Keskustelut Tekniikka HILUXMetsurille kysymys

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 113)
  • HILUXMetsurille kysymys

    Ajatko Hiluxilla vai ”kehutko” muuten vain?
    Jos ajat, niin onko Hilussasi käsikäyttöiset napalukot edessä, vai uudemmat jatkuvalla etuvedon kytkennällä?
    Siis onko vuosimalli 2005 nuorempi vai vanhempi?

    Mites käy jos ajat loivaa tienpenkkaa ja jäät ristiriipuntaan takavedolla? Saako nelivedon päälle ja matkaa jatketaan kuin hauki rantamatalasta?
    Entäpä jos auto uppoaa akseleitaan myöten kelirikkotielle takavedolla?
    Kytkeytyykö etusten veto heti, vai vasta kun autoa saa nytkäytettyä eteen päin?

    Kysyy nm. ”Ristiriipuntaan etuvedolla jäänyt”.
    Tai ehkäpä voisi sanoa ”Hiluxi harkinnassa”.

  • Hiluxmetsuri

    Kiitos kysymyksestä.

    Kyllä minulla on Hilux ihan oikeastikin 🙂

    Malli ln110 eli vuodelta 1995, kilometrejä n. 350 000 eli aletaan olla auton käyttökilometrien puolivälissä.

    Autossa on edessä manuaalisesti navoista kytkettävät napalukot, jotka siis kytkevät vedon etukardaanilta pyöriin. Vetoa on on toki vain silloin kun jakolaatikosta on valittuna 4-veto, muutoin mennään takavedolla.

    Auton liikkuvuuteen vaikuttavat paljon renkaat ja etenkin niitten kuvio. Vakio 205 leveät saa uppoamaan helposti. Minulla on keskileveät 235 mm isolla palakuviolla olevat renkaat. Meno paranee heti.

    Sitten kun ajellaan maastossa tai paikoissa, joissa meinaa jäädä kiinni, niin nuo napalukot saa kytkettyä milloin vain, mutta suosittelen laittamaan ne jo ennen kuin on kiinni ja ajelemaan 2-vedolla. 4-veto tulee sitten kepistä helposti tarvitsematta mennä mutaan kykkimään.

    Hiluxissa on takana ns. kitkalukko, joka lisää maastoliikkuvuutta jonkun verran, mutta ei huimasti. Auto on myös taka-akseliltaan kevyt ja meno paranee kun lavalla on kuormaa niinkuin minulla usein rankaa tai pöllejä. Ajan siis autolla myös puuta.

    Jos auton ajaa akseleita myöten kiinni, niin silloin voi koettaa edestakaisin ja käsijarrulla aktivoi kitkalukon, mutta tuossa tilanteessa usein vain kaivaudutaan syvemmälle. No, minulla on takavinssi, 4,5 tn vetovoimalla, joten voin auttaa auton pois pulasta. Tuota vinssiä olen käyttänyt myös puiden vetoon, 30 m vaijeria riittää useimmiten. Harvoinhan tuota vinssiä tarvitsee, mutta lohduttaa ihmeesti kun ollaan oikeasti jumissa. Ei tartte sitä Valamettia tai Teeren Johnnya kutsua paikalle.

    Mutta yllättävän pahoista paikoista tuolla Hiluxilla pääsee ja meno vain paranee kun lavalla on painoa.

    Voin siis suositella Hiluxia kevyeen maastoajoon, mutta todellinen off-road vaatii sitten panssarit pohjaan, paineilmalukot ja 31″ renkaat. Vinssi tarvitaan

    6 m3 6 m3

    Juu. Kohta taitaa olla mullakin, Hilu pilttuussa. Se mita kerroit, vahvistaa ja puoltaa tulevaa. 2005 ja vanhempi Hilu, enste taitaa havita pellit ymparilta, kuin tekniikka ja runko. Pommin kestavaa ja upseeri varmaa tekniikkaa,,,

    6 m3 6 m3

    Kiitokset molemmille hyvistä kommenteista.
    Tässä ei ole enää muuta kuin keksiä hyvät perustelut siitä, kumpi on tarpeellisempi: Uudet keittiön kaapit emännälle, vaiko isännälle työauto metsähommiin. :=)

    Offari lehtiäkin on tullut luettua kun ramboilulta joutaa.
    Toyota näkyy olevan ylivoimaisesti suosituin niissä piireissä?
    Offroad autoa en etsi vaan raakaa työkalua joka ei pienistä säikähdä.

    Nuo alussa mainitsemani ääritilanteethan on ennakoitavissa, varsinkin napoja myöden uppoaminen. :=)
    Aikaisemman työhistorian ajalta kokemus neliveto Hiacesta.
    Sillä onnistuin uppoamaan kelirikkotiellä. :=(
    Päällystetyltä tieltä soratielle siirryttäessä en muistanut tarkistaa onko napalukot käännetty päälle, ei ollut.
    Tovin siinä sai nytkytellä autoa ennenkuin auto nousi kuitenkin omin voimin kuopasta.

    Mäntymies

    No tuossahan oli päivän sarkasmi pläjäys. Tottahan toki teille tulee metsäauto.

    6 m3 6 m3

    Tota noin. En ole tullut tarkistaneeksi asiaa mutta, eikös tuo kantavuuden mukainen dieselvero koske pickupeissa niitä autoja jotka ovat 5 paikkaisia?
    2-paikkaiset diesel king- ja extracapit menee pakettiautoverolla?

    Mutta tuo verokummajainen on todellakin valtiolle varsinainen lypsylehmä.
    Diesel farkkuja ja maastureita on muutettu pakettiautoiksi, poistettu penkkejä, laitettu viiden sentin pehmusteella olevia penkkejä, ja saatu vielä 80-lätkä perään.
    Kyllä kruunu omistaan huolen pitää. :=(
    Minulla metsätalouden, metsästyksen ja polttopuiden ajoa ei tule vuositasolla kolmeatuhatta kilometriä enempää, vaikka kauimmaiset palstat ovat yli sadan kilometrin päässä.

    Hiluxmetsuri

    Pakettiautona vero on pienempi kuin ha.

    Lisäksi kun vekotin on 2000-luvulta niin menee painon mukaan verot, uudemmissa päästöjen mukaan ja jos olisi uusi iso 2500 kg kokonaismassainen auto ( eli usein konekin on isompi kuin näissä vanhoissa), niin päästöjä tulee ja sitten tulee käyttövoimaveroakin maksettavaksi.

    Mutta jollakin kait sinne puruntuotantoon on päästävä ja tuohon ajoon tällainen pikkuisen iäkkäämpi ja ruttuisempi kulkine on ihan omiaan.

    Keittiökaapeissa suurinta muotia ovat nykyään hieman iäkkäämmät kalusteet 🙂

    6 m3 6 m3

    Juu, mutkun vaimo ei usko sitä että vanhat umpipuu runkoiset kestää äidiltä tyttärelle. Lastulevyä ja MDF:ää pitäis saada. Minusta 50- lukulaiset kaapit on ihan hyvät, saranatkaan ei klappaa.

    Kerropas Hiluxmetsuri miten sinun Hilussasi hitaan ja nopean nelivedon aikana etupää juputtaa ja rouskuttaa tiukoissa käännöksissä kovalla polanteella.
    Kuivalla asvaltilla ja soralla tuo ominaisuus on tuttu, mutta aiemmin en ole Hilua pyöritellyt tiukasti lumipolanteella.

    Toi Hilu joka on kiikarissa on 89 vuosimallia, ajettu 230tuhatta.
    Koppa oli ihmekumma aivan ehjä, mistään ei päivä paistanut läpi, eikä ainokaistakaan reikää pelleissä.
    Paha vain, se olikin bensamalli, menovesi kelpaa, omistajan kertoman mukaan, ja ajotavasta riippuen 10-15 litraa.

    Hiluxmetsuri

    Keittiökaappien kanssa voi yrittää halvempaa harhautustekniikkaa ostamalla vaimolle jotain muuta ( edullisempaa) tai sitten saada intoutumaan vaikka puutarhasta, johon hilulla voisi käteväsi tuoda taimia, lannoitteita yms… 🙂

    Edestä jos kuuluu rousketta, niin ei ole kaikki ihan kunnossa. Etukardaani saattaa olla huollon tarpeessa. Murrosniveletkin saattaa ääntää ja jos kokeilet ajella samaa paikkaa ottaen nuo napalukot auki.

    Kirjoittelen myös tuolla offipalstalla ja siellä on ehkä Suomen paras Hilux-asiantuntijakaarti. Suosittelen palstaa ja aloita haulla, niin saat aimo annoksen luettavaa ja taustaa hankinnallesi.

    6 m3 6 m3

    Juu, alustan syynäsin tarkasti. Runko hyvässä kunnossa silmämääräisesti, ei murentunut käsiin, ei lahoa eikä ruostettakaan stragedisissa paikoissa.
    Kumeja pykinyt jne, nivelten suojakummit ehjät. rasvattavat kohteet hyvässä rasvassa.
    Vaihteisto toimi täsmällisesti molemmista kepeistä, ei tarvinnut hämmentää.

    Tuo etuvedon rutina jäi askarruttamaan, sitä ei kuulunut napalukot avattuna takavedolla. Murrosnivelet tulisi mukaan kauppaan.
    Rengastus oli uusi, ei kulumia joka voisi aiheuttaa rutinan.
    Ohjauksessa ei ollut klappia.

    Pitääpä koluta offipalstaa, ohimennen jo vilkaisinkin aiemmin.

    PS. Vaimo harrastaa ruusuja ja omenapuita jo valmiiksi.
    Isännälle tulee hiki, kun uusia kasveja kotiutuu. Istutuskuoppia kaivellessa.
    Pitäisköhän laittaa vaihtoehdoksi kaivuri, niin saiskohan luvan helpommin järeämpään työautoon?

    Hiluxmetsuri

    Hilussa kannattaa tuo runko katsoa koska kaikki muut peltiosat voi vaihtaa helposti. Toki runkoakin voi hitsailla.

    Tänään ajelin Imatralla 40 cm hangessa, takana jääketjut. Pikkuhiljaa rouhimalla mentiin eteenpäin ja koska kummallakin takapyörällä oli kunnolla pitoa, toimi tuo kikalukkokin hyvin ja molemmat pyörät jauhoivat lunta. Takavetoisella ei tuohon paikkaan olisi ollut mitään asiaa eikä ilman jääketjujakaan.

    Päivän mittaa aurinko sulatti pohjia ja ura muuttui helpostin ajettavaksi. Kyllä oli hauskaa kun pääsi mestalle upottavassa hangessa 🙂 jalan kun koetti mennä niin plumpsahti jalka hangesta läpi melkein joka askeleella; melkoista jumppaa 🙂

    Niin vielä, kysy vaimolta 21 tonnin telakonetta ja kun se kuitenkn tyrmätään, niin ehdota hilua 🙂

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 113)