Keskustelut Tekniikka huskin 550 xpg takakahva kuumenee?

  • Tämä aihe sisältää 54 vastausta, 13 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 54)
  • huskin 550 xpg takakahva kuumenee?

    Mikähän vialla kun aloin sahaamaan tuulenkaatoa niin huskin takakahva kuumenee niin pirusti että ei voi pitää sahaa kädessä.Kahvan lämmitys ei ole toiminut 2 vuoteen johtojen mentyä poikki. Sahalla sahattu n.2000 mottia. käy ja kukkuu muuten normaalisti.

  • metsänkasvattaja

    vähän samajuttu ,kun ostaa kalliin urheiluauton ja  talvella talvella sillä  ei tee mitään. ajot ajellaan vanhalla  koslalla joka  toimii .

    Jätkä

    Muttapa: Rivinelonen oli kyllä kestävä tekniikaltaan, mutta sen sylinterikopan kiinnitys yhdellä ruuvilla sai aikaan sen, että kotelo ajan myötä alkoi elää omaa elämäänsä, lopuksi se alkoi syömään valua rungosta ja hölskyi entistä enemmän. Laiska ja pienitehoinen peli.

    Ainoa varteenotettava ”kilpailija” sille silloin oli Raket 450, jossa oli jo ketjujarrukin. Se jarru jyskytti kampiakselin vääräksi, muitelen, että Raketissa olisi ollut jo pakokaasulla lämpiävät kädensijat.

    Sähkökäyttöisten kädensijojen ohjaukseen voi käyttää katkaisijaa, jollainen on helppo asentaa johtoihin, vaikka ei olisikaan täsmälleen samanlainen, kuin alkuperäinen.

    petep

    Erinäisiä foorumeita seuraamalla  voi tehdä havainnon että yllättävän paljon on laakeri /tiivistevikaisia Husqvarna 550 sahoja . Kauppiaat ei tietenkään voi sanoa ääneen että näin on ja niitä menee .

    Onneksi on ihan puolueettomiakin kanavia ja ihan videoiden kanssa niin jokainen voi vetää sitten omat johtopäätökset .

    Nostokoukku

    Olihan rivinelosessakin ketjujarru. Minulla ei kopan kiinnitys koskaan pettänyt. Tosin tuohon aikaan sahattiin aika rajusti vuoden ympäri ja vuoden sahauksen jälkeen vaihdettiin aina uusi peli. Sahan remontti ei ole kallista vaan sen takia vajaaksi jääneet työpäivät, siksi kannatti pistää vuoden vanha ladonnurkkaan ja ostaa uusi. Ja pitää aina verrata sen aikaisiin sahoihin. Partner 5000 oli tehokas ja pieniruokainen, mutta kyllästyi sen rimpuloihin tärinävaimennuksiin. Kumitutit remppaantuivat nopeasti ja saha tuntui sahatessa käteen holtittomalta. Parin kuukauden joka päiväisen sahuun jälkeen kun sen kannolta nosti, niin ensin nousivat kahvat viisi senttiä ja vasta sitten lähti saha mukaan. Muistaakseni Raketeissa oli sama tärinävaimennus.

    Jätkä

    Raketissa ja Partnerissa oli kahvavaimennus, huskussa oli jo silloin runkovaimennus, eli kaikki vaimentimet toimivat samaan aikaan.

    Patun vaimentimissa ollut varsinaisesti mitään isompaa moittimista, kun sen oppi, niin sillä karsinta oli kuin ”Olisi tyynyllä pyyhkinyt”.  Heikkoa siinä oli sähköjohtimet. Ne rapautuivat melko nopeasti. Vaihdeltiin johtosarjoja, jotka olivat takuun jälkeenkin halpoja.

    Partneria tehtiin myös Jobuna ja Jonssina!

    Nostokoukku

    Niin tehtiin. Sama saha, vain väri vaihtui. Sitä en muista oliko näissä ”kopioissa” männän huuhtelukanavat avonaiset.

    Rukopiikki

    Avonaiset? Partner 5000 ei oo avonaisilla. Onko sillä niin väliä. Esim. huskin 242 suljetut, 246 avoimet. Molemmat mielestäni hyviä sahoja.

    Jätkä

    Avonaisten ja suljettujen välinen ero on koko ajan ollut merkittävä ja iso.

    Ensinnäkin avonaisilla kanavilla on saatu mäntä / sylinteripaketti valmistettua huomattavasti halvemmalla.

    Se näkyy oitis jo kauppiaan asettamassa hinnassa.

    Käyttäjän kannalta ero on käteen – ja korviin kuultava. Suljetuilla kanavilla moottorin max kierrokset nousivat ainakin parituhatta kierrosta. Samassa suhteessa kiihtyvyys ja teho, kuten myös polttoaineen kulutuksen pieneneminen ovat huomattavia. Moottorin osalta ainakin männän ja sylinterin kestävyys on paljon parempi suljetuilla kanavilla.

    Käyttäjät, joilla ei ole kummoisia vaatimuksia sahan ominaisuuksille, saattavat olla  useinkin jopa tyytyväisempia sahata jurnuttaessaan savupilven keskellä 10 000 r/min. Partner r500:lla, kuin jos ”joutuisivat” sahaamaan Partner r5 000:lla, jolla puu katkeaa n. 30 % nopeammin ilman savupilveä ja käryä.

    Samat säännöt pätivät myös Huskulla esim 444 :n ja 44 :n välillä. Eroa oli muussakin kuin hinnassa taikka valkoisessa sylinterin kopassa.

    Ammattitaitoinen kokeilija tunsi eron jo vetäessään käynnistimestä konetta pyörimään.

    Rukopiikki

    Huskin 246 on tehokas ja paljon kierroksia ottava ammattisaha ja avoimilla kanavilla.

    Nostokoukku

    Sama kokemus kuin Jätkällä. Näissä vähän halvemmissa ”ylioppilasmallin” rinnakkaissahoissa oli yleensä avonaiset huuhtelukanavat. Vastaavat ammattisahat olivat kierrosherkempiä, pienempiä polttoaineen kulutukselta ja säilyttivät sitkeytensä ja olivat tiiviimpiä puolta pitempään.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 54)