Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,311 - 10,320 (kaikkiaan 33,895)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Jätkä Jätkä

Käytännössä on niin, noiden uudistushakkuiden kanssa, että neloskehitysluokkaa olevien kuvioiden hakkuuaika olisi nyt. Avohakkuut ovat yleensä myös kesäkorjuu – kelirikkoleimikoita, jos autotiet ovat sen kestäviä.

Anneli. Olenko käsittänyt väärin, kun olen kuvitellut, että säännöllisesti puita myyvänkään ei tarvitse joka vuosi myydä, ollakseen säännöllinen?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Eipä tarvitse myydä joka vuosi ollakseen ’säännöllinen’ – voi myydä vaikka 10 vuoden välein! Puuta myydään kahdesta syystä: on rahantarve tai on metsänhoidollinen tarve, eli esimerkiksi harvennus tai tielinjan hakkuu pitää tehdä. Uudistushakkuut sitten omilla kriteereillään, jotka ovat eri ihmisillä erilaiset. Olen kyllä kysellyt varovasti jesseltä eikö kannattaisi niputtaa hakkuita enemmän. Hirveä vaiva seurata koko ajan meneillään olevia kauppoja ja hoitaa kirjanpitoa. No, ehkä kirjanpito menee kauppiaalta niin sujuvasti, että se ei ole suuri vaiva!

Kyllä minäkin niputtaisin harvennushakkuita, mutta kun hankkeet kypsyvät toteutukseen eri aikaan, ja koivikoissa ainakaan ensiharvennus ei voi odottaa montaa vuotta. Itse asiassa kun tekee kuin minä eli uudistaa isomman alan kerralla, myös myöhemmät harvennnusalat tulevat olemaan isompia, mikä on yleensä etu puuta myytäessä.

MaalaisSeppo

Jessehän toimii kuten on kauppamiehenä tottunut. Ei päivää ilman kauppaa. Jollei myyntejä, niin sitten ostoja (esim autoja tms). Muutoin tulee tyhjä olo.

jees h-valta

Kyllähän MaalaisSeppo oikeassa ja en nyt sanoisi että hakkuuni olisi kertaeränä aivan olemattomia olleet. Nyt kevään tyypillinen oli anniltaan 260m3. Seuraava pitäisi olla kesähakkuu jossa hiukan päätehakkuuta ja harvennusta muutama ha. Lupailtu myös tälle vuodelle.  Eiköhän näistä 500-1000 motin väliin siunaannu tämän vuoden osalta. Kirjanpidollisesti tuo nyt on niin yksinkertainen tehdä valmiskirjanpito-ohjelmalla koko vuodenkin tapahtumat ettei siitä ainakaan kiinni jää. Suosittelen. Mitä kauppoihin tulee niin LVI-liikkeen tiskin takana teen turhauttavinta työtä kun ketään ei huomioi mitenkään. Toinen päälliköistä sanoikin ettei tällä ole mitään merkitystä, siis liikkeen puolen toiminnalla. suuruuren hulluus siis vaivaa. Tänäänkin meni viisi hanaa aamupäivän aikana ja kaikista kuitenkin kate jää. Aika omituista ajattelua. Isot työt vain merkitsee. Silloin on suu messingillä kun joku iso kerrostalon linjasaneeraus putoaa syliin. Toki sillä iso porukka työllistetään mutta mutta. kun  taas niistä kuuntelee sen katetta niin hmmm… Toki minunkin työstäni nyt isompi osa on työn johdollista ja töiden vastaanottoa mutta silti tykkään edelleen suoraan tiskillä asioivista asiakkaista, vanhaan malliin.

MaalaisSeppo

Mulle riittää exell-taulukko kirjanpidoksi. Vuotuiset tapahtumat sopii yhdelle sivulle. Matkoista oma sivunsa.

Sekatavarakaupan puotipuksuna tuli myös toimittua kesähomissa 60-70 luvun vaiteessa.

rööri roope

Misukin siirtyi euroopan tehtailla valmistettavaksi ja rellun alustalle.

Visakallo Visakallo
    Puuki

Mökkitie kannattaa lanata tasaiseksi ennekuin menee sinne kiihdyttelemään uudella pösöllä.  Pösöstä en kyllä maksaisi ikinä yli 60 k€ vaikka kuin olis autovero minimissä.

Jätkä Jätkä

Nyt nopea Pökötti metsäkalustoon – tulee kunnolliset vähennykset ja ALV-palautukset, niillä pärjääkin sitten Jeessin kuluilla vuosikaudet. Vanha romutuspalkkiolla, niin saa siitäkin käyvän hinnan…

jees h-valta

Valitan, tuo malli ei kiinnosta eikä yleensäkään nämä matalat kadulla istuttavat. Mitään järkeä ei ole satsata tuollaiseen autoon noin paljon rahaa kun sillä saisi jo todella käytännöllisen oikean mallisen 3008:n hybridimallin. Joka pärjää suht samankaltaisella voimalinjalla tuolle mallille mennen tullen. Ja on minun käyttööni paljon sopivampi. Juuri tulin tuon oman kanssa metsästä hiukan iltaverryttelystä akkukäyttöistä sahaa. Yhden leppäryhmän siivosin harvemmaksi ja tulihan siitäkin taas poltinpuuta hyvä kourakasa.

Esillä 10 vastausta, 10,311 - 10,320 (kaikkiaan 33,895)