Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp(g) seuraaja?

  • Tämä aihe sisältää 290 vastausta, 35 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 289)
  • Tolopainen

    Ennenkuin sahasta voi sanoa mitään, pitäisi nähdä vääntömomenttikäyrä, jos ei ole vääntöä teholla ei voi sahata. Tilhin sähköinen ohjaus on nostanut sahan vääntöä huomattavasti verrattuna vanhempiin sahoihin. Pikkutilhin huono purunpoisto kaatosahauksen aikana on erittäin ärsyttävä piirre, ketjua saa hangata runoon, kun koppa on purua täynnä. Ongelma tulee isommissa puissa.

    petep

    Onko se Tilhin purukoppa ollut aina samanlainen vai onko se ”uusissa” jopa paremmin. Ja täällähän on kokenut kaarti sanonut monet kerrat että ei sillä pienellä tukkimetsään mennä. Ja ei sinne tukkimetsään taideta mennä oikeen millään sahalla nykyään.

    Aika outoa jos Husku olisi lopettamassa ainoan  kokopäiväiseen työskentelyyn tarkoitetun sahan. En usko ihan tällä syömällä että näin tulee käymään.  Ja jos sieltä tulee joku saha tilalle jossa on kaikki tehty uusiksi niin uskon Jätkää että odottele 3 vuotta ja osta sitten.

    Jätkä

    Purukopan saa tukkoon sahassa kuin sahassa, jos sahan lykkää vain hankeen puun tyvellä. Kunnon metsuri putsaa tyveltä isommat puut aina niin, että sahanpurut mahtuvat tulemaan, eikä lumi tuki ulostuloa.

    Jos sahassa on kunnon vääntö, se työntaa sahanpurut takaisin sahausrakoon, jos sahan upottaa hankeen.

    Ixus

    Todellakin Husqvarnan logiikka tässä on aika jännä, yleensä julkaistaan uusi tuote, jonka jälkeen vanha poistuu. Mutta nyt vanha poistui ennen uutta, ehkäpä tämä antaa viitteitä, että uusi malli tulee ihan näinä päivinä. Veikkaanpa, että uudessa mallissa on 572xp:n tapaan autotune2. Muita muutoksia onkin sitten vaikeampi ennakoida, toivottavasti ei päästöjen tms. takia ole huonompi teho-painosuhde.

     

    kuusessa ollaan

    Ixus taitaa olla jäljillä, päivitetty malli lienee epäilemättä tulossa. 550 jäi tehopainosuhteessa stihlin uusimman 261 version jalkoihin, eli tehoa tullee lisää ja tosiaan herkempi autotune.

    topintam topintam

    Pirskatti sentään sehän taitapi jäähä sitten 550 omistelemati kokonaan. Itse olen vielä 3 346xp:n onnellinen omistaja ja tuntuupa että pärisee vielä vuosienkin päästä. Onhanse meisselisäätö sentäs jotain.

    Jätkä

    topintam. -Et menetä mitään, vaikka sahailetkin vielä muutaman vuoden 346-mallilla. Se on kuitenkin todella hyvä saha ja itse asiassa sen käyttöarvo on niin korkea, että sitä nut jo kysellään niinkuin aina kysellään aikansa legendoita. Myös siinä oli uutuutena ongelmia, jotka selätettiin.

    Olen sitä mieltä, että sahojen tehot paperilla ovat suotta kasvamassa. Mennään aina mokaamaan koko kehitys sillä, että lisätään tehoja lisäämättä kestävyyden kannalta tärkeää rakenteen vahvuutta.

    kuusessa ollaan

    Ei pidä paikkaansa, esim 572xp paljon järeämmällä alakerralla kuin edeltävä 372xp.

    Painoa on pudotettu rakenteellisilla muutoksilla, kun laittaa avatut 346 ja 550 vierekkäin, näkee eron. Stihli nipisti painoa taasen 261 ei-kriittisten rakenteiden kevennyksillä. Sähkösäädöillä taas saatu korjattua kevyempien vauhtipyörien tuomaa sitkeyden putoamista.

    Jätkä

    Mihin tarvitset 72- kuutioista sahaa?  Yritätkö jyrsiä puuta teroittamatta muulloin kuin viikonloppuisin (arton tapaan) – vai alentamalla purupiikit ainakin kolme milliä lyhemmiksi (Tollon tapaan) .  Molemmat ovat vääriä tapoja. Ne eivät vie hyvään saantoon.

    Taidat olla vielä kaiken lisäksi niitä ”sahureita”, jotka eivä saa sahaa käyntiin ilman puolipuristinta?

    arto arto

    Yritätkö jyrsiä puuta teroittamatta muulloin kuin viikonloppuisin (arton tapaan)    Niin minä teen sitä työtä metsässä työkseni…..Sinä roikut netissä. Siinä se ero. Tuotokset mulla ihan tyydyttäviä päivää kohti. Sinulla vaan nettiaikaa tuolissa. En sillä voisi olla tietävä, Sillä vieraantuu oikeista töistä kokonaan, tulee vaan kuvitteellinen tietäjä, joka on vieraantunut töistä kauan aikaa sitten.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 289)