Keskustelut Tekniikka 98 loppuuko?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 87)
  • 98 loppuuko?

    Merkitty: 

    Länsiväylä otsikoi että 2018 loppuu 98 myynti. Millä sitte tosimiehet sahaa….jos loppuu

  • Jätkä

    HVA onkin lähes AINOA saha, joka kestää niin kauan, että mäntä on vaihtokunnossa.

    Toinen sellainen on ECHO- eli Shindaiwa. Eli kestää hyvinkin kahden muun sahan verran tosisahausta.

    Luulenpa, että viimeksi ostamani Shindaiwa lienee palstan tuoreimpia versioita (ja parhaimpia).

    arto

    arto kertoo satuja,,,,,,Voin sanoa sinusta samaa. Mutta olkoon. Sahaan ammatikseni siksi käytän aina uusia koneita koska niillä tienaa parhaiten, Ei takseissakaan näy 80 luvun autoja….jos tajuat , ne kaikki koneet temppuilee ikäloppuna koska kuluvat.

    savo'ttamies savo’ttamies

    Kyllä niihin HVA saikin 80-luvulla sahalla pöllejä tehdessä mäntiä vaihdella.

    Puolitalvea ja sahassa ei muuta ollut kuin ääntä, tehot hävinny väljyyden takia.

    Vieläkö HVA tehdään yhdellä männänrenkaalla.

     

    Jätkä

    arto. Miksi et sahaisi käytetyllä koneella? Kaikkihan niin tekevät. Haetko joka aamu uuden sahan liikkeestä, vai onko sinulla uusien sahojen varasto takapihalla?

    torppari

    joopa joo..

    ”Nythän se varmistui. ”Suurin osa on karsintaa” – Voihan sitä oksien kanssa tuhertaa kauankin aikaa, mutta NIIN kauan siinä ei mene. ”ja täyttä tehoa ei tarvita” – Täydet kierrokset kuitenkin tarvitaan silloinkin, eli ylikierroksilla sahan pitää määkäistä karsittaessa.”

    pittää olla kompromissi.. ei ne sahan kierrokset karsinnassa miäree wua ketjun / jätkän noppeos..nykvältää pitäs olla kuato saha eriksee ja sitte se pikku tilihi karsintaa jos urakalla

    wua bensa ku bensa kääpi kun huomioipi oljynmiärän ja kierrokset..mieluummin vähä enempi öljyä ku suositus..tosin karstottaa putkee ja männöö kynttelijä wua tulloo halavemmaks ku ostoo pytty sarjoo

     

     

    Petkeles Petkeles

    Mulla on tukkisahana vielä Jätkän sinitaivasta tuoreempi Dolmari ja pari enemmän tai vähemmän loppuun kulutettua vaakasylinteristä Tilhiä varalla. Deutchland uber alles.

    torppari

    savottamiehelle.

    kierroskonneet aena yhellä renkaalla..sillonkii isommassa husopissa ol kaks rengasta.. .242 vinku ja kesti savotalla reilu puol vuotta ja kaek paekat paskana. siihe vällii yks uus mäntä..  nyky tilihe 200 ei varmasti kestäs sitäkää puru miäree laskee välistä poes

     

    arto

    Nyky huuset 2 männänrenkaalla. ja ilmahuuhtelu koneet ns; pitkällä männällä.

    Jätkä

    Männänrenkaiden lukumäärä ei vaikuta männän kulumiseen, Männän kulumiseen vaikuttaa melko suoraan se, kuinka pitkän matkan se kulkee kierrosta kohti. Myös männän pituus vaikuttaa kulumiseen, koska sen helma klapajaa laidasta laitaan ja jos mäntä on lyhyt, se kääntyy enemmän vinoon sylinterissä, eli se ”kanttaa”.

    Yksirenkaisissa männissä se ainoa rengas on usein leveämpi, kuin toisessa kaksirenkaisessa männässä molemmat yhteensä. Kaksirenkaisella männällä on mahdollista saada aikaan kovempi puristus kuin yksirenkaisella männällä.

    Esim Speedvay – moottoripyörien männissä ei ole renkaita lainkaan.

    Metsuri motokuski

    Näinhän se on että männänrenkaiden määrällä ei ole vaikutusta männän kulumiseen. Silloin ollaan jo aika pahasti pielessä jos mäntä alkaa ottamaan sylinterin seinämään kiinni. Mäntä kuluu yleensä eniten renkaan urasta ja helmasta niin kuin jätkä totesi. Yleensä on niin että yhdellä renkaalla varustettu mäntä  joutuu ottamaan vastaan koko puristusvaiheen sytytyksen ja siten paine kuluttaa enemmän yksirenkaisen männän uraa ja rengasta. Aikansa kun tämä kuluminen tapahtuu pirahtaa rengas poikki. Kaksi renkkaisella uralla varustetu mäntä kestää hiukan enemmän käyttö kun paine tiivistetään kahdella renkaalla. Toisaalta yksi renkainen ja lyhyempi mäntä on kierrosherkempi ja siten monesti käytetympi rakenne. Ilmeisesti on niin että yksirenkaisiin mäntiin on siirrytty kustannusten vuoksi sekä sahojen kierrosherkyyden  lisäämiseksi.

    Motocrossia kun tuli ajettua aikoinaan niin silloin pelattiin paljon mäntien kanssa. Crossipyörissä mäntien kesto oli joitakin kymmeniä tunteja ja kokoja oli kolmea (A-C) eri kokoa samassa kuutiotilavuudessa.  Samoin oli yksi ja kaksi renkaisia käyttötarpeen mukaan. Sahoissa ilmeisesti eri koon mäntiä ei ole samassa kuutiotilavuudessa.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 87)