Keskustelut Harrastukset Kuka on vastuussa hirvikolariturmasta?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 141)
  • Kuka on vastuussa hirvikolariturmasta?

    Merkitty: 

    Sanomalehti Karjalainen otsikoi 11.5.2020 hirviturmasta näin: ””HEINÄVESI Motoristi kuoli hirvikolarissa Heinävedellä

    Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään hirveen Heinävedellä lauantaina klo 20:n jälkeen. Onnettomuus tapahtui Pyylintiellä Heinäveden eteläosassa.

    44-vuotias kuopiolainen mies oli menehtynyt kun pelastushenkilöstö saapui paikalle. Poliisi tutkii tapausta yhteistyössä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan kanssa.””

    Ko uutisointi oli sivun 2 vasemmassa alakulmassa yhden palstan levyisenä ja 9 cm korkuisena. Otsikko 4-5 mm.

    – Perustuslain mukaan kansalaisille kuuluisi turvallinen liikkuminen myös yleisellä tiellä.  Oliko turma ok? Oliko uutisointi ok?

     

  • oksapuu

    Kaksi metsäkauris kolaria tähän vuoteen…

    Kun tuollainen elukka tulee puskasta täydessä pakolaukassa maantielle niin mitään ei ole tehtävissä. On taivaan tosi…

    Visakallo Visakallo

    Habaa joudun isällisesti valistamaan, että samat säännöt ja lait ovat voimassa myös kuntien omistamilla sekä yksityisteilläkin.

    jees h-valta

    Tällaiset autoa omistamattomat pehkupäät ovatkin parhaita muita arvostelemaan auton ja hirven törmäysten mahdollisuutta. Olen yhden hirvikolarin ajanut ja tiedän ettei suoraan autoa päin juoksevaa hirveä voi estää tai väistää. Toki yritystä oli joka olisi voinut päätyä vielä surkeammin kun vastaantulevien kaistalle hetkeksi aikaa joutui törmäyksen jälkeen. Näitä asiantuntijoita on ainakin metsästävissä piireissä esiintynyt jotka ovat niin taitavia ja varovaisia autoilijoita että kuvittelevat jotain yliluonnollisia kykyjä omaavansa. Hirvieläimet aiheuttavat sekä pelloilla, metsissä että liikenteessä karmeaa tuhoa ja kärsimystä joka on korjattavissa vain voimakkaalla hirvieläinten määrän vähentämisellä. Sillä ei ole sen enempää poliittista ulottuvuutta joten siihen lässytykset voisi yksinkertaiset jättää kun eivät kuitenkaan pysty asialliseen keskusteluun.

    Jätkä

    Jeessi:”-Tällaiset autoa omistamattomat pehkupäät ovatkin parhaita muita arvostelemaan auton ja hirven törmäysten mahdollisuutta.”

    – Tuon voisi käsittää niinkin, että Jeessi pitää itseään ”pehkupäänä” No se ei varmaan ole ihan niin, mutta…

    Syyllinen hirvikolariin on luonnolisesti hirvi. Samoin lähes kaikkien muiden eläinten kanssa ajettuun kolariin suurin syy on eläimessä. Autonkuljettaja on osasyyllinen, mutta lähinnä sen takia, että hän on ollut liikenteessä.

    Olen nähnyt tilanteita, joissa autoilija tekee paniikkijarrutusta ja harkitsemattomia väistöliikkeitä.  Niillä voi kuitenkin myös saada tilanteen huomattavan vaaralliseksi, jos ne tapahtuvat liian voimakkaina.

    Tunnustan, että en hiljennä, enkä juuri väistä, esim kissan, koiran, variksen, tai pikkulintuparven takia. Jos kopsahtaa, pysähdyn ja lopetan kituvan eläimen. Hirveä toki pyrin väistämään sen takapuolelta, ellei jarrutus riitä.

    Hirvien määrä pitäisi saada laskemaan rutosti – mieluummin nollaan.

    jees h-valta

    Kun aloittaa itsestään arvostelun on muidenkin helppo yhtyä ”kuoroon”. Senhän Jätkä jo oivalsikin mutta esim. nimim. Haba voisi myös katsoa peiliin. Vai siksikö esiintyy naamiolla kun ei kestä omakuvaansa? Nolla aloitettua keskustelua kuvaa kyllä kaiken muun siellä naamion ylälaidalla.

    Gla Gla

    Hankala kysymys on hirvikolarin vastuu. Toisaalta hirvi on luonnonvarainen eläin ja koska mikään lainsäädäntö ei edellytä tiepitäjää rajaamaan ajorataa luonnosta, tietty riski on aina olemassa. Toisaalta riskin suuruuteen voi vaikuttaa niin tienpitäjä kuin ajoneuvon kuljettajakin. Koska meillä on valtioneuvosto 14 vuotta sitten päättänyt ohjata liikenneturvallisuuden kehitystä nollavision mukaisesti, pitäisi edellytykset nollavision toteutumiseen luoda. Hirvien osalta keinoja on tietysti monia, mutta koska hirvikannan kokoon puuttuminen on vaikuttavin keino ja sitä ei ole käytetty, jokinlainen vastuu tilanteen yleisestä kehityksestä valtiohallinnolla asiasta on. Yksittäisiin kolareihin ei sen vastuuta ei tietenkään pysty kohdistamaan.

    Johonkin viestiketjuun juuri laitoin otteita Vihreä lanka-lehdestä, jossa esitettiin keinoksi ajonopeuksien hillitsemisen. Mieleen tulee tästä IL:n artikkeli Merja Kyllösen ministerikaudelta, jossa hän täpärästi vältti ajosimulaattorissa hirvikolarin. Ajonopeus oli 40 km/h. Että ellei koronavirus pysäytä yhteiskuntaa, vaatimus hallita hirvikolarit ajonopeuksia alentamalla pysäyttää.

    Visakallo Visakallo

    Valtio on kyllä omilla toimillaan tunnustanut vastuunsa hirvikolareista, koska on rakennuttanut tuhansia kilometrejä hirviaitoja isompien teiden laitoihin ja asennuttanut valtavan määrän varoitusmerkkejä. Siihen se vastuu  sitten loppuukin. Sen sijaan karjanpitäjän vastuuketju jatkuu loppuun asti. Mistä tämä ero johtuu?

    Visakallo Visakallo

    Valtio on kieltämättä aikamoinen karjanpitäjä. Ruokituttaa ensin elukkansa ilmaiseksi metsänomistajilla, ja maksattaa sitten karjansa aiheuttamat vahingot niiden kärsijöillä.

    petep

    Täällä kovimmat kuskit väittää että pieniä ei väistetä ja voi pitää paikkaansakin joskus. Tiedän tapauksen missä on väistetty oravaa ja auto metsään sillä seurauksella että matkustajalta henki pois.

    Melkeen voisi kysellä tässä kohtaa että kukahan on vastuussa näistä ihmisistä  jotka kääntelee rekan alle . Ehkä sitä voisi kysellä vaikka Pekka Saurilta tai Mikko Kärnältä mitä niille voisi tehdä .

    Timppa

    Isoissa firmoissa on tiukat työgturvallisuusohjeet.  Esimerkiksi sellaiset, että portaissa kävellessä tulee pitää kaiteestan kiinni.  Mahtavatko ne koskea myös moottoripyöräilyä, joka on erittäin riskialtista.   Ainakin takavuosina Tapiola-vakuutusyhtiön pääjohtaja Asmo Kalpala oli innokas  motoristi.  Kuten sanottu, niin motoristi mottaa liikenteeseen lähdettyään moninkertaisen riskin.

    Onnettomuuksia sattuu aina, myös liikenteessä.  Kolme kertaa olen osin ehkä tuurilla mutta myös valppaudella ja erittäin nopealla reaktiokyvyllä väistänyt kohti tulevan auton ettei syntynyt lommoakaan.  Autoa olen ajanut yli 60 vuotta.  Myös hirvionnettomuuksiin pystyy ehkä jossain määrin vaikuttamaan  hidastamalla vauhtia ja tarkkailemalla maastoa hirvimerkkialueilla.  Hivenmetsöstäjälle on ehkä helpompi huomata hiri valkoisina jalkoineen.  Ei kyllä aina.  Kerran Lapissa hirvi, kaiketin ajossa, oli törmätä autoni  kylkeen vauhdilla tielle tullessaan.  Veti jarrut kiinni ja teki U-käännöksen jo metsässä.   Siinäkin olisin saattanut ennäättää väistää, koska ajoin muutenkin hiljaa tiellä useissa paikoissa olleiden porojen takia.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 141)