Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,131 - 10,140 (kaikkiaan 33,876)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Toki samalla huolto- ja rengaskulut kasvavat.

    MaalaisSeppo

    TM luvut ei vastaa todellisuutta. Kulutus ja polttoaineen hinta pielessä. Oma keskikulutus oli 1.9 koneilla 4.7 l/100 km. Nyt 2 l koneella+nelivedolla 5.2.

    Nyt diesel alkaa olla noissa hinnoissa. Jos ajaa 40000 km vuodessa verrattuna testin 20000, niin luvut muuttuvat huomattavasti.

    Gla Gla

    Ei huolto- ja rengaskulut kasva, jos vuotuinen ajomatka tuplaantuu… Se siitä puujalkavitsistä.

    Polttoaine.net-sivuston mukaan dieselin keskihinta oli eilen 1,522.

    Ajotietokoneessa on yleensä muutaman desin verran optimismia ja TM:n luvuissa nämä virheet on korjattu.

    Se, että TM:n luvut ei vastaisi todellisuutta, on melkoinen väite. Käyttötestiauton toteutumat dokumentoidaan niin tarkasti, että niiden voi sanoa vastaavan todellisuutta.

    Ajomäärän tuplaamalla luvut kaunistuu 3 €/100 km, koska aikasidonnaiset puolittuu. Pidemmällä jaksolla saattaa huoltokuluissakin tulla vähän pudotusta, koska vuosihuoltojen osuus putoaa ja matkaan sidottujen töiden osuus kasvaa. Ensimmäisellä 60 tkm jaksolla asialla tuskin on suurtakaan merkitystä. Toisaalta huolto- ja vakuutusmaksut ovat nouseet vuodesta 2015.

     

    Metsänmies

    Olin aikoinaan eräänä talvena hakkaamassa moottorisahalla siemenpuita. Hakattavaa oli useissa leimikoissa , yhteensä 500- 1000 motin välillä. Sattui erityisen luminen talvi ja upottava lumi, eikä kantanut kunnolla lumikengillä. Ostin kirpputorilta venäläiset, puiset metsäsukset ja rottinkisauvat. Koko paketti maksoi kympin. Siteet olivat turvakenkiin sopimattomat, mutta virittelin itse niihin uudet. Tomivat pikalukituksella. Koska nuo sukset olivat kuluneet pohjiltaan valkoisiksi, ostin vielä vitosella  purkin hyvää kantotervaa  ja imetin sitä kunnolla pohjiin. Investointi kannatti, Pääsin melko liukkaasti puulta puulle, vaikka siemenpuuasennossahan puuväli on melko harvaa. Keväällä myin tuon suksipaketin pilkkimiehelle  kahdella kympillä. Mitenkähän minun olisi pitänyt ilmoittaa verottajalle tuo tapaus? Hankintahintahan oli siis yhteensä 15 euroa + itse tehtyihin siteisiin kuulunut materiaali, joka tosin oli lähinnä joutavaa romua, mutta silläkin on kuitenkin joku laskennallinen arvo. Lisäksi oma työ siteitä tehdessä+ tervatessa. Toisaalta myyntihinta oli korkampi kuin hankintahinta.

    Gla Gla

    Miten MaalaisSeppo lasket kuoletuksen? Lasket verotukseen matkakuluja 0,25€/km, joka siis vähentää verotettava tuloa tai lisää tappiota. Veroa maksat 30-34% vähennysten jälkeisistä tuloistasi.

    Kulut ajamisesta sinulle on 0,25 €/km ja se menee kukkarostasi täysimääräisenä.

     

    MaalaisSeppo

    Verovähennyksistä saatava hyöty ei liity tähän mitenkään. Tarkoitushan on laskea, pystyykö verottajan hyväksymällä kuluilla 25 c/km kuolettamaan auton. Sen näkee vasta, kun vaihtaa autoa. Jos vaihtohetkellä autosta saa enemmän, kuin laskentamallin antama arvo, pitäisi em 25 c rukata jälkilaskennassa alaspäin. Eka sokolootalla n 2 c. Seuraavalla 0c. Nykyisellä ehkä 2c ylöspäin. Aika näyttää.

    Gla Gla

    Mistä kuoletus tulee, ellei verovähennyksistä?

    Tolopainen Tolopainen

    Markkinoilla alkaa olla kriisitunnelma, korkojen nousupelko nostaa päätään ja sitä kestää pitkään. Eikä koronastakaan selvitä vielä tänä vuonna. Viime keväinen markkinaromahdus jäi kesken, siihen palataan.

     

    Jätkä Jätkä

    Periaatteessa 25c. ei riitä auton kaikkien kulujen kattamiseen, jos ajokilometrimäärä jää aelvästi alle 20 000 km/v.

    Autoliiton laskelmat jo vuosien ajalta ovat olleet lähellä virallista km-korvausta. Tosin sekin – hyväksytty verovapaa korvaus on hyväksytty Valtion matkustusohjesäännön mukaan niin, että täysi korvaus taitaa tulla ensimmäiseltä 5000 km:ltä, siitä ylöspäinkin on matkamäärät porrastettu – En viitsi alkaa kaivelemaan, mutta periaate on ollut se, että kustannukset oman auton käytöstä korvattaisiin.

    Toki kustannukset ovat erilaiset / km, jos auto on kolmen tonnin arvoinen, taikka 60 tonnin arvoinen.

    Visakallo Visakallo

    Miksi muuten metsätaloudessa ja maataudessa verottaja käyttää erisuuruista vähenystä? Metsätalous 25 centtiä ja maatalous 43 centtiä? Tuo 43 centtiä vastaa aika hyvin todellisuutta.

Esillä 10 vastausta, 10,131 - 10,140 (kaikkiaan 33,876)