Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,111 - 1,120 (kaikkiaan 32,634)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Nykyaikana tuntuu kovin ihmeelliseltä, että edelleen auton mittarinopeus vaihtelee renkaiden kulumisen mukaan!

    jees h-valta

    Ajan yleensä satasen alueita 115-119 km/h:ssa Pösön mittarinäytön mukaan ja sillä saa kyllä perävalot edellä vastaantulevia turhan paljon. Silti on sakoilta säästytty koko tämä matkailukausi. Toki tolpille pudotetaan mutta ei sataan silloinkaan. Toki kelistä riippuen. Jos huonoa sateista silloin ajetaan muun joukon mukana pääosin.

    Puuki

    Mittarivirhettä on jonkin verran kaikkien autojen mittareissa, vaihteluväli on jotain muutaman %:n ja 10%:n välillä. Nissan Qasgay:ssa (ei kirjoiteta ihan noin) se on kaikesta päätellen melko suuri. Eräällä laina Volvolla ajoin Nissanin perässä tasan 100 km vakionop. säätimen näytössä ja se kulki n. 5 km/h hitaammin edellä.

    Nykyään saattaa saada kait jo melko pienestä ylinopeudesta sakot.

    Jätkä

    Taitaa Pösö kuulua sarjaan mittarivirhe melkoinen. Sieltä Välimeren tuntumasta on aina tullut noita ”hyvänkulkuisia” autoja, joissa mittarivirhettä on ollut rutkasti.

    Tuo Visan ihmettelemä renkaiden kulumisen vaikutuksen huomioimattomuus vaikuttaa esim 5 mm:n muutos urasyvyydessä muuttaa vierinkehää 1 – 2 %.

    Pitkiä siivuja hyvällä tiellä ajelevan kannattaa tarkistaa navigaattorilla oman autonsa mittarinäyttö.

    Aika monet kulkijat näyttävät käyttävän Vakkaria, kun sellaiten autojen perässä olen ajellut, jotka vetävät kymmeniä kilometrejä 5:n kilometrin ylinopeutta. Ei minulla ole yleensä mitään syytä ängetä sellaisen ohi. Vastaavaa alinopeutta ajavan ohi ajan kyllä ensitilassa.

     

    jees h-valta

    Kaistavahdista en niin kovin ihastunut ole. Kyllä pärjäisin ilmankin ja siihen ei vain tahdo tottua vaikka haluja olisikin. Muut ovat kyllä näistä jätkän mainitsemista aivan kelpo ominaisuuksia joilla pidetään huomio liikenteessä eikä räplätä muita vimpaimia. Kuten puhelimenkin käyttö langattomasti ja kaiuttimen kautta. On todella mukava puhua puhelimessa kuin toiselle läsnäolijalle kun et tarvitse mitään kättä pidempää.

    suorittava porras suorittava porras

    Jessen kannattaisi lukea vakkarin käyttöohjeet. Kun sitä käyttää on kyyti tasaista .Nopeusvalvontatolpan ilmoittaa navigaattori ja ilmoituksen jälkeen vakkarista vain peukulla yksi napsu alaspäin varmuuden vuoksi(lähtötilanne +8 km/h ekstraa). Joskus +8:lla tolppa välähtää , joskus ei.

    Ohituskaan ei kummoinen temppu ole . Pikkuisen kaasua lisää ohituksen nopeuttamiseksi ja omalle kaistalle palaamisen jälkeen pieni kevennys ja jalka pois kaasulta. Matka jatkuu säädettyä vauhtia.

    Kun törmätään alempaan nopeusrajoitukseen , jarrutelaan ja peukulla vakkaria , kun nopeus on sopiva . Tämän jälkeen on aikaa seurata liikennettä nopeusmittarin vahtimisen sijaan. Meno on tosi vaivatonta varsinkin silloin , kun  autossa on automaattivaihteisto .

    ….mutta jos haluaa polkea auton kaasua , kun ompelukonetta , on sekin mahdollista. Minä en ole harrastanut moista 15 vuoteen . Vakkaria käytän lähes jatkuvasti päällystetyillä teillä.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Ajan yleensä satasen alueita 115-119 km/h:ssa Pösön mittarinäytön mukaan ja sillä saa kyllä perävalot edellä vastaantulevia turhan paljon.”

    ”Autoista pitäisi kieltää vakionopeuden säätimet ja laittaa ihmiset uudelleen autokouluun opettelemaan miten autolla ajetaan eikä vain nuokuta ratin takana automatiolla avittaen.”

    On surullista, että sanot tahallaan rikkovasi sääntöjä noin paljon ja heti perään toivot kuskeille lisää koulutusta. Kyseessä on siis tyypillinen suomalaiskansallinen ilmiö, jossa liikenteessä itse toimii hyvin ja muut ryssii ja siksi koulutustarve ei koske itseä.

    Tiedätkö, paljonko liikenteessä on tarjolla informaatiota ja paljonko kuljettajat siitä kykenee

    a. havaitsemaan

    b. tekemään niiden perusteella ratkaisuja

    c. tekemään niiden perusteella suorituksia

    d. paljonko niistä tulee virheitä?

    Tiesitkö edes tätä mekanismia, jolla kuljettaja liikenteessä toimii vai tunnistatko vain asiat, jotka huomaat?

    Kun löydät vastaukset näihin (vihe: autokoulun opetusohjelmassa olevin) asioihin, voidaan alkaa miettiä uusiksi mielipidettäsi avustuksen vaikutuksesta turvallisuuteen.

    Vakionopeudensäädintä ei muutenkaan käytetä toisen perässä nuokkumiseen. Vaikka molemmat ajaisi vakkarilla, pieni nopeusero niissä kuitenkin on ja pienehkölläkin etäisyydellä se johtaa jatkuvaan tarpeeseen säätää ajonopeutta eli minkäänlaiseen nuokkumiseen ei ole informaatiotulvan (toinen vihje) silmistään pois sulkevallakaan mahdollisuutta.

    Tämän palstan jutuista päätellen sinulla on keskimääräistä suurempi tarve koulutukselle. Autolla ei ajeta yleensä 10-15 km/h ylinopeutta, jolloin ihan oikein, perävalot edellä vastaantulevia on turhan paljon ja siksi tulee ohiteltua turhan paljon. Tulihan ympäristöarvoistakin sinulle tärkeitä uuden auton myötä ja etenkin yhdistelmällä aerodynamiikaltaan heikko kori + pieni bensaturbo nopeuden nosto satasen yli nostaa kulutusta selvästi. Veikkaan ajotapasi nostavan maantiekulutusta n. 1,5-2 litralla per 100 km.

    Eikö ole pöljää, että ihailemasi ranskalaiset insinöörit satsaa valtavia summia tuotekehitykseen alentaakseen päästöjä ja suomalaiset tavoittelee liikenneturvallisuudessa nollavisiota ja sitten tulee Jees Harjavallasta ja pyllistää koko porukalle?

    jees h-valta

    Valitan, kulutus on juuri sitä mitä olen ilmoittanut. Ei se auton motti kierrä tuolla lievällä ylinopeudella yhtään yli ihannekierrosalueen. Ilmanvastus kieltämättä hiukan kasvaa mutta ei tee kulutukseen näköjään juurikaan mitään merkittävää. Olen vain edelleen sitä mieltä että nykyisillä autoilla voitaisiin parempikuntoisten teiden edes kesäaikaisia nopeuksia nostaa vähintään sataankymmeneen/h. Eikä tuo moottoritienopeudenkaan nosto vaikka sataanneljäänkymmeneen olisi kesäkelissä yhtään huonompi. Muuttuvatkin kelin mukaan olisivat kyllä hyvä ratkaisu. Kun pitempää matkaa ajetaan on liikenteen etenemisellä kyllä merkitystä ja tien päällä ei asumishaluja löydy. Onko sitten liikenteen vaarantamista tehdä turvallisia ohituksia? Niitä ne ainakin tähän asti ovat olleet. Yleinen pieni asennekorjaus alinopeuksista mieluummin lievään ylinopeuteen voisi jopa auttaa niidenkin vähentämisessä.

    jees h-valta

    Suorittavan ”pikkuisen kaasua lisää”on juuri sitä ”nussimista” jolla ohitukset vanuu ja venuu eikä valmista tule. Olisi todella ehkä suorittavankin syytä opetella ”polkemaan” sitä kaasua. Sitä vartenhan kait se edelleen autoissa on.

    Gla Gla

    Keksitkö muita vaihtoehtoja kuin kaasun polkemisen?

Esillä 10 vastausta, 1,111 - 1,120 (kaikkiaan 32,634)