Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp Mark 2 jäätyminen

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 47)
  • Husqvarna 550xp Mark 2 jäätyminen

    Merkitty: 

    Onko muilla ollut ongelmia jäätymisen kanssa 550xp huskeissa? Neljättä päivää uudella sahalla sahannut, ja kaasutin tai tarkemminkin kaasu alkoi jäätämään jo toisena päivänä. Talvisarja on paikoillaan ollut jatkuvasti sahassa eikä pakkastakaan ole kun korkeintaan -10 ja silti koko kaasari on ihan umpijäässä. Lämpöä ei sylinterin puolelta tule sinne kaasarille oikeastaan yhtään ja siellä kopan alla muhii hirmuinen kosteus jatkuvasti. Eikö näihin oikeasti ole olemassa mitään talviläppää tai vastaavaa ratkaisua tohon päälikoppaan, kuten tämänkin sahan edeltäjässä 346xp:ssä oli, vai onko tällä vaan sahattava kesäisin? Ikinä en ole omistanut lämpökahvasahaa ja kyllähän nämä on silti pelittäneet sieltä 80- luvun malleista asti ainakin Huskilla paljon kovemmillakin pakkasilla, mutta tämä on nyt melkoinen pettymys ollut.

  • Jätkä

    Kun kahvalämmitys tuntuu olevan täysin mahdoton olla käyttösahassa – ja sen vuoksi, kun se lämmittää kädensijoja, niin luulisin olevan aivan simppeli homma kytkeä kahvalämmitys pois, joko irroittamalla vastuksille menevät johdot, taikka jos se ei onnistu, sivuleikkureilla katkaista piuhat.

    Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa.

    pihkatappi pihkatappi

    Kahvan lämmitys painaa 200 grammaa, jos tuota ei tarvi, tuskin siitä sitä 100 euroa haluaa maksaa. Kaasutinkaan ei jäädy jos vain tuo reikä sylinteritilaan on ja ei hukuta vähänväliä sahaa lumeen.

    Jätkä

    Niitä on tosiaankin sellaisia sahailijoita, jotka eivät vähääkään katso, mihin ja miten sahansa laskee maahan / hankeen.

    Kun saha aina pudotetaan kädestä, niin ei tarvitse itkeä, jos se syö esim lunta. Asia, jota olen ihmetellyt vuosikymmenten aikana on, kun esim sahakauppaan on tullut vaihdossa sahoja, joissa on kotelot / säiliöt tai takakahva rikki. Nehän kestävät normaalia käsittelyä maailman tappiin. Kun bensiinisäiliö on puhki, niin saha on pudotettu tai heitetty aika voimalla johonkin jopa kovempaan kuin puu.

    Myös sahakeskustelupalstoilla on kuvia sahoista, jotka ovat niin törkyisiä, ettei niitä ole koskaan yhtään putsattu. Kun kotelot avaa, niin sylinteri on aivan tukossa, käynnistin ja vauhtipyörän ympäristö on täynnä öljyista putua. Kaasutinkotelokin on sellaisessa tilassa, että on ihme, että hallintavivut mahtuvat liikkumaan. Saha on päältäkin sellaisessa kunnossa, kuin se olisi uitettu pihkan ja purun sekoituksessa, ja tervattu välillä, eikä koskaan ole päässyt olemaan edes vesisateessa.

    Onkin selvää, että porukka saisi hieman ottaa opikseen Esim Visakallosta ja artosta, joiden sahat pelittävät kesät/ talvet. On toki muitakin, mutta hyvin vähän.

    Pavekka

    Kyllä kahvalämmitys ihan kiva on. Ei mitenkään pakollinen mutta kiva. 201:en ainoa puute.

    Kyllä sahat paremmin toimii jos niitä viitsii huoltaa. Ei ole suuri homma töiden jälkeen puhallella paineilmalla ylimääräiset pois, teroitella ketjua ja kiristellä ym. Tosin niitä on käyttäjiä joilla otteet on niin rajut että tavallinen huolto ei riitä. Jos osaa käyttää sahaa oikein niin ns. Guttaperkka sahoillakin pääsee todella pitkälle kunhan mielellään jättää huskin halvimmat väliin.

    Metsä Kuusela

    Jätkän kanssa samoilla linjoilla. Itselläni hyvänä opetuksena toimi, kun kouluaikaan reilu kaksikymmentä vuotta sitten, viimeisinä hakkuupäivillä tiputin Hq 254 huolimattomasti sammalikkoon, alla tietenkin kivi, ja bensa alkoi tulemaan ulos tankin lohjettua. Kyllä otti päähän, vaikkei ollut oma saha.

    Siitä lähtien katsonut aina mihin sahan lasken. Nyt lumella, pyrin laskemaan aina, jos mahdollista havujen, risujen, tallatun lumen päälle. Sekunninhan tuo vie aikaa, mutta säästyy monelta vaivalta, kuten käyntihäiriöt, ja kaasuvaijerin jäätymiseltä.

    Muutenkin pyrin pitämään sahan suht puhtaana. Esim joka tankkauksella pyyhin tankkien korkin ympärystät puhtaiksi ennen tankkausta. Tällä olen säästynyt siltä ettei ole ikinä pitänyt öljypumpun tukkeamisia olla putsaamassa, ja kuitenkin tätä hommaa tehty, välistä sivutoimen, välistä päätoimen yli 20.vuotta.

     

    Sakkeus

    En usko että sahan toimiminen on huollosta kiinni, kun saha on ollut viisi päivää metässä. Ketjun olen kerinnyt pari kertaa viilaamaan ja laipankin erehdyin jo kääntämään innostuksissani. Noilla huoltotoimenpiteillä ei ainakaan ollut vaikutusta lumen määrään mikä on puiden oksilla ja maassa näillä korkeuksilla talvisin. Tällä hetkellä on reilu puolisen metriä puuterilunta maassa ja puissa ihan kiitettävästi tykkyä.
    Mitä siihen sahan lumeen hautaamiseen tulee, niin ei kai niitä kukaan täysjärkinen lumipenkkoihin visko. Ite tökkään laippa edellä vaikka pystyyn lumihankeen niin ei ime lunta sisälle.

    Ja ei muuten vieläkään tarvinnut sahakaupoille lähteä. 10mm reikä teki tehtävänsä ja kaasumekanismi pysyy sulana ja kuivana jatkuvasti. Käyntikin parani kun saa lämmintä ilmaa kylmän sijaan.

    Jätkä

    Tuosta lumensyöttämisestä koneelle, niin muistuttaisin kuitenkin teille muutamille, että on vieläkin metsureita, jotka sahaavat tuolla paksussa puuterilumessa ja oksilta tippuu lumikönttejä, mutta heillä ei ole minkäänlaisia vaikeuksia sahan jäätymisen kanssa.

    Mistä sekin johtuu?  Ajatelkaapa kaatokolon tekoa isoon puun tyveen: Aloitetaan sahaus rungon vasemmalta puolen yläsahauksella. Jos lumi on huonosti puhdistettu, sahan käynnistinkotelo uppoaa lumeen ja sen kautta lunta menee sisään monta litraa.

    Sitten kun puu on kumossa ja sitä aletaan tekemään, lasketaan saha pystyyn lumeen esim tukin mittauksen tai merkkauksen ajaksi. (Pitäisi aina laskea käynnistin ylöspäin lumen päälle)

    Jos sahassa on pieniäkin rakoja kaasutinkoteloon lumen mennä, ne tukitaan jne. Kun pidetään taukoa ja lämmin saha on laskettu pois kädestä, se laitetaan kaatoasentoon kannon / pölkkyjen päälle, että sylinterin lämpö nousee käynnistimeen = ei käynnistin jäädy.

    Nuo ovat pieniä asioita, mutta ei se ole metsuri eikä mikään, joka siinä tilanteessa ravaa autolta hakemaan varasahaa, taikka ajelee kotiin sulattelemaan sahaansa.

    Raket

    ”Kun kahvalämmitys tuntuu olevan täysin mahdoton olla käyttösahassa – ja sen vuoksi, kun se lämmittää kädensijoja, niin luulisin olevan aivan simppeli homma kytkeä kahvalämmitys pois, joko irroittamalla vastuksille menevät johdot, taikka jos se ei onnistu, sivuleikkureilla katkaista piuhat.”

    Huomenta. Onhan se ratkaisu tuokin.^

    Minulla on kahvalämmitteisissä sahoissa on/ off katkaisijat. Vm. -96 Jonseredissa vieläpä kolmiasentoinen kun siinä on erikseen kaasarinlämmitin. 😀

    arto arto

    Samoin minulla moottorisahassa,

    Jätkä

    Onko artolla vieläkin käyttösahana -95 vm:n Jonssi? Niitä ei taida olla enää myynnissä?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 47)