Keskustelut Tekniikka 98 loppuuko?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 87)
  • 98 loppuuko?

    Merkitty: 

    Länsiväylä otsikoi että 2018 loppuu 98 myynti. Millä sitte tosimiehet sahaa….jos loppuu

  • Tolopainen

    Ainut sahamerkki johon pitää käyttää 98 on Solo, esim. Stihl ja Husqvarna hyväksyvät E10 bensiinin käytön. Moottorisahoja varten ei 98 bensiinin jakelua tarvita, se nyt on aivan selvä asia.

    Gla Gla

    Jätkä: ”Esim Kaksitahtisissa mopoissa, joissa on Minarellin moottori, on määrätty käyttämään 98 oktaanista, koska ne ovat aika korkeakierroksisia, jolloin puristukset nousevat.”

    Kierrosluvun mukaan muuttuva puristussuhde mopon moottorissa vai mitä yrität sanoa? Vanhempoikin Stihl kiertää yli 10000, mikä lienee enemmän kuin mopossa ja kun valmistaja suosittelee bensaksi vähintään 95, joten ei tuo kierrosluvusta ole kiinni.

     

     

    lastunraapija

    Yksi kokemus etanolibensasta, ei sahasta vaan perämoottorista: olin vaihtanut uuden bensansuodattimen sellaiseen malliin, jonka saattoi aukaista ja pestä suodattimen. Parin kuukauden kuluttua tuli käyntihäiriöitä ja sitten ihan stoppi. Kaasuttimesta löytyi jotain murusia. Kaasuttimen puhdistus ei auttanut. Sitten huomasin, että bensa tulee huonosti kaasuttimeen astikaan. Tukos löytyi bensapumpun omasta suodattimesta, joka oli ihan täynnä möhnää. Tämä ei ollutkaan bensan hartsia vaan tullut tuosta edellä olevasta tarvikesuotimesta, jossa varsinaisen pestävän suodattimen muovinen tukiritilä oli murentunut miltei kokonaan noiksi pieniksi murusiksi. Ilmeisestikin tuota suodatinta ei tehdas ollut koskaan ajatellutkaan käytettäväksi etanolibensiinin kanssa. Piti hankkia uusi tavallinen paperipohjainen kertakäyttösuodatin. Systeemin puhdistus murusista piti toistaa pariinkin kertaan, jotta kaikki sai pois. Jos laskisi tuntipalkkaa itselleen, niin olipa kallis suodatin!

    Jätkä

    Etanolibensan väitettiin myös tullessaan liuottavan tiivisteitä ja pilaavan sen aikaisia bensaletkuja ja yleensä muoviosia.

    Toki nykymalleissa polttoainepuoli on valmistettu materiaaleista, jotka kestävät myös alkoholia, kuten käyttäjänsäkin.

    arto arto

    98 sisältää etanolia 4.8% kun 95 taas 9.3 % Eli ilman etanolia olevaa bensaa ei olekaan….Miksi tehohävikki etanolilla; etanolin energian sisältö 0n kolmaneksen pienempi kuin bensan, siksi hävittää tehoa samalla määrällä.

    Tolopainen

    Moottorisahan moottorin hyötysuhde on niin huono, että tuolla kahdenprosentin erolla noiden bensalaatujen energiasisällössä ei ole mitään merkitystä. Kulutus teoriassa vähän kasvaa, mutta ei käytännössä, kun sahauksesta suurin osa on karsintaa ja täyttä tehoa ei tarvita.

    wanhajätkä

    Kuinkahan moni tusinametsänomistaja sahailee upouudella tai parivuottakaan vanhalla sahalla. Vai me aktiivisimmat. Kyllä mullakin on vielä vararasahana parikymmentä vuotta palvellut jonseretti. Ei takuulla kestä ysivitosta viinapensaa.

    Veikkaampa että 75% metsänomistajista raivailee vieläkin vuosia yli 10v raivureilla. Ja miksei sahaisi ku kerran toimii….

    Esimerkki on on kaukaa haettu mutta kerrompa kuitenkin. Entisessä elämässä mulla oli yli 150 moottorikelkkaa. Valmistajien minimi suositus oli 95, niin Lynxillä kuin Polariksellakin. No säästäväisenä kokeilin ja olipas kallis kokeilu. Alko kunnon mäntäjumppa. Nakuttivat moottorit. Pikkusen kun rasitti niin alkopa sirinä kuulumaan ja poks, reikä männässä. Helmat tippu myöskin männistä.  Kymmenkunta kelkkaa oli koko ajan koko ajan omalla pajalla ja asentaja korjas yötä päivää. Meni siinä suolahappoa liuotellessa alumiiniä pytyn kylestä.

    Sitten tuli etanolibensat. Voi sitä tulppien kulutuksen määrää. Joka pakkasaamu oli puolesta kelkoista toinen pytty pimeänä. Osti niitä 500 erissä eri merkkisiä ja läpöarvojakin haettiin kohdalleen pakokaasumittarin avulla.

    Sen kokemuksen jälkeen meille ei ole ostettu ysivitosta mihinkään laitteeseen eikä osteta niin kauan ku 98 on saatavilla.

    Ja eihän tuo nykypensa kestä ees muutaman talvikuukauden säilytystä. Pakko panna lisäaineita kelkkoihin kesäksi ja mönkijöihin talveksi.

    Sääli

    Jätkä

    Tollo:”-Moottorisahan moottorin hyötysuhde on niin huono, että tuolla kahdenprosentin erolla noiden bensalaatujen energiasisällössä ei ole mitään merkitystä. Kulutus teoriassa vähän kasvaa, mutta ei käytännössä, kun sahauksesta suurin osa on karsintaa ja täyttä tehoa ei tarvita.”

    Nythän se varmistui. ”Suurin osa on karsintaa” – Voihan sitä oksien kanssa tuhertaa kauankin aikaa, mutta NIIN kauan siinä ei mene. ”ja täyttä tehoa ei tarvita” – Täydet kierrokset kuitenkin tarvitaan silloinkin, eli ylikierroksilla sahan pitää määkäistä karsittaessa.

    Jätkä

    wanhajätkä. Moottorikelkat, mönkijät ja moottoripyörät ovat jo sen hintaluokan vehkeitä, että niiden jatkuva hajoilu pistäisi Tollonkin ajattelemaan bensiinin laatua. HVA:n sylinteri / mäntä-paketti maksoi viimeksi n. 300 € marmoritiskiltä ostettuna. Syy ei ollut bensiinin, vaan imukaula vuoti ilmaa koneen sisään. Takuuseen sen silloin sain, mutta takuuaikakin päättyy joskus.

    Suuri osa palstalaisista on tuudittautunut uneen, jossa arto kertoo satujaan. Niissä sahaa vaihdetaan takuuaikana, eikä se HVA mene milloinkaan rikki.

    Totuus on tarua ihmeellisempää. KAIKKI koneet temppuilevat, reistaavat ja särkyvät, kun niitä paljon käytetään.

    Tolopainen

    Jätkä ei edes tiedä mikä on teho ja maksimikierrosnopeus. Vaihdan isomman sahan, jos pienemmän teho ei riitä, molemmat on aina metsässä mukana. Pitää tietenkin katsoa valmistajan sivuilta mitä bensalaatua valmistaja suosittelee. Ei kannata vanhoihin Lynxeihin E10 bensiiniä laittaa eikä Jätkän ei kannata 60-luvun kullokkiinsa sitä laittaa. Eipä ole Tilhiin mäntiä koskaan tarvinnut ostaa. Itse käytän toistaiseksi 98 bensiiniä, hinatero on pieni.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 87)