Keskustelut Tekniikka HILUXMetsurille kysymys

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 113)
  • HILUXMetsurille kysymys

    Ajatko Hiluxilla vai ”kehutko” muuten vain?
    Jos ajat, niin onko Hilussasi käsikäyttöiset napalukot edessä, vai uudemmat jatkuvalla etuvedon kytkennällä?
    Siis onko vuosimalli 2005 nuorempi vai vanhempi?

    Mites käy jos ajat loivaa tienpenkkaa ja jäät ristiriipuntaan takavedolla? Saako nelivedon päälle ja matkaa jatketaan kuin hauki rantamatalasta?
    Entäpä jos auto uppoaa akseleitaan myöten kelirikkotielle takavedolla?
    Kytkeytyykö etusten veto heti, vai vasta kun autoa saa nytkäytettyä eteen päin?

    Kysyy nm. ”Ristiriipuntaan etuvedolla jäänyt”.
    Tai ehkäpä voisi sanoa ”Hiluxi harkinnassa”.

  • 6 m3 6 m3

    Varo ettei pedot syö täällä, tai ettet joudu peurapartin tallomaksi. :=)

    Samapa se mulla tuon auton kanssa, ykkösautoa ei viitsisi ryvettää metsäajoilla, kakkosauto on pieni torikassi.

    Vasta ykkösautoon uusin takaiskarit, osansa siihen teki toistuva halkokärryn veto.
    Pakettiauto tietysti toinen vaihtoehto työautoksi metsähommiin, mutta tuo nelivedon hyöty painaa pickupin puoleen.
    Nelivetoiset pakettiautot hakusalla ja jenkit ei kiinnosta.
    Palstat on pääteitten varsilla, niin ei tarvitse kovin järeää metsätie verkostoa, pengertiet riittää.

    Talviaikaan ei tule tehtyä muuta kuin polttopuu savotoita, niihin rämpii lumikengillä, palstojen takarajat 300 metriä auratuilta teiltä.
    Sen takia ei viitsi Jessen ehdottamaa teitten aukipitoa harjoittaa kun tällä hetkellä ei ole isompia hakkuitakaan tiedossa.
    Ja ensitalveen sijoittuvan ensiharvennuksen eträisyys tiestä pisimmillään 150 metriä. (talvikorjuu kohde)
    Ja eipä tuota itsellä ole aikaa tehdä leipätyön päälle hankintasavotoita, niin konekorjuuseen ne puukaupat menee.

    6 m3 6 m3

    Tuohon Ranen kertomaan, kovalla polanteella kokeilin, silloin etupää alkoi jäkittää hitaalla ja nopealla nelivedolla. Suoraan ajettaessa ja loivissa käännöksissä ääntä ei kuulunut.
    Pehmeämmällä pinnalla en päässyt kokeilemaan.

    Glalle, käyttö/huoltokustannukset mietityttää, mutta, harrastuksista joutuu maksamaan. :=(
    Metsätalous/polttopuu ajoa tulee vuodessa alle 5000 kilometriä, vaikka palstat n. 100 km:n päässä ovatkin vakitaloudesta.
    Ja kahdellakaan autolla emme saa 20 000 km:ä vuodessa täyteen.
    Leipätyössä on auto firman puolesta, sen kanssa saa ajella aivan riittämiin

    Ja ”isonjaon” aikaan otin osan kiinteistömassana, nyt on neljä kiinteistöä ”riemuna”, asuin talo lämpiää ympäri vuoden. yksi mökki peruslämmöllä talvisin. Kaksi kylmänä.
    Niin että huoltoajoa niille riittää.
    Huolto/tarkistus reissuilta lähtee yleensäkin polttopuukuorma mukaan kaupunkiin.

    Hiluxmetsuri

    Rahassa jos kaikkea miettii, niin silloin ei kannata ainakaan autoa ostaa, ei minkäänlaista autoa.

    Oikeastaan jos ihan lopulleen miettii, niin tämä elämä se vasta kalliiksi tulee. Tarttee syödä, asuntoa hankkia…… 🙂

    Toi oli sitten kevennys: )

    Autoista vielä: neliveto Hiace on on lähes hiluxi.

    6 m3 6 m3

    Joo, mutta Hiacet hakusalla, eika uusiakaan ole tehty pitkaan aikaan,nelikkoa. Uutta ei noille ajoille kannata ostaa, vaihtoarvo on jo tippunut kun ajaa ulos autoliikkeesta. 🙁

    Hiluxmetsuri

    T3 syncro transuporter on yksi vaihtoehto

    Rane

    Tuo 6m3 koeajaman auton jäkitys kuulostaisi ihan normaalilta.Johtuu siis siitä että hiluxissa neliveto on jäykkä jolloin etu-ja taka-akseli pyörii mutkassa samaa vauhtia vaikka taka-akseli kulkeekin lyhyemmän matkan.

    Gla Gla

    RR: ”Alustan, koneen ja sähköjen luotettavuus on aivan eri luokkaa kuin asvalttiautoissa.”

    Tietysti jos henkilöautoa ajetaan maastossa, särkyyhän se. Muuten eroa luotettavuudessa ei oman kokemukseni mukaan ole.

    Hiluxmetsuri

    Jaa, en tiedä kun en ole tuota ääntä kuunnellut.

    Ainakin minun -95 mallissa edessä on ihan normi tasauspyörästö ja ei äännä kun napalukot on auki ja on takaveto päällä.

    Napalukot kiinni ja neliveto valittuna muuttuu auto jäykemmäksi kääntää ja edestä voi kuulua jotain, mutta sieltä ei saa kuulua mitään ruosketta. Toisaalta on kyllä niinkin, että jos on murros mennyt, niin sen kyllä kuulee ja sama jos menee murkula etuperästä, niin ei sitä voi olla huomaamatta.

    Kardaani on usein se äänen lähde kun ristikot muuttuu väljiksi. Uusi etukarpaasi maksaa muutaman satasen ja koska se on tuplanivelmalli, niin siihen ei taida saada varaosia toisin kuin noihin tavallisiin malleihin.

    Perän öljytaso on kanssa syytä katsoa ja vaihtaa öölit jos siitä on kauan. Kuiva perä kypsyy nopeasti 🙂

    Edelleen, tuossa autoyksilössä taisi olla rasvattava kohdat hyvässä rasvassa ( rasvausväli max. 3000 km eli melko usein) noin voipi olla, että on ihan hyvässä kunnossa nuo liikkuvat osat.

    230 tkm on vähän ja todennäköisesti tuossa vaiheessa tarttee putsata vesikierto astianpesuainekäytöllä, vaihtaa syyläri alkuperäiseen malliin ( ei mihinkään muuhun). Jos tuota ei vaihda, niin kypsyy koneen 4. sylinterin laakeri aikaa myöten. Termostaattikin pitää hakea alkuperäisenä sillä Motonetin Hilux- termari ei ole alkuperäisen veroinen toiminnaltaan.

    Ei muuta kuin hinta kohdalleen ja eteenpäin… 🙂

    6 m3 6 m3

    Just soo. Alkaa hinta keittiön pöydän ääressäkin olla kohdillaan.
    50 ruusun istutuskuoppaa ja 20 omenapuille. Alkaa kohta onneksi lajikkeet loppua jotka täällä menestyy, ja tila mihin istuttaa. :=)

    Transkopterin synkrot hakusalla täällä, eikä kovin kaukaa viitsi lähteä etsimään.
    Hilukseja Pohjanmaa pullollaan, ja hinnatkin kohallaan, pitäis vain olla aikaa kierrellä useampi kohde, ja potkia renkaita.

    Paikallisessa autoliikkeessä 17 vuotta nuorempi diiseli Hiluxi myynnissä jotakuinkin samoilla kilometreillä.Tais olla vielä jotakuinkin samaa sukupolvea tuo alustatekniikka, tosin ilman käsinkäännettäviä napalukkoja.
    Pitää hakea referenssiä sieltä.

    Niin, ja takana oli LSD-kitkalukkoperä, alkuperäinen. Sieltä ei kuulunut ylimääräisiä ääniä. Öljytkin oli vaihdettu aika äskettäin.
    Keulaa ei ollut mahdollisuus tunkkailla ylös tälläkertaa, että olis päässyt etupään toimintaa kokeileen. Siihen löytyi hyvät ohjeet netistä kuinka se koestetaan.
    Se hmm. rouskutus alkoi kun suurinpiirtein puolet kääntövarasta oli rattia pyöritelty.

    japine

    Onko joku huomannut kitkalukosta jotain hyötyä? Siis hilux 4wd. Ajelin 340 tkm sellaisella vm 90 ja kitkalukko oli vain haitaksi. Kiinteät lukot olisi ihan muuta, olivat vaan liian kallis hankinta. Tuli käytyä tien ulkopuolellakin (vapaaehtoisesti).

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 113)