Keskustelut Puukauppa Hintakehitys 2001-2014

Esillä 6 vastausta, 21 - 26 (kaikkiaan 26)
  • Hintakehitys 2001-2014

    Katselin tuossa vanhoja ostotarjouksia 2001 ja 2007 ja vertasin ML tilastohintoihin. On minulla ihan täman hetken tarjoushintojakin vertailuun.

    Puunhinta on rahamääraisesti laskenut.

    Rahanarvon muutoskertomella laskettuna hinnat ovat pudonneet 8%.

    Tällä tavoin auttaa EU ja globalisaatio pienmetsänomistajaa.

    On onni että me metsän omistajat olemme kuitenkin puolueista riippumatta toimineet vastuunkantajina ja tällä tavoin vakauttaneet maailman taloutta. Tätä sanotaan myös sisäiseksi inflaatioksi.

    Mutta olemme tehneet varmasti aivan liian vähän koska talous näyttää kaikesta huolimatta taantuvan.

    Olen tullut maailman menoa seuratessani tulokseen että taloustiede on tietellisyydessään ja tarkkuudessaan astrologian tasolla olevaa arvailua.

    Asiantuntija voi teen lehdistä tai kanan sisälmyksistaä ennustaa talouden kehityksen aivan yhtä tarkasti kuin analyytikot.

    Mutta kiitokset teille Vanhanen ja Lipponen !

  • jees h-valta

    Tuo pitää kyllä paikkansa ja minullekkin on kerrottu syyksi ettei täällä Lounaassa kasva edes kunnolla koivu tukkimittaan. ISON yhtiön paikallisen johdon taholta. Nyt voi jo näin sanoa koska ei ole enää tehtävässä.

    Timppa

    Aukossa kuusen ja koivun runkohinnassa ero mieluummin yli kuin alle 20 euroa/m3. Syitä kaksi. Siis koivun alemmat yksikköhinnat, mutta vielä merkityksellisempänä se, että tukkisaanto koivulla on pieni kuuseen verrattuna.

    Puun takaa

    Juuri näin kuin Timppa totesi.
    Kuusella pääsee päätehakkuussa tukkiosuudessa 90% tietämille, mutta koivulla ei lähellekään.
    Parhaissa kohteissakin vain 70-80% tietämiin.
    Lisäsi koivun koko kiertoajan tukkiprosentti on huomattavasti kuusta pienempi.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Mikkeli on maantieteellisesti Suomen paras paikka kasvatella ja myydä puita. Esimerkiksi kun katsotaan lehdestä noita hankinta-alue ympyröitä niin Mikkeli on kaikissa ympyröissä. Lisäksi kuusen ja koivun hintaero on 10e ja koivutukki yli 45e. Täällä myös menee erikoistyvet kaupaksi.

    jees h-valta

    Kuten näemme Ammatti Raivoojankin esimerkistä on turha maalailla paikallisjuttuja vaan katsoa koko maan keskihintataulukolta se todellinen ero. Ja se vain kutistuu erään uskontokunnan asenneilmaisusta huolimatta. Ja kun tuo tukkiprossa noissa puuntakusen mainostamissa kuusikoissa on se sama 50/50% todellista kun hän muistaakseni on mainostanut tampovansa viiskymppiset yhden tukin keskenkasvuiset kuusikkonsa nurinperin.
    Koivikko antaa varmasti saman jo paljon ennen.

    Puun takaa

    Mikähän tuota Jesseä vaivaa?
    Aina pitää aliarvioida toisia.
    Ei minulla ole tarvetta vääntää asioita muuksi kuin ne ovat, koska olen kasvattanut koivuja, kuusia, mäntyjä, ym. puita kymmenet vuodet ja käytettävissä on kaikki mittaus- ym. tiedot.
    Ne kertovat hyvin selkeästi missä on menty ja mennään.

Esillä 6 vastausta, 21 - 26 (kaikkiaan 26)