Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,101 - 10,110 (kaikkiaan 32,165)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Haba Haba

Sekinkö on väärin tarkastettu?

Visakallo Visakallo

Sitä pitäisi kysyä tietysti opettajalta. Tarkastaako Kerttu Haban tänne kirjoittamat tekstit?

MaalaisSeppo

Mulle kävi kerran kuten Metsämiehelle. Ajoin 2-kaistaista tietä ja näin taaempana bemarin puikkelehtivan kaistalta toiselle. Kiihdytin hieman ja pääsin seuraaviin valoihin vasemmalle kaistalle (suoraan jatkuva kaista). Valot syttyivät ja itse tein reippaahkon kiihdytyksen. Bemarikuskille tuli kiire ohittaa oikealta ja jatkoi eteenpäin reipasta kyytiä. Kohta välähti kamera ja bemarin jarruvalot.

Jätkä

Metsänmies ja MaalaisSeppo on päässeet hieman naatiskelemaan vahingonilosta. Minäkin ainakin kerran onnistuin, kun Bemari roikkuin takapuskurissa ja koukkaili ja kuikuili, vaikka pitkähkökin autoletka tuli vastaan, ja toisaalta oli mutkien takia sulkuviivaakin, ettei arvannut lähteä.

Katselin sitä peilistä ja hieman suunnittelin, kun tutulla tiellä tuli ns. luonnollinen ohituspaikka ja oli loiva alamäki, nostin kenkää lapun päältä ja niinhän Bemari lähti, näkyvyys hyvä, ja vastaan tuli pari autoa niinkin kaukana, että hyvin ehti ohittamaan, kun polki jotain ehkä 130 km/h kahdeksankympin alueelle. kaarteen jälkeen tulikin ”Maija ” näkyviin – ja sen katolle räpsähti punainen valo kera sinisten.

Eihän noin saa tehdä, koska tuollakin ”Kaahaarilla” saattoi olla jokin hyvinkin perusteltu syy kiirehtimiseensä. Eikä se oikeastaan kuulu minulle, vaikka usein puhutaankin liikenteen vaarantamisesta.

mettämiäs

”Dieselautolla autoiluni kulut ovat toistaiseksi pääoman korko- ja kuoletuskuluineen pysyneet alle 25c/km (verottajan hyväksymä kulu metsänomistajille).”

Verottaja hyväksyy kyllä isommankin km-kustannuksen, jos on olemassa laskelmat, millä ne osoittaa. Miten Seppo pääset noin pieniin kustannuksiin? Itse olen pitänyt kustannuskirjanpitoa autokuluista ja en kyllä noin pieneen km-kustannukseen millään pääse; käytännössä pelkästään poistot ja polttoainekustannukset menevät ”niille luvuille” (auton kustannuskirjanpito on muuten yksi tuntipalkaltaan parhaimpia töitä, mitä metsänomistaja pystyy metsätalouden harjoittamisessaan tekemään).

Puuki

Sehän se kun jollain saattaa olla oikeasti pakko joutua johonkin mahdollisimman nopeasti. Ei aina tiedä mistä on kysymys.   Voi sitä ajella  nopeusrajoitusten mukaankin supsikkaasti eikä olla ainakaan liikenteen tukkona.  On se yleensä turvallisempaa ohittaa tehokkaammalla autoilla kuin jollakin nuhapumpulla.  Nuorena piti riisikupilla lastin kanssa ohittaessa ennakoida sekin, että ehkä ei pääse esim. rekasta kunnolla ohi , kun joutuu ajamaan ilman peesausapua vastatuuleen.  Se voi olla joskus vaarallista jos ohitusmatka pitenee kohtuuttoman pitkäksi.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Samaa mietin kuin mettämiäs. Uudella tai uudehkolla keskihintaisella autolla pelkkä arvonalennus tekee tuon 25 snt kilometriä kohti, ja muut kulut varmaan päälle samanmoisen erän.

MaalaisSeppo

Diesel sokolootilla ole ajellut jo 12 v. Ekan ostin uutena ja se osoittautui tosi edulliseksi. Kun mittarissa oli rapiat 250000 km se oli jo kuolettanut itsensä ja tulopuolelle taseessa oli kertynyt jo muutama tonni. Myin se tyttärelle edullisesti ja kateellisena seuraan hänen halpaa ajoaan.

Seuraavan ostin käytettynä. Ajelin sillä n 140000 km ja sain sen nippa nappa kuoletettua, kun moottori hajosi. Suunnilleen tulos +- 0.

Nyt menossa kolmas nelivedolla. Käytettynä ostin. 60000 km olen ajellut. Huollot ok. Ostohinnasta kuolettunut 5000 €. Neliveto vie hieman enemmän polttoainetta ja jarruremontti ensi viikolla. Voi olla, ettei kuoleennu 25c/km ”korvauksella”. Voihan siihen tulla muutama c lisää.

Auton arvonalennushan ei auton pitoaikana ole mikään kulu. Vasta myyntihetkellä realisoituu, onko laskennallisella km korvauksella auton pystynyt kuolettamaan.

Kun hintavat sähköautot yleistyvät, verottajakin mieltyy vihreisiin ajatuksiin ja nostaa metsänomistajien auton verovähennystä muutamalla c/km.

Tolopainen Tolopainen

Onpa niin hyvä laskelma, jotta ottaisin mielelläni käyttöön. Mutta minulle verottaja ei anna vähennystä kuin 7.5 sent/km. On sekin paljon kitsaami täällä pohjoisempana.

Nelivedoissa näyttää noita jarruremontteja riittävän kiitettävästi.

MaalaisSeppo

Tolopainen ei näytä ymmärtävän laskelmani perustetta. Tulopuolelle verottajan hyväksymä 25c/km ja menopuolelle kaikki menot + autoon sitoutuneen pääoman korko (1,5 %). Laina oli tontin ostoon, mutta osan käytin autoon.

Esim viime vuonna ajoin 40000 km. Tulopuolella siis 10000. Kulut korkoineen n 6500. Autoa kuoletin siis 3500€.

Mitenkä jarruremontti liittyy nelivetoon? Katsastin auton pari viikkoa sitten, ei huomauttamista. Jarrut toimivat loistavasti. Käyttöjarrut ja käsijarru olivat täysin balanssissa (heitto 0%). Jarruremontti (levyt+palat), johtuu palojen ja levyjen kuluneisuudesta, joka todettiin huollossa ja suositeltiin kohta vaihtoa. Ensi viikolla tehdään ja maksaa 670€.

Esillä 10 vastausta, 10,101 - 10,110 (kaikkiaan 32,165)