Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 24,831 vastausta, 152 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 18 minuuttia sitten GlaGla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 24,833)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Etkö tosiaan ole uusien autojenkin mainoksista nähnyt joko vakio tai lisävarustelistoilta moisia. Aivan normikamaahan nuo ja suurin osa varmasti palstalaisista on termin kuullut ja tietää mistä kyse. Ne eivät nykyään ole nimeltään eivätkä tavoiltaankaan mitään pohjapanssareita mutta vähän samantapaisia kyllä. Esim. siitä Dacian (metsämiesten kuolaama) uuden mallin mainoksesta näkee selkeästi mistä kyse. Eli yleensä alumiinista tehty jo nokkaa suojaava suoja joka menee hiukan auton alle.

    Rane2
    Visakallo Visakallo

    Alleajosuojat  ovat kuorma-autojen ja niiden perävaunujen oikealla ja vasemmalla puolella, etu- ja taka-akselistojen välissä olevat, yleensä alumiiniset suojapuomit. Niiden tehtävänä on ehkäistä jalankulkijoiden ja muun kevyen liikenteen  ajautuminen pyörien alle.  Katumaastureiden etu- ja takapäähän asennetut suojat ovat nimeltään pohja- tai suojalevyjä.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    OK!

    Nyt Visakallo pani käsitteet kohdalleen. Onhan minullakin jo 2005 mallin Subaru foresterissa koko pohjan pituinen pohjalevy, joka on ihan kiva kun ei moottori kuraannu ja pehmessä lumessa pääsee hiukan kahlaamaan kun ei ole poikittaisia akseleita tms kasaamassa lunta.

    Alleajo suoja on todellakin alle ajosuoja. Ensinnähän niitä tuli kuorma-autojen perään, nykyisin kai ihan lakisääteisiä sivuillakin.

    Keskustelu on kivaa, mutta kyllä puurot ja vellit on syytä pitää erillään.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Jos vähänkään raksuttaisi, niin voisi mmärtää, että alleajosuojaus on aivan eri juttu kuin lakisääteinen alleajosuoja.

    Kuormureissa tuli pakolliseksi alleajosuojaus noin v.1971 ja sillä pyrittiin estämään henkilöautojen kiilautuminen sivulta tai perästä kuormurin alle. Noiden kaiteiden nimi on alleajosuoja.

    Osoittaa järjen vähyyttä nimetä nuo kevyemmän luokan puomit alleajosuojaukseksi kun ne on lähinnä alustan suojausta ja lumen konetilaan pöllyttämistä tekevät rakkineet.

    Korkeintaan voisi sanoa niitä kannon päälleajon esteiksi.

    eero heikki eero heikki

    Skodaan saapi lisävarusteena nimeltään huonontienpaketti,korotettu maavara ja alustan suojalevy,sillon kun tilaa auton,maksaa vajaa 200 euroo.

    arto arto

    Etualleajosuojat: N2- ja N3-luokan ajoneuvon tulee olla rakennettu tai varustettu etualleajosuojalla erityisesti M1- ja N1-luokan ajoneuvojen suojaamiseksi edestä tapahtuvassa törmäyksessä alleajolta sekä auton oman ohjauslaitteen toiminnan suojaamiseksi.

     Sivusuojat: N2-, N3-, O3- ja O4-luokan ajoneuvojen on annettava tehokas suoja muille tienkäyttäjille ajoneuvon sivujen alle suistumista ja/tai pyörien alle joutumista vastaan.

     Taka-alleajosuojat: N2-, N3-, O3- ja O4-luokan ajoneuvot on suunniteltava, rakennettava ja/tai varustettava siten, että taataan koko leveydeltä M1- ja N1-luokan ajoneuvojen tehokas …..kopio trafin sivulta sieltä voi lukea lisää.

    Jätkä

    arto ja Jeessi. Reillä ilmeisesti on tuollaiset?

    Haluaisinpa nähdä jeessin Pököttimem varustettuna arton selostamilla suojilla. Jos auto vielä pääsisi liikkeelle noilla varusteilla, se olisi näky – jopa Harjavallassa.

    Rane 2:n esiin tuomat suojat kyllä pukisivat ja kaunistaisivat Peugeot 3008:n lintulaudan ja käkikellon piirteitä jäljittelevää  muotoilua.

    https://www.tmt.fi/cms/tmt-malinen-oy/tuotteet/alleajosuojaus/alleajosuojat

    jees h-valta

    Varsin paljon autojen mainonnassa puhutaan alleajosuojista ettei se sinällään yhtään väärä termi ole mutta tiedän toki että ne ovat auton alustaa suojaavia ja varsinkin edessä suoja auttaa konetilaa ja etumaskin alaosaa lumelta ja jäältä. Myös kolhuilta joksi sitä juuri alleajosuojiksi kutsutaankin. Niitä todella on SUV-autoissa varsinkin aika yleisesti ja taitaa Trafikin jotain jopa määrätäkkin.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jos mainoksissa puhutaan alleajosuojista, niin se ei merkitse sitä että se olisi asian oikea termi.

    Minä kyllä ole kuullut henkilöautojen ja maastureitten suhteen puhuttavan pohjalevyistä, suojalevyistä, alasuojista ja pohjapanssareista. Se pohjapanssari on vähän tuhti nimitys, kun ei ole kysymys muutenkaan panssari ajoneuvoista.

    Ymmärrän tavallaan Jätkän närkästyksen, kyse on selkeästä käsitteitten sekottelusta

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 24,833)