Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,561 - 10,570 (kaikkiaan 33,852)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Jotta sähköautoilukaan ei meninisi liian yksinkertaiseksi, ympäristöjärjestöjen ohjailema EU on kehittänyt käsitteen ”kestävä enenergia”. Se ei ole sama asia kuin uusiutuva- tai päästötön energia. Sitä mukaan kun fossiilisen energian tuotanto vähenee, mutta energian verotuksen tarve ei, tarvitaan energiamarkkinoilla pahiksia, joita voidaan rankaisten rahastaa. Tuulivoima on nyt saamassa hyviksen aseman kestävänä energiamuotona, ja vesivoima, ydinvoima ja biovoima ovatkin pahiksia. Jatkossa sähköautoilijaakin verotettaisiin sen mukaan, millä tavalla tuotettua sähköä sieltä töpselistä autoonsa imaisee.

    Tolopainen Tolopainen

    Suurin osa pienituloisista tietenkin joutuu autoilusta luopumaan. Palataan siihen 60-luvun aikaan,  jolloin duunareilla oli varaa polkupyörään ja aravakaksioon. Maaseudulla kulkuväline oli hevonen ja talvella potkukelkka. Henkilöauto joka taloudessa on melko uusi ilmiö ja jää vähitellen historiaan. Nykyajan sinkkutalouksilla ei ole varaa omaan asuntoon eikö autoon.

     

    Puuki

    Sähköautojen suosio on laskenut esim. Saksassa jossa autoja hankitaan  paljon enemmän /v kuin täällä.  Akkuautojen ekologisuus ja toimintasäde mm . aiheuttaa epäilyjä entistä enemmän kuluttajatutkimuksen mukaan.   Suomessa polttomoottoriautojen blokkaaminen esim. polttoaineen hintaa nostamalla on nykytilanteessa päättäjiltä hölmöläisten hommaa.  Muutenkin vaikeassa työllisyystilanteessa lisätään vain ongelmia.  Sähköautot jää kauppoihin tällä tyylillä varmasti ja työmahdollisuudet käyttämättä, jos liikkumista vielä entisestään vaikeutetaan lisää.

    Biovoima ei kelpaa suurimmalle osalle Keski-Euroopan maita, kun siellä ei raaka-aineita siihen  ole ainakaan metsissä kuten täällä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tarvitaan vain jako kahteen: uusiutuvat ja uusiutumattomat. Uusiutuvakaan ei ole täysin päästötöntä eikä haitatonta, ei edes vesi- ja aurinkovoima. Loppu kivihiili, öljy ja maakaasu pitäisi oikeastaan jättää maaperään, mutta käytännössä olemme kuitenkin vielä pitkään fossiiliriippuvaisia.  Kun niitä maakaasuputkia on rakennettu, niihin voitaisiin laittaa myös biokaasua. Itämeren kaasuputki on vanhentunut ratkaisu jo ennen valmistumistaan.

    Ydinvoima saa jatkoaikaa, koska siitä on apua fossiilisista pois pääsyyn. Turvekin on uusiutuvaa siinä mittakaavassa mitä sitä nyt käytämme. Etanolin tuotanto kilpailee vielä samoista pelloista ruuantuotannon kanssa, mutta siirtymä kohti kasvihuonekasvatusta sekä kasvipohjaista ja bioteknistä ravintoa ja polttoaineita vähentää peltoalan tarvetta.

    Hesarissa kirjoitetaan päästöjen jaosta: scope 1, 2 ja 3. Noissa scope 3 päästöissä on sitten jo kaikki mukana. Fossiilisia polttoaineita tuottavien maiden päälle laskeutuu ankara taakka, mutta toisaalta, mitä me olemme sanomaan niin kauan kuin käytämme niitä?

    ”Jos tarkastelu laajennetaan yrityksen koko arvoketjuun, puhutaan scope 3- päästöistä. Näillä tarkoitetaan päästöjä, jotka ovat seurausta yrityksen toiminnasta mutta peräisin lähteistä, joita yritys ei omista tai hallitse. Mukaan lasketaan esimerkiksi ostettujen tuotteiden ja palveluiden, kuljetusten, investointien, työmatkojen, jätteen ja yrityksen valmistamien tuotteiden käytön synnyttämät päästöt.”

    (tilaajille) http://www.hs.fi/talous/art-2000007887370.html

    Tolopainen Tolopainen

    Kun nuo suuryhtiöiden päästöt laskee yhteen, niitä on n.200 milj t/y. Turpeenpoltto taitaa olla yksi pienimmistä ongelmista.

    Visakallo Visakallo

    Olethan Tolopainen sinäkin ehtinyt nähdä vuosikymmenten kuluessa, miten poliitikoilla pitää aina olla joitakin pahiksia, jotta muut asiat näyttäisivät paremmmilta, vaikka eivät sitä olisikaan. Yleensä pahikseksi valikoituvat sellaiset tahot, joiden on vaikea puolustaa itseään, vaikka eivät olisi syyllisiä juuri mihinkään. Muutamassa vuosikymmenessä asiat kääntyvät yleensä vielä päälaelleen.

    Gla Gla

    Puuki: ”Sähköautojen suosio on laskenut esim. Saksassa jossa autoja hankitaan  paljon enemmän /v kuin täällä.”

    Voitko tarkentaa hiukan tätä väitettä, joka kääntää yleisen kehityksen päälaelleen?

    http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/saksa-nousi-sahkoautojen-suurvallaksi-suomi-euroopan-tilastossa-sijalla-14/aac3771d-14b4-477a-a5eb-c01ef3a8aca8

     

    Gla Gla

    Suez on näköjään saatu auki. Tekniikkataloudessa oli hyvä kysymys siitä, miten teollisuus reagoi riskianalyyseissään tällaiseen alihankkijoidensa kuljetusreittiin. Yhden rahtilaivan lipsahdus ei ole ainoa uhkakuva varsinkaan tuolla puolella maailmaa. Tervehdyttämisen aloitti Putin viestimällä maansa ulkopolitiikasta, korona jatkoi samaa linjaa ja nyt tämä on varmasti monelle viimeinen pisara.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Uhkakuvista puheen ollen, YLE puheella oli juttua satelliiteista ja paikannuksesta. Paikannusjärjestelmistä vain eurooppalainen järjestelmä on riippumaton puolustusvoimista. Suojattomat satelliitit voi saada pois pelistä monellakin tavoin. Haittaisi varmaan kohtalaisen paljon elämäämme, jos niihin kohdistuisi hyökkäys.

    Puuki

    Saksan sähköautojen suosion lasku oli jostain vasta ilmestyneestä tutkimuksesta (lähdettä en muista,  ehkä Tiede lehti tai Tekniikka ja talous) mutta muutos oli selvä vähemmän suosittuun suuntaan.

Esillä 10 vastausta, 10,561 - 10,570 (kaikkiaan 33,852)