Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,121 - 1,130 (kaikkiaan 32,639)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • arto arto

    Sakus eivät osanneet tehdä itse vähäpäästöistä pikku turboa. Ostivat fordilta egobuust patentit. Nissani liikkuu mersuna. Kertoo jotain saksalaisten taidoista `*tiputtu kuin eno veneestä*

    Metsuri motokuski

    Kyllä tuolla tiellä kun ajelee niin onhan se ”vakkari” erinomainen varuste. Lapin reissuilla huomaa että kun vakkarilla ajelee niin autot tahtoo tulla peräedellä vastaan vaikka nopeudeksi laittaa joko 80 tai 100 km/h riippuen rajoituksesta. Ilmeisesti kun ajelemme tiellä on ajo on pumppaavaa. Vakkarilla meno on tasaista ja matka joutuu nopeiten eikä tutkista ole haittaa.

    Kerran Rovaniemen eteläpuolella kun ajoin ilman vakkaria niin vahingossa tuli ajettua liian lujaa ja ”pönttö räpsähti”. Kuluneen kesän reissuilla ei kertaakaan kun vakkarilla ajoin kaikki välit jossa käyttö oli vain mahdollista.

    Jätkä

    arto. Ajelet tiettävästi Fordilla? Saksassa valmistetulla, jonka suunnittelijat ja kehittäjät ovat Saksalaisia.

    Jeessin Pökötti kuluttaa keskikulutuksena oman kerskuntansa mukaan 6,5 litraa – todellisuus voi olla jopa puoli litraa enemmän. Moni vastaavan kokoluokan bensiinikäyttöinen auto kuluttaa maantieajossa alle neljän litran!

    Mm. Aika pölvästi täytyy olla, jos ei ole oppinut Vakkarin käyttöä. Asia on justihin niinkuin sanot, pitkillä matkoilla se on tosihyvä varuste ja jos ei sitä osaa käyttää, on tosiaan sen Jeessin kaipaaman autokoulun vuoro. Hänen tapauksessaan se toki pitää olla yhdeksänvuotinen.

    suorittava porras suorittava porras

    Jesselle vastaan ,että ei ole tapana jäädä asumaan ohituskaistalle. Minulle se”pikkusen kaasua” tarkoittaa kiihdyttämistä hetkellisesti niin ,että vauhti on +30-40 km/h enemmän ohitettavaan nähden. Muuten sopeutan vauhdin muun likenteen rytmiin ja pidän reilut turvavälit . Vakkari auttaa tässä kovasti . Ns.”tilanteita” on sattunut kohdalleni hyvin harvoin , kun tilan ja ajan hallinta on kohdallaan.

    jees h-valta

    On juuri päinvastoin kulutuksen suhteen jos oppii ajamaan eikä nuhjaamaan millään vakkarilla. Ajan edelleen sen 6,0ltr/sata kilometriä eikä se niin paljon ole vaihdellut kesäajossa että olisi mainittavaa eroa tullut. Yleensähän vakkari nimenomaan pikkasen lisää kulutusta koska se hoitaa sen kaasun polkemisen ylämäkeen joka on erittäin kuluttavaa polttoaineelle. Sehän on nimensä mukaisesti juuri vakionopeuden ylläpitäjä. Vain kierroslukumittari elää ja vaihdelaatikko. Oma ajotyylini ei yleensä kaipaa lisäkaasua mäkiin vaan saatan antaa muutaman kymmenyksen pudotakkin. Yleensä meidän aika kevyellä auton kuormalla ei paljon putoa. Vääntävä moottori nähkääs. Myös tasaisella voi hakea sopivan matalalla kierrosalueella tapahtuvan moottorin työstön. Jota vakkari ei tee.

    jees h-valta

    Ja Arto erittäin oikeassa. Nuo panssarivaunua muistuttavat saksalaisinssin tekeleet edes tunnu mihinkään liikkuvan. Yhtälailla niitä kintuissa pyörii alvariinsa. Volkkarihan söi kuin susi kun laittoi vakkariajoon. En ole nyt edes koittanut kun en kaipaa sellaista ollenkaan. Ei minun jalkani ole niin huonossa hapessa ettenkö jaksa itse säädellä autoni kulkua.

    Gla Gla

    TM:n koeajossa Pösö 3008 manuaalivaihteisena vei satasen nopeudessa 6,6 l/100 km ja 115 km/h (Jessen normaali ajonopeus satasen alueella) 7,9 l/100 km. Käytännössä rajoituksia noudattaen keskinopeus maantiellä (rajoitukset 80…100 km/h) on hiukan yli 80 km/h. Tuollaisessa ajossa auto vei vajaat 6 l/100 km. Kaupunkikokeessa 7,7 l/100 km (sujuvaa ajoa, keskinopeus 38 km/h).

    Melko edulliset olosuhteet pitää siis olla, että 6 litran keskikulutuksella tuon auton kanssa pääsee. Saman auton matalalla versiolla (308 farkku) ajettiin 60 tkm käyttötesti 6,7 litran keskikulutuksella, mikä on ihan kilpailukykyinen lukema. Parhaat dieselit on päässeet saman testin litran pienemmällä. 3008 kuluttaa todennäköisesti puolisen litraa enemmän, joten 7 litran keskikulutus ei tuolle ole mitenkään ihmeellinen ja siten aiheuta tarvetta pyöristää lukuja alaspäin.

    Jees: ”Myös tasaisella voi hakea sopivan matalalla kierrosalueella tapahtuvan moottorin työstön. Jota vakkari ei tee.”

    En ymärrä, miten automaatilla tuossa tilanteessa haet sopivan kierrosluvun. Automaatti päättää sen ihan itse. Vakkarikaan ei tasaisella saa vaihtamaan pienemmälle vaihteelle. Nykyaikainen pikkuturbo on ominaisuuksiltaan upea ja siksi automaattina menee isotkin mäet käsittämättömän pienellä vaihteella ylös. Itse vaihtaisin manuaalina pari pykälää pienemmälle vaihteelle.

    Jätkä, mitkä bensa-autot menee alta neljän litran maantiellä? Nyt ei siis puhuta mistään vanhan normin mukaisista kulutuksista, vaan todellisuudesta.

    Ja tuosta kansallisuuden mukaan määräytyvästä insinööriosaamisesta. Taustalla on kaupalliset jutut, ei osaaminen. Moottorin kehittäminen on todella kallista ja joskus vain on järkevämpää ostaa valmis moottori. Esim. Toyota käyttää Avensiksessa (käytti, ko. mallin tuotanto lopetettu) BMW:n moottoreita. Tosin tuon koneen aiemmassa sukupolvessa oli valtavia ongelmia jakopäässä eli se siitä osaamisesta, vaikka premium-tason saksalaista tuotekehitystä piti olla taustalla.

    jees h-valta

    Gla, kyllä sen kierroslukumittarista näkee koska siellä on hiukan liian iso vaihde päällä automaatissakin. Ja Pösöhän sitä tekee työkseen. Kuten eräs juuri ostanut myös ihmetteli että kun tuntuu välistä että menee liiankin isolla vaihteella. Mutta sillä juuri sitä kulutusta pudotetaan. ja se optimaali ei välttämättä olekkaan sadassa. Sitäkin on tullut seurattua missä kiertää mitenkin. Annan kyllä pakertaa alhaalta silloin kun sille alueelle päästään. Se tosiaan vääntää jopa mäkiä kuutosella. (tuossa ei vielä ole kehdeksanportainen kuten nykyään, sillä pääsisi vielä parempaan tulokseen) TESTIAAJO EI KOSKAAN VASTAA NORMAALIA AJOA. AINAKAAN MINUN NORMAALIA AJOA.

    jees h-valta

    NO NIIN, ja sitten faktaa pihalla käynnin verran. Laitoin Pösön näyttämään viimeksi ajettuja ja suosikkireitin keskimatkanopeus oli 69km/h ja matkakulutus oli 5,8ltr/sadalla! Eli ei ainakaan kait tullut kerrottua liikoja tiemmä?

    Jätkä

    Automaattilaatikko töimii normaaliajossa aina moottorin parhaan vääntöalueen puitteissa, niin että se siitä. Todelliset kulutuslukemat selviää vain mittaamalla ja silloinkin pitää matkan mittaus tehdä tarkemmalla, kuin auton omalla mittarilla.

    Autojen oma mittaus on todettu TM:n testeissä antavan poikkeuksetta pienempiä lukemia kuin toteutunut ja jopa lähes litran virhettä on ilmennyt.

    Alle neljänkin litran kulutuslukemia on mitattu (auton oman ajotietokoneen mittaus) – ainakin Renault:in ja KIA:n bensiiniversioilla, todellinen tarkastettu kulutus on ollut 0,3 – 0,5 litraa isompi.

    Kevytjalkaisen autoilijan ei kannata polttoaineen kulutuksen takia aina hankkia dieseliä, mutta  Jeessin ajotyylillä diesel kuluttaisi pari – kolme litraa vähemmän kuin bensakoneella ja hänkin ehkä uskaltaisi käyttää vakkaria.

Esillä 10 vastausta, 1,121 - 1,130 (kaikkiaan 32,639)