Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,271 - 10,280 (kaikkiaan 33,892)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Metsäauto täytyy pitää palstalla, josta sillä voi ajaa huoltoasemalle tankkaamaan. Se on metsätalouden ajoa.

    Puuki

    Jos auto ei ole metsätalouden kalustoa voi kuitenkin tehdä vähennyksiä tot. km-kulujen mukaan, jos on ajopv.kirja on  täytetty ja täsmää todellisuuden kanssa.

    Pitäisi hankkia autoon vetokoukku. Voinko laittaa sen metsätalouden tulonhankkimiskuluihin, jos en vedä autolla peräkärryä muuten kuin metsätalouden tarpeissa, taimien  hakureissuja ja muuta vastaavaa ? Silloinhan peräkärryä pitää vetää ensin palstalta pois päin eikä se ole asunnolta palstalle ja takasin työmatka-ajoa.

    jees h-valta

    Onpa mahtavaa asiantuntemusta metsäautoilusta. Jos tuolla intensiteetillä yrittää kalustoa ja sen kuluja laistaa alan ymmärtää ettei täällä palstoilla jokavuotinen metsätalouden toiminta taida aivan kovasti kiitää. Jos operointi on luokkaa toyotacorolla+muuli ja kuski on kuuskytä-kuolema niin aika ankea on tulevaisuus metsissä. Suojelijoiden taivas sensijaan kuusettuu kovaa kyytiä. Ajopäiväkirjaa todella pidetään ja se esitetään verottajalle tarvittaessa. On jo aikoinaan kerran käytykkin konttuurilla. Yhteenkään ajoon ei puututtu sanallakaan ja ainoastaan yksi kuitti hylättiin. Sekin pieni. Enkä muista edes mikä oli syy. Ajot ovat metsätilojen asiointiajoa silloin kun se laitetaan ajopäiväkirjaan. Siihen kelpaa mm. leimikoiden suunnittelu, hakkuiden valvontakäynnit, ennakkoraivauskäynnit, taimien noudot terminaalista, taimetuskäynnit, varhaisperkaukset, syitä piisaa lukemattomia. Yhtään polttopuukäyntiä ei merkata. Meillä riittää niistä saatava taloudellinen hyöty joka on lämmityksen kautta tuhansia euroja vuodessa. Ei siihen tarvii verottajaa yrittää uunottaa. Kyllä meillä kohta muut kulut pyörii 5000-6000 helposti. Eikä yhtään aiheetta. Ja siihenhän kuuluu myös ajopäiväkirjan mukainen matkakuluosio. Eli nuo lässyt ettei oikein muka mikään kelpaa kuin auton parkissa pito metsätilan laidassa, ne ovat nauretttavia, kertakaikkiaaan! Koittakaa käyttää sitä pientäkin maalaisjärkeä älkääkä lukeko sitä verottajan läpyskää kuin piru raamattua!

    Rane

    Siis Jessellä verottaja tarkastuksessa hyväksyi kodin ja metsäpalstan väliset matkat metsätalouden ajoksi ja nimenomaan kalustoon kuuluvan auton?

    jees h-valta

    Silloin kun ajo on metsätalouden ajoa hyväksyy tietysti. Miten Rane esim. voi hakea taimet terminaalilta ja ajaa metsään ilman ettei se ole matsätalouden ajoa? Koittakaa ny käyttää päätänne hyvänen aika! Auto on ollut metsätalouden kalustoa jo jostain kolmenkymmenen ha:n paikkeilta lähtien.

    Rane

    Ok.

    jees h-valta

    Minä en kyllä kehtaa olla niin lapsellinen että alkaisin kirveitä ja vesureita sinne kalustoksi merkkailla. Mutta kukin taaplaa mitä maalaa.

    Tolopainen Tolopainen

    Jessen täytyykin pitää janoista Letukkaa metsäautona, muuten kilometripohjainen vähennys olisi edullisempi.

    ate

    No eipä tässä Jees sitä epäillä, ettetkö metsässä töissä kävisi ja ajopäiväkirjaa pitäisi, vaan ihmetellään edellä mainitun verottajan ohjeen ja kertomustesi välistä ristiriitaa.

    Sen ohjeen mukaanhan auto voidaan verotuksessa liittää metsätalouden kalustoon, jos yli 50% sen ajoista liittyy metsätalouden pääomatulojen hankintaan (tämähän on ihan selvää), mutta tälläiseksi ajoksi ei lasketa ajoja jotka suuntautuvat kotoa metsään, vaikka kuinka oltaisiin menossa metsätöihin. Eli noista aiemmin mainitsemistasi esimerkeistä vain taimien haku terminaalista palstalle täyttäisi verottajan näkemyksen metsätalouden ajosta metsätalouden kalustoon kuuluvalla autolla.

    Toinen vaihtoehto on, että autosi on kuitenkin yksityistalouden kirjoissa ja matkakulut vähennät verotuksessa todellisten kustannusten mukaan. Asia on tällöin suurin piirtein sama, joskin erojakin on mm. yksityisajot eivät muodosta verotettavaa tuloa.

    Kun verottajan ohje on noinkin tyly, niin tuntuu hyvin erikoiselta, että autosi olisi hyväksytty verotuksessa metsätalouden kalustoon kuuluvaksi muutaman kymmenen hehtaarin perusteella. Ja merkilliseltä nimenomaan sen suhteen miten verottaja soveltaisi omia ohjeitaan eri puolella maata, kun tiedän parikin mt-yrittäjää joilla se ei onnistunut, vaikka hehtaariluku on nelinumeroinen.

     

    Metsuri motokuski

    Tietenkin auto voi olla metsätalouden käytössä mutta muuta ajoa sillä ei juurikaan voi ajaa. Letukka seisoo viikot ja kun mökkireissu tulee tehdään ”kynällä” joku peruste metsäajolle.

    Tosi edullinen kulkuväline. Pelkkää tienestiä.

     

Esillä 10 vastausta, 10,271 - 10,280 (kaikkiaan 33,892)