Keskustelut Tekniikka 545fx autotune

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 121)
  • 545fx autotune

    Mihinkäs täältä hävisi keskustelu kyseisestä sahasta

  • arto arto

    En olisi muuten tehnyt pitkää päivää, oli muutenkin rankka viikko sahata. Mutta huomenna menen vesilintuun ja olen palkallisella vapaalla (pekkanen) meni lauantai vielä aivan lepäillessä ja palautuessa. Tuli siis viime viikolla tavallaan sahattua maanantai sisään (palkallisesti, pinta-alalisesti)

    husku550xp

    Luin itsekkin sen koneviestin jutun. Jäi semmoinen käsitys että normisahat oli vakio säädöissään. https://www.koneviesti.fi/artikkelit/artikkeli-1.282719

    arto arto

    Tänään työkaverin autotune 545 saatiin tankillinen kestämään 120minuttia. Alue sakeaa vanhan opin galiprointi auttoi asiaan.

    husku550xp

    1h50min max mitä kestänyt autotune. 345fx 2h30min melkeinpä joka kerta. Tuota painon lisäystä en ymmärrä minkä saivat tuohon 500 sarjan huskuihin ja kestävyyskin kärsi samalla.

    Jätkä

    Kaikista nopeimmin olen tankillisen (pieni) kurnuttanut loppuun Homelite XL 12-sahalla alle varttitunnissa. Minulla oli uusi Partnet r17 saha, joka joutui takuuhuoltoon ja kauppias antoi vaihtosahan, joka oli tuo Homelite.

    Minulla oli silloin simppeli urakka, piti muutama kymmenen  jättikokoista kuusta sahailla varastopaikan saamiseksi. Saha lähti kyllä hyvin käyntiin, mutta sen leikkuuteho ja ärhäkkyys olivat jotein ihan muuta kuin Partnerissani. Sain kyllä sen kuusen kumoon, se oli suuruusluokkaa 5 – 8 kuutiota. Savupilvi leijui metsässä isolla alalla, en alkanut kaasutinta säätelemään, koska en ollut varma koko laitteen toiminnasta.

    Aloitin karsimisen ja siihen se sitten simahti. Hetkinen meni, ennenkuin hoksasin, että bensa oli lopussa. Siinä yhdessä puussa meni sitten vielä kolme tankillista.

    Sen sahan tankkiin ei tainnyt mahta kuin kolmasosa litraa. Minulle riitti se yksi päivä sitä sahamallia.

    Samanlaisia puita Partnerilla sai tehtyä 4 – 5 runkoa tankillisella , tosin niissä isoissa kuusissa kesti Patun tankillinenkin vain n. 45 minuuttia.

    arto arto

    Empä voi moittia 500 sarjan raivareita. Nykyiset kestää paremmin kuin mikään muu hg raivari…Ainakin jos vertaa menneisiin takuu korjauksiin nykyisen kanssa ei ole ollut mitään.

    Jätkä

    Yleensä aina uusi malli on parempi kuin vanha. Ensin pitää vaan selättää lapsentaudit, joita silloin, kun on pyritty tekemään täydellinen kone, melko varmasti tulee. Nollasarjan koneet toki koeajetaan ennen kuin ensimmäiset koneet tulevat markkinoille, mutta silti ei taida uutuutta tulla markkinoille ilman tekovikoja.

    Huskullakin on uusi versio varmasti jo ohittanut prototyyppivaiheen, vaikka siitä ei huudella. Aikoinaan Huskun edustaja sanoi, että kun uusi malli tulee myyntiin asti, on seuraavan suunnittelu jo menossa.

    Kuitenkaan en muista, että ammattikäyttöön tehdyissä Huskuissa olisi yksikään malli epäonnistunut, paitsi tosiaan syksyn ensimmäisissä sarjoissa on tullut suunnitteluvirheitä esiin.

    Apli

    Sthil 460 alkaa ollu loppu, kytkin meni rikki, korjataan, olen alkanut katsoa Huskia tilalle, pientä puuta lähes aina sahaan, niin 545 autotune tai sitten vanhempi ja halvempi malli? Muutama sanonut että autotune lähtee huonosti käyntiin onko samanlaisia kokemuksia?

    arto arto

    Muutama sanonut että autotune lähtee huonosti käyntiin onko samanlaisia kokemuksia?…..Eilen aamulla lähti ensimmäisellä nykäyksellä. tänään toisella oli kylmä yö sahat metsässä.

    Jätkä

    Mitä väliä on sillä, jos aamukäynnistyksessä joutuu vetäisemään muutaman kerran enemmän kuin vain sitä  ”Isäntälinjan ” konetta, joka lähtee aina ensimmäisellä.

    Minä nakkaan sille, pitääkö vetäistä kerran tai viisi. Huskusta tietää, että se lähtee aivan varmasti, jos vain nykäisyt ovat riittävän ”tulisia”.

    Meillä oli kerran MTI-oppilailla ensikosketus M-sahoihin. Sahat käytiin ensin läpi, että ne on ”iskussa”. 16 oppilasta, eikä käyntiin lähtenyt kuin yksi (1) saha! Käynnistäjä oli aikuinen – neljän lapsen äiti, joka oli ollut vuosia pankkineitinä ja vaihtoi alaa.

    Hän repäisi sahan käyntiin ja ihmetteli, kun muut eivät saaneet….

    Kyllä me se nähtiin, että siinä urheilijanuorukaiset vetelivät sahaa ihan tosissaan, mutta aivan liian hidas ulostulo oli narulla. Silloin me korjattiin käynnistämisohjetta: -Saha revitään käyntiin, sitä temmotaan niin rajusti, kuin vain pystytään. Jos se menee rikki, se korjataan. Kaikki sahat  (Huskuja ja Tilhejä, kaikki ammattimalleja) – lähtivät käyntiin. Sen jälkeen ei ollut käynnistysvaikeuksia heikoimmillakaan.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 121)