Keskustelut Tekniikka Diesel vai bensa?

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 172)
  • Diesel vai bensa?

    Merkitty: 

    Biopolttoainetta jalostetaan puutuotteista. On tullut biodiel- ja etanolitehtaita. Mutta jääkö ja jos jää, niin millä aikataululla diesel-pienautojen valmistus kokonaan pois?

  • Pete

    Tolopainen alkaa olla asian ytimessä, ”sähkölämmitys on halpa ja helppohoitoinen toistaiseksi”. Näinhän se on, kuluttajat ohjataan pumppulämmittäjiksi ja sitten onkin sähkönkäyttöön liittyvän verotuksen kiristämisen aika. Hyvin todennäköisesti jokainen tuleva hallitus nostaa kuluttajien sähköveroa.

    En usko, että poliitikoilla oli ensimmäisenä ylimitoitettuja vaatimuksia häiriöttömyyden osalta. Ei, kyllä se paine tuli kansalaisilta jotka entistä heikommin sietävät jakelukatkoja. Se on toki ymmärrettävää. Jos lämmitys perustuu sähköön, pumpulla tai ilma, niin parku on aivan kauhea jos sähköä ei töpselistä tulekaan. Kännykän akkukin kestää vain muuramia tunteja. Kansalaiset eivät hyväksy jakelukatkoja ”kun ne siirtoyhtiöt riisttää törkeitä maksuja niin eihän niitä katkojakaan saa olla”. Tämä johtaa kierteeseen jossa tosiaankin yli-investoidaan. Minkä tahansa asian parantaminen ensimmäiset 20-40% on halpaa, vaikkapa häiriöalttiuden, mutta sitten kun sitä viimeistä prosenttia ryhdytään poistamaan niin se maksaa.

    sähköautoilijat tuskin tyytyvät vähempään, auto täytyy saada ladattua aina kun se itselle sopii.

    Hiluxmetsuri

    Siirrohinta on ollut nousussa pitkälti siksi, että liikaa puita kaatui aikanaan linjojen päälle. Asia olisi ollut helposti korjattavissa pienin toimenpitein, mutta nyt kun poliitikot intoutuivat korjaamaan asiaa suurine kuluttajakorvauksineen, saamme kaikki nauttia kohoavista siirtomaksuista. Toisaalta sähkö on yhteiskunnassamme sellainen perushyödyke, että ilman sitä emme kauaa täälläkään heiluisi. Sähköä pitää olla aina saatavilla ja onneksemme kantaverkkomme ja koko sähköjärjestelmä pysyy erittäin hyvin pystyssä.

    sähkön varaan on helppo rakentaa sillä sille on olemassa valmis rajat ylittävä siirtoverkko ja markkina.

    Jos meillä olisi 400000 sähköautoa ja 1500 bussia liikenteessä, nousisi sähkön tarve nykyisestä luokkaa 1,5%. Uutta kapasiteettiä ei tarvita lainkaan. Älykästä latausta toki tarvitaan.

    liikenteemme energia tulee jatkossa useammasta lähteestä ja yhä vähemmän fossiilisesta öljystä. Sähkömme onkin 50% kotimaista ja 40% uusiutuvaa jo nyt ilman mitään veronmaksajien tuella tapahtuvia investointeja. Sähkön käyttö on siis kaikkiaan ihan ok.

    arto arto

    Niin sitten tulisi jokin poikkeustila. Jos sähköt häviäisi . Sekin on mahdollista nykyaikaan. sitten ei sähköautot kuljeskele.

    6 m3 6 m3

    Vaan eipä sitä liikennepolttoainettakaan olisi kovin jakelussa poikkeustila/kriisi aikaan.

    Se olis alettava sovittelemaan häkäpönttöä autoon.

    Jeesiö on siihen jo varautunutkin. Kasvattamalla bulkkipuuta. Kuinkahan hyvin häkäpönttö pöhisisi hybridillä? Sotien aikaan parasta puuta oli ollut harmaaleppä. Helpoin tehdä sopiviksi pilkkeiksi. Kuoreton koivu olisi ollut vieläkin parempaa mutta se oli mennyt muuhun tarkoitukseen.

    Jätkä

    Kaasuautot olisivat käteviä, puukaasua tehtäisiin tehtaissa ja se pakattaisiin kaasupulloihin, joissa se olisi käyttökelpoista autoihin, joissa kaasulaitteet. Ei häkäpönttöjä, vaan ihan normaalia autojen käyttöä.

    Tolopainen

    Miksi motoissa ei ole häkäpönttöjä. Sehän olisi luonnollinen polttoaine niille ja suuri pr.valtti suomalaiselle metsäteollisuudelle. Hakuut tehtäisiin saasteettomalla uudistuvalla luonnon mukaisella energialla.

    mehtäukko

    Joku vuosi sitten oli juttua jossa auto oli katsastuksen päästömittaus-nauvvutuksessa.Katastusmies ihmeissään kun päästöjä ei tahdo purkauta,- usvaa enimmäkseen.

    No selvisi, että kosla oli häkäpönttö-auto…

    Hiluxmetsuri

    Oletteko koskaan miettineet mitään uutta positiivisena mahdollisuutena?

    Edes kerran elämässänne?

    Suomi-kaiken uuden ja innovatiivisen ajattelun kultamaa 😂😂😂 nyt jo 100 vuotta ankeutta.

    mehtäukko

    Tuo häkäjuttu ei olekaan mikään vitsi?!

    Kohta 20 vuotta hakkeella n.400m2 lämmittäneenä on tätä bio-ajatusta jo pönkitetty.Siihen kun laittaisi häkäkaasulla pyörivän varageneraattorin, saisihan valtakunnan verkon virrat olla pitempäänkin poissa.

    Jätkä

    Kauhajoella on kaukolämmitetty keskustaa jo kymmeniä vuosia kotimaisella energialla. Käyttävät – tai ainakin käyttivät siellä etupäässä jyrsinturvetta, mutta kernaasti myös haketta, joka kuulemma oli silloin turhan kallista, kun siellä kävin.

    Tekniikkana oli kaasutus, eli häkäpöntössä turvetta kuumennettiin niin, että siitä irtosi kaasuna kaikki palava aine ja se syötettiin leijupetikattilaan, jossa se paloi puhtaasti.

    Silloin kun kävin, oli kireä pakkanen, mutta turve oli liian kuivaa ja laitteisto kostutti sitä hieman prosessin tehostamiseksi.

    En tiedä, mitä siellä nyt poltetaan.

    Mielestäni – Jos kompressori ahtaisi tuon häkäkaasun säiliöön, se voisi hyvinkin pyörittää polttomoottoria.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 172)