Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,291 - 10,300 (kaikkiaan 33,895)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Tolopainen Tolopainen

Jessen mielestä verottajan ohje ei tarkoita mitään, että on hyvin poikkeuksellista että auto kuuluu metsätalouden kalustoon. Ei minua sellainen auto  kiinnosta, kun en ala metsäautoa vaihtelemaan poistojen takia muutaman vuoden välein.

jees h-valta

Sinällään poisto kestää jumalattoman monta vuotta eikä se tässä aivan pääasia olekkaan. Siitä saa myös korkovähennyksen koska kalustoa ei tietenkään kannata myöskään omalla kapitaalilla ostaa. Kun alkoi tuntua että velkakin vähenee huomattavaa kyytiä. Pankkilainana se kelpaa myös koska syynä metsätalouden kalusto. Minun autoni on aina lähes viitisen vuotta olleet mutta tämä on tarkoitus pitää varmaan lähes minun metsä/muunkin taipaleeni päähän asti. Auto on vain kertakaikkiaan niin hyvä. Ja korealaisen uudenkin sillä hintaa kyllä saisi mutta en huoli.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Sinulla on Tolopainen kai niin halpa auto että todelliset kulut ovat pienemmät kuin verottajan hyväksymä 25 snt/km? Silloin kannattaa vähentää sillä summalla eikä tarvitse laskea todellisia kuluja. Itsellä metsätalouden kilometrejä tulee tällä hetkellä niin vähän ettei maksa vaivaa laskea. Jos jessen vähennykset ovatkin isot, niin varmasti ovat myös kulut ja kilometrimäärätkin, joten emme kadehdi niitä.

Tolopainen Tolopainen

No ei todellakaan haavikoiden kasvatus maksaa maltaita ja vaatii piiitkän avolavan. Että saa kuskattua kilometrikaupalla hirviaitaa palstalle.

jees h-valta

Ihan kaksi meetriä on tolpan pituus ja sekin muovia eli ei suuren auton vaadetta. Poispäin niitä nyt kyörätään jo. Tarviitko Toloppa? Alatko kehittävän eläkeharrasteen?

Tolopainen Tolopainen

Meilläpäin hirvet on laitettu pakkaseen ja puunmyyntitulosta vero jäi alle 10% yksikön, jotta sitä metsäautoakaan ei verovähennyksen takia tarvita.Jessellä tuo veroprosentti lienee 5% paikkeilla, jotta verottajalta tulee lähinnä sympatiaa autokuluista.

Visakallo Visakallo

Olen Tolopaisen kanssa samoilla linjoilla. Autokulujen merkitys  on yleensäkin metsätaloudessa melko vähäinen. Siellä tulos tehdään aivan muilla elementeillä.

MaalaisSeppo

Tolopaisella outo vero% metsätuloista. Ehkä tekee paljon hankintaa itse ja lisänä metsävähennys ja yrittäjävähennys. Voi tietysti olla, että muut tulot on niin pienet, ettei niistä voi vähentää metsän kuluja.

Metsätulojen ja -menojen osalta kannattaa laskea, miten kaikki nettotulot lisääntyvät jos tulee puukauppatuloja. Mulla vaatimattomilla pystykaupoilla pystykaupoista jää käteen 70% +yrittäjävähennyksen vaikutus (max 1.5%). Kuluthan voin vähentää eläketuloista, vaikkei metsätuloja olisikaan.

Jesse edellä mainitsi, ettei hän laske vesureita yms tilpehöörejä metsätalouden kalustoon. Ehkä halusi näin hieman ”tölväistä” tällaista vaatimattomin keinoin metsätaloutta harrastavaa. Vaatimattomin konstein ja kalustoin saa kyllä hommansa hoidettua.

Kohta puukuski tulee ajamaan hankintapuuni laanille. Paluukyydissä saunapuut pitkänä pihaan.

Tolopainen Tolopainen

Pelkkä varaus pienentää vuoden myyntituloja 15%. Siihen taimien ostot ja muokkaukset, kyllä kuluja löytyy. Poistot ojista ja teistä, tiemaksut ym. Vero menee verotettavasta tulosta. Myynnit pääosin harvennuksia.

MaalaisSeppo

Joo kuluja löytyy. Yleensä kuluja enemmän kuin tuloja. Viime vuosi,  tämäkin ja todennäköisesti ensikin vuosi tappiolla.

Esillä 10 vastausta, 10,291 - 10,300 (kaikkiaan 33,895)