Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,221 - 10,230 (kaikkiaan 33,882)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• jees h-valta

Noinhan tuo menee. Vanhan vaihturin arvo pitää kirjata tosiaan juuri Jätkän mainitsemana tulona ja myös alv palauttaa verottajalle siltä osin. Noilla mentiin itekkin ja al-vero jo tulikin tilille muutamassa päivässä ilmoituksestani.

mettämiäs

”Ensinnäkin, eikö se ole jokaisen oma asia, paljonko haluaa maksaa ”ylimääräisiä” veroja? Verottaja sponsoroi tietyn osan autoilustani ja se riittää minulle. Pystyisin autoilemaan toki hieman halvemmallakin, mutta miksi tekisin niin, kun siihen ei ole tarvetta. Onhan uusi auto sentään aina miellyttävänpi kuin vanha.”

Olipa mielenkiintoinen kommentti Visalta; kyllä se tosiaan on ihan sinun oma asiasi, jos haluat maksella ylimääräisiä veroja (en todellakaan ole muuta väittänytkään). Sen sanoin, että se ylimääräisten verojen maksu on hyvä juttu tällaisen vähävaraisen pienmetsänomistajan kannalta. Minkäänlaista kantaa en ottanut siihenkään, että onko sinun autoilu uudella ajopelillä järkevää vai järjetöntä…

A.Jalkanen A.Jalkanen

Puhuteko nyt metsätalouden kalustoon kuuluvasta autosta? Normaalistihan alv sisältyy auton hintaan ja poistoihin eikä niitä tarvitse huomioida erikseen. Jos auto ei kuulu kalustoon sen myyntihintaakaan ei tarvitse ilmoittaa tulona?

jees h-valta

No niin, oletusarvo ainakin minulla on että kun metsänomistajat metsäautoistaan keskustelevat niin että se kuuluu metsätalouden kalustoon. Muut versiot ovat sitten niitä joissa metsä on kevytharraste jolla leikitään ja halitaan puita.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Suurimmalla osalla taviksista auto nimenomaan ei kuulu metsätalouden kalustoon.

Visakallo Visakallo

Sama näkemys kuin A.Jalkasella, etenkin silloin kun talossa ei lisäksi ole ns. metsäautoa. Minulla ei ole koskaan ollut autoa metsätalouden puolella, eli yhdellä autolla kerrallaan olen pärjännyt. Hyvänä puolena on ollut, ettei autoa uusiessa vaihtohyvitystä vanhasta autosta ole tarvinut tulouttaa, tai ”häivyttää” vanhaa autoa jonnekin. Silti verottaja on tullut kohtuullisesti vastaan auton metsä- ja muusta yrityskäytöstä. Seuraavaksi olen alkanut ajatellut leasing-autoa. Onko kellään kokemusta sellaisesta metsäpuolella? Miten verottaja suhtautuu yksityis-leasinautoon, vai pitäisikö mennä yritys-leasinpuolelle?

Tolopainen Tolopainen

Eikö se ole aika epäedullista laittaa auto metsätalouden kalustoon. Ei meillä rouvakaan sinne kuulu.

Kurki Kurki

Jos metsänomistajalla ei ole kuin yksi auto, niin voiko tuo verottajan mukaan muutenkaan kuulua kalustoon?

Puuki

Ei kuulu kalustoon ellei sen metsäpuolen käyttö ole yli 50 % . Aiemmin oli mahdollista olla kaksikäyttöauto jossa osa auton arvosta (myös alv) kuului työpuolelle ja osa oli yksityskäyttöä.   Nykyään sama erottelu tehdään laskemalla esim. kokonaan yksityiskäytössä olevan auton km-kulut ja vähennetään ne tulonhankkimiskuluina senverran kuin niitä tulee.

Ja mikä verotarkastaja/syyttäjä se Jätkä luulee olevansa ?   Syyttää toisia olemattomista veropetoksista . Mene ensin itse peilin eteen katsomaan minkälainen verokiertäjä sieltä katsoo.

ate

Verottajan voimassa oleva ohje metsätalouteen kuuluvasta autosta on varsin selkeä: Auto voi kuulua metsätalouden kalustoon, jos sillä ajettavista ajoista yli 50% on metsätalouden ajoa (aivan kuten Puuki aiemmin totesi). Mutta metsätalouden ajoksi EI LUETA kodin ja metsän välisiä ajoja. Tämän kaatopykälän ansiosta ”auton kuuluminen metsätalouden kalustoon on hyvin poikkeuksellista” (suora lainaus verottajan ohjeesta). Jos nyt kuitenkin jotenkin auto sinne talouden kalustoon kuuluisi, niin saman ohjeen mukaan ne metsätalouteen kuulumattomat ajot tulouteen verotuksessa metsätalouden pääomatuloina.

Käytännössä jäljelle jää vaihtoehtoina kustannusten vähennys todellisten kulujen mukaan tai ”verottajan siunaaman” km-korvauksen käyttö. Kumpiko tapa tuottaa suuremman vähennyksen selviää vain kuitteja keräämällä. Itselläni on ”metsäautona” n. kymppitonnin paku, jonka todelliset käyttökustannukset ovat vuositasolla n. 0,30 €/km .

Esillä 10 vastausta, 10,221 - 10,230 (kaikkiaan 33,882)