Keskustelut Tekniikka Husqvarna 560 XPG vs Stihl 362 C-M

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 56)
  • Husqvarna 560 XPG vs Stihl 362 C-M

    Merkitty: 

    Onko kukaan päässyt käytännön työssä vertailemaan sahoja Husqvarna 560 XPG ja Stihl 362 C-M?

    Mikä on tuomio?

  • tamperelainen tamperelainen

    Olin jo opppinut,että raivurin pitää olla Huski,muutoin saat aina ”nuhapumpun”.Muutama vuosi sitten piti päivittää isompi m-saha.Oli Stihl o34 ja Huski 254 ja Dolmar 5100.Kahdesta ensimmäisestä vaimenninkumit loppu.Sitten Stil 261,johon tuli kaasutinongelma,senjälkeen uusia ongelmia,epäiltiin stefojen vuotavan

    Olin uuutta sahaa hakemassa.Oli tarkoitus katsoa lähinnä Stiilejä.Molempia merkkejä edustava kauppias teki HUski 560 niin hyvän tarjouksen,että oli pakko ostaa.Tehoa on heti ensi liipaisusta,sitä löylyä?Polttopuunippuja välillä taukoamatta. Karsinnaassakin toimiii,normirissalla menty,hyvä ergonomia.Vikoja ei ole toistaiseksi ilmennyt

    Per Ä Reikäs

    Kyllä tulee rahaa kun oikein paljon keijut rauvaussahoinesi metsissä niin vähintään miljonääri, kasvuhan aina vain lisääntyy mitä enempi metsäyhtiö hakkaa ja lopulta toki on jälleen uusi taimikko, jota taas hakata hiki hatussa.

    Pavekka

    Ei ne tuottavuus erot merkkien välillä ihan niin suuria ole. Enemmän sahaajien välisiä ja pätevä saa aikaan millä vaan mutta ehkä huskilla jonkun lisäpanoksen.  Stihl 200 oli hyvä ja on vieläkin mutta romuja paljon liikkeellä. Eikä stihlin nykyinen uudempi versio sille mitenkään häviä. Päinvastoin.

    upper

    Onko noissa HVA:n ja Stihlin tällä hetkellä tuotannossa olevissa otsikon malleissa mitään suunnittelun lapsuksia? Vanhassa HVA 254:ssa menee ryypyn vipuja, kun sitä ei ollut mitenkään rungon ”haitoilla” suojattu osumilta. Vähän herkässä paikkaa oli myös pysäytysvipu. Muuten mieleinen saha.

    Jätkä

    Minun muistini mukaan 254;n hallintalaitteet olivat aivan hyvin asteltu, mutta toki nekin oli sillä mielellä suunniteltu, että sahaa ei paiskota miten sattuu. Sammutuskatkaisija oli useissa sahoissa jopa väärinpäin, eli peukalohangalla saattoi sahan sammuttaa, kun sitä pyöritteli karsiessaan. Ryyppy/puolikaasun vipu yleensä kesti siinä mallissa hyvin, pienemmissä se oli kulutustavaraa.

    rakentaja

    Yhtään ryypyn vipua ei mennyt rikki, kerran sammutin rikki. Lienee tuo 254, varsinkin jos 154 lasketaan mukaan, pisimmin markkinoilla ollut sahamalli. 560:een lisättiin alun jälkeen yksi pultti kampikammioon. 560:ssa on pienet rivat  sammuttimen/puolikaasun/ ryypyn molemmin puolin

    Pavekka

    Kyllä se 254 ryyppyvipu on vähän rikkoutumis ja kulumis herkkä. Ja hukkumisherkkä huollossa. Onneksi on helppo vaihtaa mutta en tiedä myydäänkö varaosana enää. Kannattaa olla tarkkana. Kaikissa merkeissä on kaikenlaisia suunittelu ja muita lapsuksia edelleen. Osa on tarkoituksellisia kun markkinat jatkuu kauan vielä sahan oston jälkeenkin. Ihan selvästi tehdään teknisiä ratkaisuja jotka palvelee brändin haltijan etuja.  Onhan niissä myös valmistus ja kokoonpano vikoja joita sitten takuilla hoidetaan. Yleensä mallisarjojen alkupäissä on enemmän säätöä.

    Jätkä

    Eiköös 254:ssa ollut ryyppy -puolikaasuvipu sellainen, että se kääntyi toisesta reunastaan taaksepäin ja painettiin peukalolla takaisin, jolloin puolikaasu jäi päälle?

    Se oli mielestäni varmatoiminen ja hyvä ratkaisu. Pienemmissä malleissa oli sellainen hässäkkä, jossa oli samassa rakennelmassa kaasuvipu, puolikaasu ja ryyppy ja se piti aika usein uusia, kun se oli niin rimpula rakenteeltaan.

    Jotenkin näin minä muistelen.

    vmt

    Alkuperäisestä kysymyksestä jo aikaa, mutta nythän Stihliltä löytyy MS 400 C-M, mikä on 67 cm3 moottorilla ja 4 kW tehoisena silti kevyempi kuin kysymyksen husqu. Itsellä on sellainen syksystä asti ollut ja tyytyväinen olen olen ollut.

    Itämaan ihme

    Paino ei kerro totuutta, onko sahaa hyvä käsitellä koko päivää. 560 löytyy toimii kesät talvet. Kesäkelissä puupöly tahtoo tukkia toisinaan tankin korvausilmaventtiilin. Se on ollut oikeastaan ainoa ongelma, tapahtunut 2-3 kertaa kesässä. Kuuluu perushuoltoon puhaltaa ilmalla.

    Stihlin 500i seuraavaksi sahaksi testiin, mikäli on näppiin käyvä.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 56)