Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,131 - 1,140 (kaikkiaan 32,639)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Joo vain, että alle kuuden litran kulutuksesta pari-kolme litraa. Puhu satuja sinne emännälles. Sitä paitsi edes se kulutuksen ero ei saisi dieseliä kannattavaksi. Siitä pitää huolen verotus. Täyssähkö on ainut edullisempi ja siinä ei vieläkään varmaa matkan kertasuoritusta löydy. Ainakaan hintaluokassa joka meille kävisi. Kyllä Pösö vie meitä halvalla ja vielä kotvan aikaa. Eikä sitä mikään mittari kerro sitä kulutusta vaan auton oma tietokone, meinaan sieltä saa tietoa paljonkin jos vain viitsii hakea. Miten ihmeessä muuten sepität jotain ajotyylin virheistä jos kulutus on sen minimissä mitä autolla suurinpiirtein voi päästä????

    Jätkä

    Kun Pösö kuluttaa todellisuudessa 7,7 litraa, niin minun mielestäni se on kaukana alle kuuden kulutuksesta. Siitä kun vähennetään kaksi litraa, ollaan 5,7 litrassa.

    Ihmeellinen puotipuksu, kun ei osaa edes laskea?

    Gla Gla

    Jees: ”Gla, kyllä sen kierroslukumittarista näkee koska siellä on hiukan liian iso vaihde päällä automaatissakin. Ja Pösöhän sitä tekee työkseen.”

    Tietysti näkee. Mutta edellisellä sivulla sanoit, että voi hakea sopivan kierrosluvun. Miten sellaisen haet, kun automaatti päättää sen puolestasi? Vai onko Pösön automaatissa mahdollisuus ajaa manuaalina ja käytät sitä?

    ”Mutta sillä juuri sitä kulutusta pudotetaan. ja se optimaali ei välttämättä olekkaan sadassa.”

    Kulutuksen optimaali? Mitä hitaammin ajat, sitä vähemmän kuluttaa. Tämä sillä edellytyksellä, ettei puhuta kävelynopeuksista ja ajo-olosuhteet muuten pidetään vakiona. Käytännössä keskinopeuden ollessa alhainen, ajaminen ei ole yhtä sujuvaa, koska mukaan tulee kaupunkiajoa yms. kulutusta nostavia tekijöitä. Mutta kuten TM:n maantiellä 81 km/h keskinopeudella ajama 5,8 l/100 km osoittaa, sinun 69 km/h ajama 5,8 l/100 km on ihan normaali lukema. Mökkimatkalla, jossa ajat 10-15 km/h ylinopeutta ja ohittelet paljon, et tuohon lukemaan taatustikaan pääse.

    Oletko muuten verrannut tietokoneen lukemaa tankattujen litrojen ja ajettujen kilometrien perusteella laskettuun? Siinäkin pitää mittarivirhe huomioida, matkamittarissa on usein parin prosentin virhe. Ja yhden tankkauksen lukemat ei paljon kerro, useampi tankkaus pitää olla, jotta saa edes jonkinlaista tilastokelpoista tietoa.

    Gla Gla

    Jätkä: ”Alle neljänkin litran kulutuslukemia on mitattu (auton oman ajotietokoneen mittaus) – ainakin Renault:in ja KIA:n bensiiniversioilla, todellinen tarkastettu kulutus on ollut 0,3 – 0,5 litraa isompi.”

    Annatko nyt tarkat tiedot noista autoista, malli ja moottori. Katsotaan, mitä noille oikeasti on mitattu ja missä olosuhteissa.

     

    jees h-valta

    Nuo jätkän höpinät ”todellisesta” kulutuksesta ovat puppua johon turha kommentoida edes. Meillä tuon Pösön käyttö on lähes pelkästään matka-ajoa lukuunottamatta lyhyitä pyrähdyksiä työmatkaa. Se kyllä nostaa kulutusta eineen mutta on mukana tuossa 5,8 ltr:n kulutuksessa. Automaatti tosiaan päättää kierrosluvun puolestani josta en ole yhtään pahoillani. Koska Pösön automaatti väännättää aina todella alhaisilla kierroksilla. Silloin kun kierrokset moottorissa on alhaalla ja matka sujuu yli satasen matkanopeutta ollaan aika optimaalisen pienessä kulutuksessa. Ja sitä juuri tarkoitin ja haen. Ja nuo ohittelut ja 10-15 km:n ylinopeus kuuluvat samaan kulutuspakettiin sanokoon sitten kukamitä tahansa. Jos minä alkaisin esim. kuuttakymppiä ajaa koko mökkireissun niin varmasti joutuisin tankille välillä. Ei pidä todellakaan paikkaansa että mitä hiljempaa ajat sitä vähemmän kulutat. Pienillä vaihteilla hiljaa ajo kuten kaupungissa esim. kuluttaa paljon enemmän juuri kuten TM:n testissäkin todetaan. Joku ohituskiihdytyksien hetkellinen kulutuspiikki vaan ei näy enää monen sadan kilometrin ajossa. Varsinkin kun se tehdään oikein eli nopea ohituskiihdytys ja vakioon paluu. Juuri kuten taloudellisen ajon ohjeistuksessa neuvotaan esim. alkukiihdytys ajonopeuteen tekemään. Tiedän kulutuslukeman olevan riittävän tarkka koska tankillisella ja jopa sen alle käy 620 km:n mökkireissun kevyesti ja jääkin vielä viikon muihin kylillä käynteihinkin. Ja lopettakaa nyt jo hyvänen aika siitä mittarivirheestä jankutus. Enkö ole kertonut juuri näillä sivuilla että nopeusnäytöt tienpäällä näyttävät juuri samaa kuin Pösön mittarikin. Meniköhän nyt edes jakeluun????

    Gla Gla

    TM:n mittauksen perusteella kulutus 60 km/h nopeudella on 4,2 l/100 km. Jos ajaisit mökille 60 km/h, taatusti kulutus olisi alempi kuin nyt. Silloin mukaan ei tulisi kaupunkiajoon kuuluvaa kiihdyttelyä ja pysähdyksiä. Käytännössä maantiellä noin hiljaa ei voi ajaa, joten kyse on aika teoreettisesta asiasta. Periaatteena on kuitenkin väärin sanoa, että nopeuden alentaminen ei pudota kulutusta. Kyllä pudottaa, mutta maantietä kaupunkiajoon verrattaessa ei kyse olekaan ainoastaan nopeuden pudotuksesta, vaan ennenkaikkea olosuhteiden muutoksesta, jolloin ei verrata ajonopeuden muutoksen vaikutusta kulutukseen.

    Mökkimatkasi keskinopeus on lähempänä 90 km/h kuin 80 km/h. Mittaamasi 69 km/h on paljon hitaampaa ajoa kuin nuo ylinopeudella ohittelut. Ohittelut ei näy 620 km matkan kulutuksessa, jos ohitusten määrä on pieni. Mutta jos yleensä ajat 10-15 km/h ylinopeutta, ohitusten määrä ei ole pieni.

    Työmatkasi on edestakaisin 3 km:n luokkaa, joten jos tankkaat joka toinen viikko, 600 km:n ajoistasi työmatkan osuus on 5%. Ei sen pitäisikään paljon keskikulutukseen vaikuttaa. Ainakaan kesällä.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Mistä olet keksinyt tuon 5.8l/100km. Osaatko laskea auton keskikulutusta.

    Gla Gla

    ”Ja lopettakaa nyt jo hyvänen aika siitä mittarivirheestä jankutus. Enkö ole kertonut juuri näillä sivuilla että nopeusnäytöt tienpäällä näyttävät juuri samaa kuin Pösön mittarikin. Meniköhän nyt edes jakeluun????”

    Kulutuksen mittauksessa on kaksi muuttujaa. Toinen on matka- ei nopeusmittarin lukema ja toinen on tankattujen litrojen määrä.  Nopeusnäyttötaulun lukema ei siis liity millään tavalla tähän asiaan.

    Puuki

    Eniten myyntiä lisänneet automallit Suomessa vv. 2017-2018 : Nissan Squashgay ~+ 300 % (eniten myyty malli) , Fort Viesta ~+265 % , Fauvee Polo +50 %. Muita hyvin myyntiä parantaneita : Hyndai  , Volvo ja Ooppeli. (lähde Trafi).

    jees h-valta

    Eikö voitaisi sopia että Metsälehden keskustelussa sentään ihan autojen oma kertoma tietokoneelta riittää? Kun mitään insinööritason taitajia täällä muutenkin vähemmistönä. Tarkkuus nykyään sentää tosi kovaa luokkaa.

Esillä 10 vastausta, 1,131 - 1,140 (kaikkiaan 32,639)