Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,031 - 1,040 (kaikkiaan 32,573)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Onpas taas päätelmiä. Voi juma, kun itsestäänselvyyksillä yrittää vielä loistaakkin. Tottakait kaikki uudistukset kulkee ensin premiumluokkaan ja tippuu sieltä alas muutamassa vuodessa. Jos se siellä on osoittautunut toimivaksi ja sitä on kiitelty. Muuten se haudataan unhon yöhön kaikessa hiljaisuudessa. Että sellainen koekenttä se muka premiumautoilu on. Parhaassa tapauksessa saat uutuusonnistuneen paketin, pahimmassa täyssuden.

    arto arto

    Noista turboista niitäkin monenlaista matalapaine toimii juuri ala kierroksilla. Remmiahdin toimii moottorin kierroksien mukaan. Voi myös vaihtaa välityksiä (nostaa tehoa)korkeapaine turbo taas ylä kierroksilla. Noista koneitten voimista eihän mikään voita yli 6l  8 syl ylöspäin voimaa ja vääntöä.,,,,,voihan jokainen käydä kokeilemassa vaikka sitä pikkukonetta turbolla 1 tai 2 höystettynä. niissäkin valtava ero. Voi oikeasti yllättää. Voihan jo turboilla vetäistä 2l koneesta 1000 hepoa.  Niitäkin on tullut kokeiltua, https://youtu.be/GhVpJRMsrgQ

    Jätkä

    Paras tapa virittää moottori on lisätä kuutiotuumia = Vanha Amerikkalaisen viisaus.

    Usein on kaksi ahdinta, alakierroksille remmiahdin,  yläkierroksille turboahdin.

    EDIT: osa tekstistä poistettu

    arto arto

    Tarkoitin kyllä ihan pakokaasu tupla turboa….Saadaan tasaisempi ahtopaine

    Gla Gla

    Sehän noissa kenkälaatikon kokoisten autojen turboissa fiksu juttu onkin, että niissä nimenomaan on onnistuttu tuomaan vääntö matalille kierroksille. Joskus viime vuosituhannella oli autoja, joissa vääntö kasvoi tasaisesti ja huiput oli jossain 4000 paikkeilla. Pahimmillaan alakierroksilla kone oli voimaton ja vasta turbon alkaessa toimia voimaa tuli mukaan.

    Pösön 1,2 litran bensakoneessa 1500 kierroksella on jo yli 200 nm, huiput 230 nm tulee alta 2000 kierroksen ja jatkuu siitä tasaisena suunnilleen 3500 kierrokseen saakka. Pösöllä en ole ajanut, mutta vastaavalla moottorilla kuitenkin. Erinomainen moottori myös käytännössä, todella vaivatonta ajamista, jonka vähättelyyn keksin kaksi syytä, joista voi päteä joko toinen tai molemmat:

    1. Täydellinen tietämättömyys

    2. Pakonomainen tarve olla eri mieltä kuin Jees ja moittia Jessen valintoja huonoiksi.

     

     

    Puuki

    Muistaakseni pienitilavuuksisista turbomoottoreista ja niiden kestosta on ollut juttua aiemminkin.  Eivät kestä yhtä hyvin kuin vapaastihengittävät tai isommalla tilavuudella olevat. Mutta näin kertakäyttökulttuurin aikakaudella sopivat tietysti kuvioon kuin nenä päähän.

    Gla Gla

    Juttua on ollut, vaan näyttö puuttuu. Miksi pienitilavuuksisia moottoreita ei mitoitettaisi tehon mukaan, jolloin kesto on sama kuin isommissakin? Eri asia on, jos tehoa ei ole tarpeeksi autoon nähden ja konetta joutuu huudattamaan.

    Tietysti joku turbo on kuluva osa ja sen joutuu uusimaan ainakin kerran koneen elikaaren aikana. Mutta särkyy niitä isommistakin koneista eli ei mitään uutta siinä suhteessa.

    Puuki

    Minulle riittää se, että saksalainen autoalan asinatuntijainssi  siitä kertoi autolehdessä taannoin. Ihan ymmärrettävää, että ei välttämättä moottori kestä kovin hyvin, kun pienestä paketista otetaan tehoja tavallista huomattavasti enemmän.

    jees h-valta

    Eipä ole tarpeen Pösön konetta huudattaa ja aika vaikeaa se onkin koska automaatti tekee nopeita vaihtoja pitäen moottorin kierrokset aina optimaalisella energiansäästöalueella. Ainoastaan nopeisiin ohituksiin kaasu pohjassa saa kierrokset nousemaan edes mittarin puoleen väliin. Toki auton automaatin vaihtoinnokkuus tuntuu jopa oudolta eri tyyppisiin ennen tottuneelta mutta kun antaa mennä vaan eikä turhia ihmettele siihen tottuu nopeasti ja auto on silloin tehokas ja taloudellinen eikä tosiaan moottori käy kovilla kierroksilla. Uskoisn ettei tuo alhaalta väännättäminen moottorin kestollekkaan ole ollenkaan huono. Varmasti parempi kuin ylikierroksilla huudattaminen.

    Puuki

    Automaattilaatikko hyvin toimiessaan on paras varsinkin taajama-ajossa.  Ei sitä vaihteiden vaihtumista juuri huomaa ainakaan omassa autossa . Joissain autoissa on kyllä nykäyksittäin toimiviakin a-laatikoita.   Kulutuslukemat nousee helposti suuriksi , jos pikkumoottorisella autolla ajetaan kuormilla tai muuten hankalissa ajo-olosuhteissa. Päästömaksuja varten räätälöidyt säädetyt motttorit  ei kerro lähelläkään oikeaa kulutusta.  Uusittu mittaustapa on varmaan lähempänä oikeaa vaikka sen avulla kerätäänkin autoilusta entistäkin enemmän veroja aika kyseenalaisilla perusteilla.

Esillä 10 vastausta, 1,031 - 1,040 (kaikkiaan 32,573)