Keskustelut Tekniikka Husqvarna 543 XP G ei starttaa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 22)
  • Husqvarna 543 XP G ei starttaa

    Kitsas on taas neuvoja vailla

    Tuulenkaadoille oli onneksi varasaha matkassa, kun jäi husse käynnistymättä kolmannelle rungolle. Ongelma näyttäisi kait olevan bensan saannissa?? Siihen kumipalloonkaan ei bensaa mielestäni tule pumppaamisesta huolimatta. Kuitenkin toisaalta kainosti haisee bensa kun sitä yrittää ryypyllä vedellä käyntiin? Lupas pari kertaa aluksi, mutta jäi lupaamiseksi ja sit lakkas lupaamastakin..

    Siis missä piilee vika?

    Onko joku osa irti vai menikö johonkin roska?

    Voiko suodatin mennä melkolailla yhtäkkisesti tukkoon?

    Huomenna olis tarkoitus hieman kurkistaa sahan sielunelämää, mutta neuvot ois tarpeen. Kiitos jo etukäteen.

  • Jätkä

    Jos kumitussuun ei tule bensaa, niin vika on joko tussussa tai letkussa tankkiin asti. Letkut ovat olleet jo kauvan sahojen ongelmakohteita. Joihinkin malleihin saa paljon parempia letkuja  – ja halvalla.

    Suodatin menee pikkuhiljaa tukkoon, mutta lopuksi se tukkeutuu yllättäen/ pyytämättä.

    Tolopainen

    Suomen ensimäinen viallinen kumitussu löytynyt, onkohan noita paljonkin käytetty huskeissa. Oikeissa moottorisahoissa ei tarvita kumitussuja, ne käynnistyy muutenkin.

    kitsas

    Ei kait tuossa auta, kuin lähteä purkamaan osa osalta ja toivoa, ettei tarvi koko sahaa purkia saadakseen letkun käsiinsä..

    Vai onko jollakulla tiedossa tämän ikäluokan sahan letkun vaihtoa opastava viideo?

    Huskyn ”44” tms vahemman polven sahaan näytti suodattimen vaihtoviideo Youtubesta löytyvän, mutta kaippa näissäkin on tekniikka jo hieman muuttunut noista ajoista.

    Puu Hastelija

    Jos ei ole yön yli levättyäänkään valmis käyntiinlähtöön, niin varmaan se letkunvaihto edessä. Teoriassa olisi voinut kastella tulpan noilla liikkeillä, mutta jos tissiin ei oikeasti tule ainetta ja saha on kuitenkin jo pelittänyt, niin edelleen viittaa tissin ja tankin väliin.

    Ja kyseessä olisi vasta toinen saha Suomessa, jossa olisi jotain kummallista tissin toiminnassa. Lapsille tuli hommattua raivurit (Huyndai) jostain Tokmannista. Toinen lakkasi käymästä kuin seinää, eikä millään käyntiin. Jäi aihe tutkimatta ja saha seisomaan pariksi vuodeksi. Viime kesänä, kun oli riittävän lämmintä eikä mitään järkevää viitsinyt tehdä aloin tutkailla aihetta. Polttoaineletkussa tankin ja sahan välillä oli vain pari milliä vapaata ilmatilaa. Sovitin tankkiin vanhan raivurin imuletkun suodattimineen (vaati läpiviennin reijän isontamisen), mutta ei alkanut aine liikkua. Tämän jälkeen suodattimella, ilman suodatinta yms kokeiluja, kunnes lääkeruiskulla painoin ainetta imuletkuun – ja homma alkoi toimia. Omat arvailut, miksi ei pelittänyt ovat, että joku kalvo tai venttiili olisi kuivunut asentoon auki ja ainetta ruiskulla painettaessa olisi taas herännyt pitämään letkut täynnä.

    Mikko Riikilä

    Tervehdys

     

    Sain äsken viestin nettitunnuksettomalta palstan satunnaisseuraajalta ja hän kertoi 543XP:n käynnistysongelmista seuraavaa:

    ”seurailen Metsälehden keskustelupalstaa satunnaisen epäsäännöllisesti ja siellä joku kyselee mikä on vikana 543 XP G -sahassa. Itselläni on samanlainen saha, tosin ilman kahvalämmitystä, ja prikulleen sama ongelma oli. Vikana oli, että primerille menevä polttoaineletku oli irronnut primerista. Letku on hieman liian lyhyt mielestäni. Primeri sijaitsee kahvaosassa ja kun tulee venytystä kahvaosan ja sahan rungon välille, niin voi irrota. Ei tartteisi muuta kuin laittaa letku paikoilleen. On tosin vähän hankalassa paikassa. Vähän joutuu purkamaan, niin saa varmasti kiinni.”

    Viestin välitti Riikilän Mikko

    Ps. torstain lehdessä julkaisemme laajan kokeilujutun Stihlin uudesta ruiskumoottorilla varustetusta MS500i -moottorisahasta.

    Ps tälläkin palstalla spekuloitu huskun 550 xp mark2 julkistetaan virallisesti tällä viikolla. siitä saatte lukea lisää Metsälehdessä helmikuussa.

     

    Jätkä

    Bensaetkun vaihtaminen noin niinkuin yleensä on sujunut aika kivuttomasti siten, että : Lähdetään ajatuksesta, että letku on jostain kohtaa isompi = paksumpi. Jos on, vanha letku poistetaan sitä kautta. Aika usein vedetään letku tankin suuntaan, eli letku nypätään irti ”Tissistä” / kaasuttimesta ja sen päähän sidotaan aika kireällä solmulla naru / luja lanka. Koukataan takista suodattimen kera bensaletkun pää ja tarutaan siihen vaikka pihdeillä taikka myös tiukalla nyörillä. Vedetää letku ulos täyttöaukosta – letkun toisessa päässä oleva naru seuraa letkua. Kun letku on kokonaan ulkona, naru irroitetaan ja köytetään hyvin huolellisesti bensaletkun päähän kiinni. Vedetään letku oikeaan asentoon samalle linjalle, kuin vanhakin oli. Suodatin paikalleen (uusi) ja letku Tissiin / kaasuttimeen kiinni , tankkiin bensat ja kone käyntiin. Uusi letku kestää vetää uskomattoman lujaa.

    kitsas

    Kiitos asiantuntevista vastauksista, täytyy ryhtyä toimeen jahka saam hiihtolenkin jälkeen virtaa kyllin moiseen ponnistukseen.

    Kitsas

    kitsas

    Mikko Riikilän välittämä lukijan vastaus osui prikulleen nappiin.

    Kiitos neuvosta – Kitsas säästi pitkän pennin!

    Letku oli irronnut siitä bensapallosta. Melko vähällä purkamisella sai letkun kiinni paikoilleen. Saas nähä, että miten pitkään toimii, ennen kuin käy samoin. Ei tiedä, että miksi letkujen pitää olla noin ohukaista seinämältään, tuskin on sahan painon vuoksi heikennetty.. Toki tuolla materiaalin ohennuksella saadaan huoltoliikkeille töitä.

    Jätkä

    On olemassa myös ”Satumaisen pieniä” letkunkiristimiä, eli klemmareita, joita olen tavannut kahdenlaisia. On ohuesta teräsjousesta tehty, joka tottelee kapeakärkisiä pihtejä asennuksessa ja irroituksessa. Toinen on ohuesta teräspellistä tehty panta, joka vain joustaa paikoilleen työnnettäessä ja kiristää sitten letkua nippaan kiinni.

    kitsas

    Joo, kiitos Jätkä, tämän koitan muistaa, jos ongelma uusiutuu. Saha ei ole juuri paria vuotta vanhempi – ja tosiaan harrastelijan käytöllä, joten toivoa sopisi, että varmuutta yhä olisi. Laadukas merkki ja hintaakin oli. Taitaa olla Stihl seuraava vekotin, jonka ostan.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 22)