Keskustelut Metsänhoito Luomubensa

  • Tämä aihe sisältää 66 vastausta, 16 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 6 vastausta, 61 - 66 (kaikkiaan 66)
  • Luomubensa

    Merkitty: 

    Paikallinen Stihl kauppias väitti että Fortumin 2T bensiinissä oljypitoisuus vaihtelee ja on aiheuttanut kone rikkoja.Onko arvon raadilla kokemuksia?

  • Jätkä

    Eivät arton mukaan hyvälaatuiset öljyt karstoita, sekoitti ne itse mittaribensaan, taikka alkylaattiin, vaan arton neuvonantajat ABC:llä ovat nähneetn kuinka alkylaattibensiini puhdistaa mittaribensiiniseoksen karstoittaman kampikammion ja laakerit aiheuttaen moottorivaurion.

    Nuo jutut ovat takametsien juoksuhautamiesten aikansa kuluksi keksimiä legendoja, joita ei oikein voi kutsua urbaaneiksi.

    Hyvääkään kaksitahtiöljyä ei kannata laittaa ylenmäärin bensan joukkoon, satunnainen loraus ei ole vaarallista, mutta liika on aina liikaa, varsinkin, jos kuormitetaan konetta oikein kunnolla, eli huudatetaan tarpeettoman pienellä kuormituksella, jolloin tapahtuu ylikuumentuminen ja mäntä vaurioituu .

    Tolopainen

    Jätkän kannattaisi perehtyä ensi 2t moottorin toimintaan ja satuilla vähemmän. Siinä tapahtuu myös pakokaasujen takaisinpäin virtausta kampikammioon.

    Jätkä

    Mistähän rööristä näin tapahtuu?

    Gla Gla

    Käsittääkseni 2t-moottorissa palamatonta polttoainetta huuhtoutuu sylinterin läpi suoraan pakoputkeen, mutta pakokaasujen kulkeutuminen vastakarvaan on minulle uusi tieto. Toki väljässä sylinterissä voi kai tuollaistakin tapahtua.

    ”Kuultu merkikorjaamolta kyseinen väite.”

    Lähdekritiikkiin kuuluu kaksi asiaa.

    1. Merkkikorjaamollakin on uransa alussa olevia ammattilaisia ja kaikista ei todellisia ammattilaisia tule koskaan. Rekrytointi ei voi olla aina 100% onnistunut. Itselläni on kokemus merkkikorjaamolta, johon vein epätasaisesti käyvän auton tutkittavaksi. Nuoren kaverin ensimmäinen epäilys koski huonosti toimivia hydraulisia venttiilin nostimia. Toki auto oli monessa suhteessa edistyksellinen, olihan siinä 5 vaihdetta ja kannen yläpuolinen nokka-akseli, mutta 70-luvun malleissa ei sentään hydraulisia venttiilin nostimia vielä ollut.

    2. Ammattilaisen voi joskus olla helpompi kertoa sellainen tarina, jonka asiakas haluaa kuulla. Esim. huonosti hoidetussa metsässä motokuski tuskin alkaa haukkua metsänomistajaa, kun tämä tulee hakkuuta seuraamaan. Vaikka silloin kaveri sanoisi kohteen olevan ”ihan ok”, se ei välttämättä tarkoita kohteen olevan ihan ok.

    Syy/seuraus-suhteita miettiessä kannattaa aina pitää mielessä Kärkkäisen tarina yliopistoajoilta, jossa näytti oppilailleen kuvaa kuusikosta, jossa kasvu on muutama vuosi sitten kiihtynyt. Tuolloin tehtiin lannoitus. Kysymys kuului, mitä kuvasta voi päätellä.

     

    Tolopainen

    Sylinterissäkö ei tapahdu ohivirtausta, tämä on uusi tieto. Miksi kaikissa nelitahti moottoreissa kuitenkin on huohotusputket. Kyllä siellä männän ja sylinterin välissä rako on, ei ne ole yhtä puuta. Kampikammiosta on 2t moottorissa kanava, josta sylinteri täyttyy, kyllä siitä myös hiukan menee takaisin virtausta.

    Jätkä

    Tollon mopossako tapahtuu ohipuhallusta niin, että kampikammiossa öljyt palaa? Huuhtelukanavat on sijoiteltu niin, että kun sivukanavat aukeaa, on pakoaukko ollut jo hyvän tovin auki ja kampikammion ylipaine työntää viimeiset palamiskaasut sylinteristä ulos.

    Tollo on mielikuvituksessaan keksinyt aivan uuden kaksitahtimoottorin toimintatavan. Vaan eipä sitä muuten Tolloksi nimiteltäisikään.

    Miksi kampikammio on käytetyssäkin koneessa putipuhdas?

Esillä 6 vastausta, 61 - 66 (kaikkiaan 66)