Keskustelut Harrastukset Kalliit varaosat estävät tehokkaat kierrätyksen

Tämä aihe sisältää 19 vastausta, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi kitsas 3 kuukautta, 3 viikkoa sitten.

Esillä 9 vastausta, 11 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Kalliit varaosat estävät tehokkaat kierrätyksen

    Kauppalehden mielipidepalstalle oli kirjoitettu näin: Ylihintaiset varaosat estävät laitteiden kierrätystä – https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ylihintaiset-varaosat-estavat-laitteiden-kierratysta/de13995c-5087-4ed3-8175-8ab38403d68d

     

    Tämä on kyllä ihan totta. Juurikin noissa mp-kirjoittajan mainitsemissa pienkoneissa ja -laitteista kuten vaikkapa ruohonleikkureissa, moottorisahoissa tai trimmereissä osat ovat lähes uuden tuotteen hintaisia.

    Korkeaa varaosavehkeilyä on myös autojen ja moottoripyörien parissa, jossa valmistajat patistavat asiakkaita hankkimaan uuden tuotteen. Kierrätyksen, kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen myötä olisi kaikkien etu, kun tuotteet kestäisivät pidempään ja niihin löytyisi kustannustehokkaita varaosia.

    Erityismaininta: huoltakaa niitä vanhoja autojanne! Vaihtakaa öljyt tiuhemmin, peskää alustaa ja vaihtakaa varaosia tarpeen vaatiessa. Romuautojen verkosto alkaa olla todella kattava, jolloin varaosia löytyy kyllä esim 10v vanhoihin autoihin todella hyvin.

  • Puuki

    Tuolla ”laatuosaa halvalla” purkaamossa eräskin auton varaosa, jota olen etsiskellyt näytti maksavan n. 6 % vähemmän kuin uusi Suomessa halvimmillaan. Se siitä edullisuudesta.

     

    metsänkasvattaja

    monesti  vanhoihin  koneisiin löytyy edullisia  tarvike  osia  mutta  uudemmissa niitä  ei  monestikaan ole  tarjolla kun tehtaat  muutttavat  koneiden rakenteita ja   juuri ne  osat  maksavat  paljon jos   niistä  rupeaisi tekemään  konetta  niin loppuhinta  olisi   kymmenkertainen

    Jätkä

    Puuki:”Tuolla ”laatuosaa halvalla” purkaamossa eräskin auton varaosa, jota olen etsiskellyt näytti maksavan n. 6 % vähemmän kuin uusi Suomessa halvimmillaan. Se siitä edullisuudesta.”

    Se voi olla noinkin, mutta monen osan kohdalla verrokit voivat olla – ja ovatkin tarvikevaraosa liikkeessä (Voi ihan hyvin olla merkkiliike) – ja vastassa on purkaamosta alkuperäinen – tehtaalla asennettu osa.

    Ei käytettyjenkään osien hintoja oikeasti voi verrata suoraan esim EBay:n Kiinalaisten kopioiden hintoihin.
    <div class=”comment__text js-discussion-text”>

     

    </div>

    Jätkä

    Tollo:”-Ajattelin ostaa uuden starttimoottorin traktoriin, kun ei kannata alkaa huollattamaan ja hammaspyörää vaihtamaan. Suomalainen työ on liian kallista. Eihän varaosat kalliita ole vaan niiden vaihtotyö.”

    EDIT Bendix – rattaan vaihtaminen on niin simppeli homma, että sen pystyis tekemään EDIT

    arto

    Tuolla ”laatuosaa halvalla”……….Kaveri laittoi volvon uuden automaattilaatikon sai kyseisestä paikasta sen ( kotimaan turbiin hinnalla) oli siis merkkiosa jolla ajetu 31 tuhatta. Ja takuuta 1 vuosi. Rahti kotiin oli 30e  kruunun kurrsi/ euroon antaa edun….Suomesta samaa ei takuuta hinta huima.

    kitsas

    Pari vuotta sitten perintöStihl 024:n kipinä katosi ja ammattipienkonekorjaaja sanoi, että osat maksaa muistaakseni 70-80€ ja työt päälle.

    Ebay Saksasta, postikuluineen 24€ ja mainitut sähköosat ja vieläpä tulppa mukana kilahti postilaatikkoon. Muistankohan väärin, mutta oli vieläpä alkuperäiset osat. Toki siinä tutkimuksiin, etsintään ja vaihtoon meni hieman aikaa, mutta kitsas säästi liki 70€.

    Tässä meidän varaosamarkkinassa on kyllä jotain pielessä. Luulisi, että siellä Saksassakin pitää palkka maksaa varastomiehelle.

    Puuki

    Volvon sivupeili moottoreineen kaikkineen maksaa Suomessa merkkiliikkeessä 175-200 € ostopaikasta riippuen.

    ”Laatuosaa halvalla”-purkuautoista se näkyy maksavan n.  1750 kr /10,5 = 167 €  + postikulut.

    Pavekka

    En usko että alkuperäistä stihl puolaa saa saksastakaan parilla kympillä. Kiinalaisia kyllä saa suomestakin.  Ihan hyviä tarvikeosia mutta laatu heittelee. Jotkut toimii hyvin osa ei ollenkaan. Liikkeet ei oikein mielellään myy noita. Menee olemattomat katteet jälkitöihin.

    kitsas

    Saattoihan olla joku muukin, kuin alkuperäisosa, mutta olisko se ollu joku stihliä myyvä liike Ebayn listaälla tms. Jotenkin luotettavan tuntuinen kuva siitä kaupasta jäi mieleen.

    Perintösaha soi kuitenkin nätisti puupinolla – sehän on pääasia. Saha kun on jo kunnioitettavan ikäinen, niin siihen ei enää oikein satasta ollut halua pistää. Mikäli korjaus on uuteen vastaavaan jonkin verran edullisempi, yritän vekottimet korjailla.

    On varmaan juurikin noin, että parin kympin puolia pitää myydä 10 kpl että saa saman katteen, kuin alkuperäisosasta. Mutta tässä tapauksessa hyödyn, joskin pienen, korjasi Saksan nettikauppa.

Esillä 9 vastausta, 11 - 19 (kaikkiaan 19)