Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,081 - 1,090 (kaikkiaan 32,621)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Sähköautot on tutkimustenkin mukaan suunnilleen yhtä saastuttavia kuin polttomoottoriautot. Mutta se valmistaja, jonka lobbarit saavat eniten ääntänsä kuuluviin voittaa päästöpolitiikassakin.

    Jätkä

    ”Viikko sitten vanhempi rouvashenkilö näytti viimeisimmän ajokorttinsa päivityksen . Voimassa vuoteen 2023 asti. Ikää oli tullut juuri mittariin 95 v.  Pieniä ongelmia alkaa autoilussa olla . Autoon pääsee nipinapin ,mutta poistumisessa tarvitaan avustajaa…

    …edellä mainittuun jätkällä lienee vielä matkaa ja veikkaan ,että ihan noin kauan ei jätkäkään maantiellä rattia pyörittele”.

    Jätkä on jo pikkuhiljaa harjoitellut tulevaisuuden varalta. Kun emännän kanssa olemme liikenteessä istun ihan mielelläni hanttimiehen paikalla. Eikä minun tarvitse neuvoa häntä auton käsittelyssä suuntaan eikä toiseen.

    Omatoimisissa reissuissa ajelen mieluusti hieman korkeammalla autolla, johon ei tarvitse laskeutua, eikä sieltä tarvitse kivuta ylös, vaan poistulokin tapahtuu kääntymällä hieman ja laskemalla jalat maahan. on mukavaa ja helppoa ajella autlla, kun väkivahva Dieseli vie ja automaattilaatikko hoitaa sujuvasti sen puolen.

    Täytyykin kohta lähteä käväisemään naapurikaupungissa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Juuri näin Puuki, kyllä se sähköautokin saastuttaa.

    Ainoa etu mikä sähköautolla saavutetaan että kaupunkien katutason saasteet vähenevät, kun saasteet siirtyvät autojen ja sähkön valmistukseen. Haja-asutusalueilla ei saavuteta mitään etua

    Polttomoottoriautossa on vielä paljon kehitettävää. Hybridi on siitä järkevä että sillä voidaan hidastus ja jarrutusenergiat ottaa talteen ja käyttää uudelleen.

    Kun polttoaine puolella oikein pihistetään, niin sitten pitää olla joku webasto auton sisätilojen lämmittämiseen talvella.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla Gla

    Ainakin Volkkarilla on jarrutusenergian talteenotto ihan normaalissa bluemotion-polttomoottorimallissakin, ei siihen hybriditekniikkaa tarvita. Todennäköisesti sama juttu on muillakin merkeillä.

    Vielä ei kuitenkaan niin taloudellista polttomoottoriautoa ole markkinoilla, etteikö moottorin hukkalämpö riittäisi sisätilojen lämmitykseen. Kyse on vain lämmityslaitteen mitoituksesta ja siihen ei kaikilla valmistajilla mielenkiintoa riitä. Oma lukunsa on muutamat VW:n vanhat ketjumoottorilla varustetut mallit, jotka lämpenee poikkeuksellisen hitaasti. Siinäkään ei syynä ole taloudellisuus, vaan todennäköisesti epätoivoinen yritys hallita jakopään ongelmia.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Tämäpä oli uuttä mihin polttomoottoriautossa varastoidaan jarrutusenergiaa. Tekeekö bensiiniä tankkiin vai lataako akkua.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Tuohon Tolopaisen kysymykseen minäkin haluaisin vastauksen. Olishan se kiva auto kun bensatankkia pitäisi käydä huoltoasemalla vajuuttamassa!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla Gla

    Akkuun. Sen lataamiseen tarvitaan normaalisti bensaa tai dieseliä.

    Tolopainen Tolopainen

    Niinpä jos akun energia sisältö on 2.4kwh ja se nyt yleensä on täydessä varauksessa. Tuolloin akussa on saman verran energiaa kuin kahdessa desissä bensaa.

    Jätkä

    Kylläpä löytyy joitakin automerkkejä / malleja, joissa on ollut lähes pakko aentaa joko polttoainekäyttöinen lisälämmitin, taikka erittäin tehokas sähkölaitteisto, joka lämmittää matkustamon ilmeisesti aina, kun tarvitaan.

    Taloudelliset dieselmoottorit eivät tuota merkittävästi hukkalämpöä, joten ainakin Suomen talvessa joudutaan lisälämpö ottamaan muualta.

    Hybridiautoissa ajon aikana akullakin painellaan aina silloin, kun se on mahdollista, Kyllä siinä nopeasti akkujen varaustilaa vapautuu.

    Puuki

    Kun Suomen talviajossa käytetään täyssähköautoa, niin lämpö pitää kuitenkin tehdä jotenkin muuten eli lämmittimellä , jonka polttoaineena on jokin muu kuin sähkö. Muuten sähköä kuluu liiaksi ja toimintasäde jää pieneksi.

    Hybridisähköautoissa on osassa se etu, että ovat edullisempia ostohinnaltaan, kuin vastaava polttomoottoriauto.  Esimerkiksi Volvolla T8 mallin 390 hv hybridin saa samalla hinnalla, kuin pienemmällä koneella olevan bensamallin, jossa moottorin teho on 250 hv.

Esillä 10 vastausta, 1,081 - 1,090 (kaikkiaan 32,621)