Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp Mark 2 jäätyminen

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 47)
  • Husqvarna 550xp Mark 2 jäätyminen

    Merkitty: 

    Onko muilla ollut ongelmia jäätymisen kanssa 550xp huskeissa? Neljättä päivää uudella sahalla sahannut, ja kaasutin tai tarkemminkin kaasu alkoi jäätämään jo toisena päivänä. Talvisarja on paikoillaan ollut jatkuvasti sahassa eikä pakkastakaan ole kun korkeintaan -10 ja silti koko kaasari on ihan umpijäässä. Lämpöä ei sylinterin puolelta tule sinne kaasarille oikeastaan yhtään ja siellä kopan alla muhii hirmuinen kosteus jatkuvasti. Eikö näihin oikeasti ole olemassa mitään talviläppää tai vastaavaa ratkaisua tohon päälikoppaan, kuten tämänkin sahan edeltäjässä 346xp:ssä oli, vai onko tällä vaan sahattava kesäisin? Ikinä en ole omistanut lämpökahvasahaa ja kyllähän nämä on silti pelittäneet sieltä 80- luvun malleista asti ainakin Huskilla paljon kovemmillakin pakkasilla, mutta tämä on nyt melkoinen pettymys ollut.

  • arto arto

    Ei ole aika uusi jonsered pätkäsaha.

    Tikkula

    Arto. Miten tehdään 543 kaasarin säätö? Tyhjäkäynti käy aika korkeilla kierroksilla vähän aikaa ja sitte sammuu ajoittain.

    Pavekka

    Aina samalla tavalla. Aloitetaan perussäädöstä (1.8 2) ja sitten hienosäädetään loput korvalla tai korvalla ja kierroslukumittarilla. Ellei toimi perussäädöllä voi epäillä vikaa.  Japseissa on usein erikoiset kaasutinarvot.

    Koivunkaataja2

    Jäätykö? onko puhistettu kaasarin ympäristö?minkä vuosimalli?

    arto arto

    543 perusäätö  h1 l 1 tarvitsee sen säätö meisselin tuossa jotain ongelimen ratkaisuja                                                  syy
    Moottori ”miettii” kaasuttaessa
    Yläkierrosten seos laihalla, tai alakierrosten seos laihalla, polttoainepinta liian alhaalla.
    Keskikierroksilla röpöttää
    Alakierrosten seos liian rikkaalla, tai polttoainepinta liian korkealla.
    Täyskaasulla käy laihalla, alakierrokset OK
    Yläkierrosten seos laihalla ja alakierrosten seos liian rikkaalla, polttoainepinta liian alhaalla.
    Ei tyhjäkäyntiä, muuten OK
    Tyhjäkäyntisuuttimissa roskia, alipainevuotoja, pumpun kalvo vuotaa
    Tyhjäkäynti OK, mutta korkeammilla kierroksilla röpöttää, tukehtuu
    Polttoainepinta liian korkea, yläkierrosten seos liian rikkaalla
    Moottori ei käynnisty, tulppa märkä
    Kaasutin tulvii: Liian korkea polttoainepinta, neula/istukka vuotaa, pinnan säätökalvo rikki
    Moottori käy OK, mutta hetken käytyään tyhjäkäyntiä sammuu
    Tyhjäkäyntiseos liian rikkaalla, polttoainepinta liian korkea
    Moottori sammuu, kun sen kääntää kyljelleen
    Neulaventtiili jumittaa, polttoainetta liian vähän, tyhjäkäyntiseos liian rikas

    Tikkula

    Vuoden vanha. Alkoi syksyllä sammahtelemaan välillä. Säätelin hölmöyksissäni enkä huomannu et primer pumppu halki. Sen vaihdettuani en silti ole saanut ihan kunnon säätöihin. Eli ruuveissa vaan 1/2 kiekkaa säätöä.

    arto arto

    Juu puoli kierrosta sitten se toppari stoppaa, säätö meiselillä niitä voi säätää enemmän( lukee ohjekirjassa 10 tankin jälkeen säädetään tehtaalla säädetty rikkaalle) säädön voi tehdä itse tai antaa pätevän henkilön/huoltoliikkeen tehdä.

    Pavekka

    Noin uudessa sahassa ei kannata väännellä kuin sen mitä rajoittimet antaa myöden. Ellei toimi vie takuuhuoltoon. Perussäätöä varten pitää rajoittimet (jos on) irrottaa ja se on huollon tai pidemmälle ehtineiden käyttäjien juttuja samoin bensapinnat. Ei ne aina osaa niitä huollossakaan oikein tehdä riippuen kausityövoiman ammattitaidosta. Mutta ainakin takuu säilyy.  543 on muutenkin vähän hankala malli. Mun mielestä kannattaa vaihtaa ruåtsalaiseen huskiin.

    Nimetön

    Neljä talvea 543:lla sahattuani arvelen että Tikkulan sahassa on nyt jotain vikaa. Muuten kaasuttajan säätö on ihan normi juttu, pienillä liikkeillä ja varsinkin H ja  väliin sahata kiekkoja missä kohtaa voima löytyy.

    Raket

    Jos takuuaika (2 v.) on jo loppu niin Tikkulan kannattaa viedä saha paikalliselle pienkonekorjaajalle syynättäväksi ja säädettäväksi. Viime keväänä vaihdatin omaan vm. 2014 543 xp:hen kaasarin kalvon ja homma maksoi peräti 50 €. Öljykorkin olen myös uusinut kun tipahti jonnekin (10 €). Siinäpä ne remontit mitä tuon sahan kanssa on eteen tullut.

    Joka kevät olen sillä tehnyt polttopuu- ja harvennushommia. Jonkun verran sulan maan aikaankin. Todella varmatoiminen ja kokoisekseen tehokas saha. Ja pieniruokainen! 🙂

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 47)