Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 11,411 - 11,420 (kaikkiaan 32,409)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Akkukapasiteetti kuitenkin loppuu nopeammin jos käytetään esim. pitkä matka metsätietä nelivetoa. Kukapa niin hullu silti olisikaan että pelkällä sähköllä varustetulla metsähommiin päiväksi lähtisi. Voi tulla useampikin vuoro peräkanaa.

    oksapuu

    Töpseli hybridin polttoaineen keskikulutus nyt 2.0 litraa sadalla…

    Kertaakaan ei ole vielä käynyt kaupallisella latausasemalla, suko pistorasioita riittää…

    jees h-valta

    Keskimääräinen hölmöys antaa tuollaisia lukuja julkisuuteen. sehän voi olla nollakin sadalla jos ajaa vain lähikauppa/koti väliä. Vai mitä meinaa oksapuu? Esim. minulla hybridi kuluttaisi helposti enemmän koska mikään matka ei nyt ole nurkissa pyörimistä siviilipirssillä. Siis enemmän kuin Peugeot pelkällä bensiinimoottorilla. Siksi juuri perään kuluttajan oikeutta valinnaisuuteen. Tarpeet ovat erilaisia ja silti voidaan maksimoida ympäristöystävällisyys.

    oksapuu

    Työmatkaa tuolla ajetaan eikä terveisiä…

    Vaan mikä lie sen jessen 7.0 litran moottorilla varustetun työauton keskikulutus olla? Vai onko hölmöa antaa lukuja julkisuuteen…

    Ola_Pallonivel

    Nykyään yhtiön autopaikat ovat erillisiä osakkeita, ei yhtiön hallinnassa. Jos saa yhtiöltä luvan, niin voi asentaa ehtojen mukaisen latauslaitteen. 3.6kW laturilla pääsee jo aika pitkälle, jos ei taksia työkseen aja. Ellei toisin ole sovittu, ne latauslaitteet omistaa osakkeen omistaja. Parkkihalleissa tilanne voi olla eri.

    Ja tosiasia on kuitenkin, että nykyisten polttoaineiden käyttö tulee loppumaan. Harva tarvitsee autoa, jolla pitää ajaa 1000km ilman tankkausta. Jos asut maaseudulla, niin eikö se ole järkevämpää ladata auto kotona, kuin ajaa 40km tankille?

    Tolopainen Tolopainen

    Ei tavallisesta lämmitystolpasta voi ottaa jatkuvasti 3.6kw tehoa. Ei edes puolta tuosta. Vaatisi huomattavasti paksummat johdot kuin mitä käytetään ja 20A sulakkeen. Autopaikoista maksetaan sähkö taloyhtiölle, eikä niissä nykyisin ole kulutusmittareita. Maksu perustuu arvioon. Autopaikoista joutuu lisäksi maksamaan yhtiövastiketta ja jos niissä  on katos, kiinteät rakenteet kuuluvat yhtiölle. Autopaikkoja myydään lähinnä rakennusliikkeiden rahastuksen takia. Niiden ostaja omistaa vain käyttöoikeuden.

    Gla Gla

    Jees: ”Metsätalouden kalustossa on vain yksi auto ( huomautus Glalle) ja se on joktakuinkin 7,0 ltr:n (hiukan varmaan kymmenyksiä ylikin) avolava jossa palaa ympäristöystävällinen E85 ja on edelleen neliveto.”

    Minulla ei ole yhtään autoa metsätalouden kalustossa.

    ”Peugeot on puhtaasti siviiliajoauto eikä tarvita metsätilakäytössä juurikaan.”

    Lähes kaikki suomalaiset metsätaloudenharjoittajat hoitaisivat ongelmitta metsätalouden ajot tuollaisella Peugeotilla. Samalla menisi siviiliajotkin.

    ”Huomautin vain Glalle että auto on edelleen tarpeen mukainen ja siis kuorma-auto.”

    Eli kuorma-auton, traktorin ja mönkijän.

    ”Tuskin Corollan jälkeen kovin kummoista kippaa tarvitaan sähköisenäkään että korvaa. Jos se kerran mainiosti riitti.”

    Jos puhutaan puhtaasti metsätalouden ajoista, niin näin on. Jos raivuri mahtuisi mopoautoon, melkeinpä sekin riittäisi (en tosin ole mopoautolla koskaan ajanut). Polttopuiden kuljetus on siviilipuolen asioita, peräkärryllä olen sentään taimilaatikoita kuljettanut ja niitä ei mopoautoon montaa mahtuisi.

    ”Nelikkoja näyttää niissäkin riittävän, käytettynäkin. Olettaisin jopa yleistyvän kun huomataan ettei siitä nelikosta paljon sähköllä apua ole kuin huiman nopeaan virran tuhoamiseen.”

    En tiedä, mihin viittaat käytetyillä nelikoilla, kun oletat niiden yleistyvän, vaikka sähköautossa se kuluttaa sähköä. Ilmeisesti käytetyihin polttomoottoriautoihin. Siinäkin nelikossa kulutus on litran verran suurempi kuin kaksivetoisessa ja kun kulutuksen leikkaus on tällä hetkellä ykköstavoite koko maailmassa, olisi hullua valita nelikko, jos kaksivetoisellakin asiat hoituu. Tosin sähköautossa nelikko ei lisää kulutusta samalla tavalla, koska voimansiirto on yksikertaisempi. Ei tarvita kardaania yms. niveliä kulutusta kasvattamaan.

    Puuki

    Akkuatojen korkea hinta pudottaa ne yleensä niiden  pa/sähkön kulutuksesta huolimatta lähtöruutuun kokonaiskuluissa.   Joskus hybridiautot kuluttaa jopa enemmän polttoainetta kuin vast. polttomoottoriauto, kun lataus jää väliin ja auto on akkujen takia painava ja polttomoottori liian pieni .     Neliveto on ihan hyödyllinen ja tarpeen varsinkin jos asuu syrjäseudulla , kun talvisin tiet on nykyään usein auraamatta.  Sama juttu jos ajoa on metsäteillä kelirikkoaikaan.

    Ola_Pallonivel

    Tolopaiselle kommentoin, että toki niihin latausasemiin laitetaan kWh-mittari ja kulutettu sähkö maksetaan yhtiölle. Vertaisin veden käyttöön, kun vesimittarit käytössä.

    Ja tolppiin voi laittaa älyä mukaan, jolloin virtaa tiputetaan kaikkien ladatessa yhtä aikaa. Mutta kyllä luulisi tämän vuosituhannen tolppien jo jotain kestävän, onhan ne mitoitettu ainakin sisätilanlämppärin käytön mukaan.

    Ja kyllä ne ylimääräiset laitteet osakkaan vastuulle yleensä jää. Vai laittaako Tolopainen ilmalämpöpumpunkin korjaukset yhtiön piikkiin, jos sellaisen hankkii?

    Tolopainen Tolopainen

    Minulla on kolme ilmalämpöpumppua ja kaikki on tietenkin ostettu omaan piikkiin, vain niiden asennukset olen tehnyt itse, koska laatikoita saa ripustaa seinälle. Olen ostanut vain sähkötyöt ja putkiston tyhjäyksen. Suomessa toistaiseksi saa omistaja itsekin tehdä töitä, jos niin haluaa. Kaikkea ei ole vielä kielletty.

    Monilla auton lämmityspaikoilla ei saa käyttää sisätilalämmitintä, koska sulakkeet ei kestä. Ei kannata alkaa verrata, sähköautojen latauspaikkaa ja auton moottorin lämmitystä varten tehtyä lataustolppaa, kyse on aivan eri asiasta.

    Tietenkin on ihmisten eriarvoistamista, että valtio nykyisin katsoo asialliseksi tukea jonkun henkilön asunnon lämmityslaitteen hankintaa, sehän ei ole mitenkään tasapuolista. Mutta olen kyllä osanut myös oman etuni hoitaa, jotta en kadehdi. Yhteiskunta osallistui nykyisen kiesini hankintaan. En osta ilman avustusta seuraavaa autoakaan. Sata käytettyä on hankintalistalla, jos useammasta autosta maksetaan romutuspalkkio.

Esillä 10 vastausta, 11,411 - 11,420 (kaikkiaan 32,409)