Keskustelut Tekniikka Diesel vai bensa?

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 172)
  • Diesel vai bensa?

    Merkitty: 

    Biopolttoainetta jalostetaan puutuotteista. On tullut biodiel- ja etanolitehtaita. Mutta jääkö ja jos jää, niin millä aikataululla diesel-pienautojen valmistus kokonaan pois?

  • harrastelija harrastelija

    Oletteko olleet juttusilla vanhojen häkäpönttöautojen kyydissä olleita? Mäessä on matkustajat menneet työntämään autoa, koska vääntö on käynyt liian vähäiseksi. Paljon pitää maailmassa tapahtua, että siihen mentäisiin.

    Siirtohintoihin ei pääse muutoin kuin lain avulla. Kysymys on ainoastaan monopolista. Koruna nosti hulvattomasti hintaa heti, kun pääsi markkinoille. Loiste rakentelee tuulimyllyjä kovan tuen ja asiakkaiden törkeän siirtohinnan avulla. Kysyin kirjallisesti siirtohinnan vartijalta, että eikö hintoja seurata? Vastaus oli, että neljän vuoden välein ja seuraava tarkastus on kolmen vuoden päästä!

    Täällä pohjoisen sisämaassa tuulimyllyt eivät tule kannattamaan. Siltä osin ”vihreä” sähkö poistuu, kun nykyinen moninkertainen tuki loppuu.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kauhajoella poltetaan nyt myös puuta mittavia määriä, en osaa sanoa kuinka pieneksi turpeen osuus on mennyt.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Molemmissa polttoaineissa on varmasti kilpailu ja korjuutekniikan kehittyminen pudottanut hintoja.

    Kuitenkin – Jos siellä Kauhajoella edelleenkin häkäpönttö on kuumana, niin paljon on kehittynyt sekin laite ja tekniikka + tieto sen avulla.

    Puukaasulla kyllä autot kulkisivat siinä kuin fossiilisillakin kaasuilla. Ennen aikaan, kun häkäpönttöautoja lykittiin, oli kyseessä pienitehoiset moottorit, eikä välttämättä kaasuttaminen toiminut ihan sataprosenttisella teholla.

    Onko se Wärtsilän monikaasulla toimiva moottori, josta joku vuosi sitten kohkattiin? Sellainen voisi olla sähköä tekemässä puukaasusta hyvällä hyötysuhteella.

    mehtäukko

    Sota-ajan häkäpönttösysteemejä ei voi verrata samana vuonnakaan tämän päivän tekniikoihin. Verrataan nyt vaikka verrannollisesti vain hakkuuta 70-luvulta 2000-lukuun..!

    Sen verran koneita rakennelleena uskon,että tuo Jätkän mainitsema häkän kaasupulloversio voisi olla täysin mahdollista.

    Entäpä jos se olisi nesteytettyä häkää??!

    Tolopainen

    Jos olisit käynyt koulua hiukan enemmän ymmärtäisit, että kattiloilla kannattaa tehdä höyryä ja pyörittää vastapaineturbiineja ja käyttää lauhtunut höyry kaukolämpönä. Kaikki hakämoottorikokeilut kattiloiden yhteydessä ovat epäonnistuneet. Tänäkin aamuna valtakunnan verkossa sähkönhinta oli alle 10€/Mwh ja lähes kaikki Suomessa tehtävä sähkö tuottaa tappiota vesivoimaa lukuunottamatta.

    mehtäukko

    ????

    Tolopainen

    Oli takoitus palstaparonille tuo kommentti. Häkää nyt ei kannata alkaa nesteyttämään missään tapauksessa, millään tehtaalla. Vaatii aika korkeita paineita ja matalia lämpötiloja. Hiilidioksidia nesteytetään, mutta on ongelmallinen aine, kun menee jääksi paineen laskiessa, eli käyttäytyy aivan toisin kuin nestekaasu.

    Hiluxmetsuri

    Häkää eli hiilimonoksidia eli CO :ta käyttävä moottori on kyllä melko lailla samaa luokka hyödyllisyydeltään kuin höyrykonekin. Pitkä ja työläs prosessi, erittäin huono hyötysuhde ja auttamattoman kilpailukyvytön nykypäivän tekniikoiden kanssa. Lisäksi tuottaa älyttömät määrät hiilidioksidia ajettua kilometriä kohden. Minä miettisin jotain muuta, vaihtoehtoja on.

    Jätkä

    Wärtsilän monipolttoainemoottorit voivat toimia useilla erilaisilla kaasuilla, kuten myös polttoöljyllä. Jos moottorin lämpökin voidaan käyttää hyödyksi, on polttoaineen hyötysuhde jopa yli 90 %.

    Tollo on tainnut olla laskettelemassa silloin, kun olisi pitänyt lukea – koulussa meinaan.

    Tolopainen

    Olen käynyt lukemattomia kertoja turbiini halleissa, ja ollut usein käynnistämässä Suomen suurinta teollisuuslaitoksessa oleva turbiinia Porvoon jalostamolla, jotta ei Jätkä kannata jatkaa, tunnen todella nuo asiat.

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 172)