Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,181 - 10,190 (kaikkiaan 33,880)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Kurki Kurki

    Talviajossa kulutus on 25 kwh/100 km ja sähkön hinnalla 24 c/kwh 100 km polttoaineet maksaa 6 e.

    Dieselillä 6 l/100km 1,4 e/l hinnalla kustannus 8,4 e.

    Ei kannata.

    Tolopainen Tolopainen

    Onpa kallista sähköä, todellinen hinta yleissähkölle pistokkeesta 12sent/kwh parin vuoden sopimuksella.

    oksapuu

    Ja halpaa dieseliä…

    Ihmeesti niitä joutilaita pistorasioita lojuu kylillä, kerrotun mukaan jopa firmojen pihoilla 🙂 …

    Gla Gla

    Latauspaikkojen hinnoittelu on kuitenkin täysin mielivaltaista. On määräperusteista, aikaperusteista, tehon mukaan hinnoiteltavaa ja noiden yhdistelmää. Toista se on polttomoottoriautolla, kun katsoo ABC:n toteemipaalusta hinnan ja vähentää siitä 5 senttia bonuksia.

    Kurki Kurki

    Minulla sähkön hinta siirtomaksun kanssa 24 c/kwh.

    mettämiäs

    ”Ajan vuodessa 30000 km, josta verottaja on hyväksynyt 25000 km. Siitä vähän suurempi osa menee metsätalouden puolelle 25 centin mukaan ja loput maatalouden ja sivuelinkeinojen puolelle 43 centin mukaan. Olen ollut systeemiin aika tyytyväinen.”

    Hyvä, että Visakallo on tyytyväinen systeemiin, vaikka makseleekin ylimääräisiä veroja. Jos vaihtaa autoa Visakallon kuvaamalla tavalla ja pitäisi kirjanpitoa kustannuksista, km-kustannus on melkoisella varmuudella yli 45 c/km. Näin Visakallo makselee noilla kilometreillä  ”ylimääräisiä” veroja lähes 1000 eur vuodessa, mikä tietenkin on ihan hyvä minunkaltaisten vähävaraisten metsänomistajien kannalta, jos se vaikka hyvässä lykyssä vähentäisi painetta metsäverotuksen yleiseen korotukseen…

    Tolopainen Tolopainen

    Kaikenlainen autoilun verotuksellinen tukeminen pitäisi lopettaa. Sille ei ole mitään tarvetta eikä perustetta. Olisi parempi että ihmiset viettäisivät elämänsä kotosalla kuin jossain näreen juuressa kaasuttelemassa käryävää sahaansa. Sillä ei ole kuitenkaan pitkässä juoksussa kuin vahingollisia vaikutuksia. Puhumattakaan että istuvat jossain moton kopissa, joka polttaa 20l/ fossiilista öljyä joka tunti, että kiinalaisille saadaan pehmopaperin raaka-ainetta.

    MaalaisSeppo

    Eihän sahköautossa ole syrjäkulmilla mitään mieltä. Kohta tulevat Harakan lupaamat eurot tilille. Koskee kai vain polttomoottoriautoja. Ilmeisesti myös auton kulut pitää olla jonkun rajan alle. Ehkä sopiva on mo:n verovähennysraja 25c/km. Täytyypä kaivella vanhat kirjanpidot esiin n 20 v:n ajalta, jos vaikka saisi takautuvasti.

    Tolopainen Tolopainen

    On se ihmeellinen asia, jos syrjäseudulla auton voi ladata pihalla omasta töpselistä aurinkopanelien tuottamalla sähköllä. Se ei kelpaa, vaan tankkiin pitäisi hakea fossiilista kymmenien kilometrien päästä. Mitä järkeä on muuten asua jossain Suomen syrjäseudulla tuijottamassa vanhoja hirsiseinä tai lastulevystä tehtyjä.

    Kiinassa muuten myydään puolet maailman sähköautoista. Eikö se ole jokin kehitysmaa Aasiassa.

    Puuki

    Kiinalaisilla on miltei monopoli muutamien akkumineraalien saannissa.  Ja onhan se muutenkin sopivampaa koettaa saada saastepilvien sisällä oleville miljoonakaupunkien asukeille puhtaampaa hengitysilmaa vähentämällä päästöjä edes jostain , kun hiilivoimaloista ym.  teollisuudesta sitä ei  siellä vielä ainakaan  10 vuoteen tehdä .  Suomen talven kylmille keleille ja harvaan asutulle maalle  sopii muutenki parhaiten polttomoottorikäyttöiset kulkuneuvot edelleen.   Biokaasu olisi se paras ve. päästöjen vähentämisen kannalta mutta tankkausasemia ei ole riittävästi ja lainsäädäntö vähentää haluja rakentaa pieniä biokaasun talteenottosysteemejä.   Kaasukäyttösiä kuorma-autoja on myyty kuitenkin jo melko paljon Suomessakin.

    Metsän korjuussa pieni on kaunista ensiharvennuksilla koska päästötkin vähenee.  Syksyllä oli vuokralla 2 t :n pienkaivuri joka kulutti 2 l /h löpöä. Ei ole paljon se.  Samaa pitää soveltaa metsäkoneisiin missä se on mahdollista .  Pienet koneet, pienet päästöt.

    Harvoin tarvitsee äs-mittarilta kallista bensaa tankata, kun ei tarvitse ajaa enää p-ralliakaan .   Jos tankkaa kuten ennen , seteliautomaatista, bensa on silloin  aina saman hintaista, kun käyttää saman arvoista seteliä;  sillä voi säästää samalla tyylillä kuin äs-kortillakin.   Bio-osuus bensassa kuittaa päästöjä mukavasti ja loput voi vähentää esim. istuttamalla 1/2 ha uutta metsää kasvamaan ja hiiltä sitomaan.

Esillä 10 vastausta, 10,181 - 10,190 (kaikkiaan 33,880)