Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 11,531 - 11,540 (kaikkiaan 24,700)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Onhan se hulvatonta jos kaikki metsätalouden saralla on outoa. Hulvakkaahan siitä syntyy.

    Puuki

    Sähköautojen hankinnan edistäminen perusteena ilmastonmuutoksen hidastaminen  ei  oikein toimi kuten on tullut ilmi esim. erään linkin as.tuntijan analyysistä akkuauton kokonaispäästöjen muodostumisesta suunnilleen samalle tasolle polttomoottoriautojen kanssa.    Pääsyyt uuteen liikennepolitiikkaan onkin EU:n pyrkimys vapautua riippuvuudesta ulkoa tuotuun öljyyn ja taloudelliset tekijät eikä ilmastoasiat .  Monien maiden pitää tukea esim. omaa   ruskohiilen kaivosteollisuutta ja siitä sähkön tuottamista.

    Jos mentäisiin ns . ilmasto edellä , niin paikalliset biokaasu/etanoli  ja sen tyyppiset vaihtoehtoiset polttoaineet olisi ilmastoystävällisimpiä . Jopa turpeesta tuotettu biopolttoaine olisi hyvä vaihtoehto mutta se ei sovi (koska arpa on ratkaissut …) muista syistä.  Mutta biokaasua voidaan tuottaa monesta muustakin raaka-aineesta , mm. nurmesta, jätteistä tai jätepuusta.

    Tolopainen

    Jos Puuki hankkii sähköauton ja latailee sitä puolivuotta omien aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä. Katsantokanta saattaa muuttua. Ei vettä ei öljyä eikä tippaakaan bensiiniä kulu. Sähköauto kestää yksityisessä käytössä isältä pojalle. Valitettavasti korkeat vakuutusmaksut ja rengaskulut sekä korkea pääomakulu tekevät sähköautoilusta liian kallista.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hesarissa oli juttua sähköautoista. Joku kommentoija sanoi että sähköauto kuluttaa keskimäärin 70 % vähemmän energiaa per kuljettu matka. Tällä lienee vaikutusta kokonaispäästöihin. Silti muutkin energiat pitää pitää mukana repertuaarissa. Keskitetyn sähköverkon huoltovarmuus on heikko: kriisitilanteessa on huono juttu, jos kaikki liikkuminen ja asuntojen lämmittäminen perustuu vain ja ainoastaan sähköön.

     

    Tolopainen

    Kohta on 100v kulunut isommasta kriisistä. Jos sähkön jakeluun tulee häiriö sähköautosta on vain hyötyä, se voi toimia varavoimana vuorokausia, sillä voi käydä noutamassa sähköä latausasemalta.

    Puuki

    Mikä  linkki se olikaan  taannoin ollut selostus sähköauton kokonaispäästöistä ?   Kun ensin lasketaan sähkön tuotannon päästöt , voimalaitoksen generaattorien aiheuttamat  häviöt (+   esim. hiilivoiman kok.päästöt) ja niihin lisätään siirtohäviöt (loisenergia) , niin päästään alkuun siinä mikä on akkuauton kokonaiskulutus.   Akkujen lämmitykseen kylmillä ilmoilla kuluu osa energiasta , auton sisätilojen lämmitykseen (viilennykseen helteillä) osa,  sitten on lataushävikkiä ja auton kuluttama sähkö  kulkemiseen lopuksi .

    ”Aja millä ajat (sähköllä) ja Braunilla (bensalla) loput ” -oli aikoinaan mainos jota voi soveltaa hybridiautoihin.  Niiden kulutuslukemat saattaa nousta korkeammiksi kuin samanlaisella tavan polttomootoriautolla.   Lyhyttä matkaa ajaville  ne voi ollakin hyviä mutta pitkille matkoille ei, kuten ei suurin osa täyssähköautoistakaan ainakaan toistaiseksi sovi kovin hyvin pakkaskeleillä Suomen etäisyyksillä.

    Jos olisi aurinkopaneelisysteemit valmiina asennettuina , niin sitten olisi varmaan akkujen latauskulut ja sähkön kulutus   pienempi mutta akkuautoa varten ei kannata hankkia aurinkopaneeleja katolle,  lumen alle jäävät talvella kuitenkin.

    Visakallo Visakallo

    Onko kenelläkään palstalaisella käytössään kaasuautoa? Minkälaisia kokemuksia niistä on? Täälläpäin kaasuautojen tankkausmahdollisuudet ovat parantuneet, joten kaasuvaihtoehto on alkanut kiinnostaa entistä enemmän.

    Ola_Pallonivel

    Minä olin jo viittä vaille tilaamassa farkku Golffin kaasuna. Netissä luki, että bensa tankki 15 litraa. Liikkeessä selvisi, että tankki on alle 10 litraa eikä saa koukkua. Se oli sitten siinä.

    Ei nuo kaasuautot oikein käy, jos joutuu kärryä vetämään. Saa tankata 50km välein, kun kaasu loppuu. Eikä niitä uutena enää saa, kun mallistot uusiutuu.

    Ola_Pallonivel

    Ja ottakaa huomioon öljyn vaihdot 15tkm välein, ja ylimääräinen vero. Pihvi rupeaa olemaan kadonnut noista henkilöautona, taitaa jäädä raskaan liikenteen käyttöön kaasuasemat.

    Tolopainen

    Miksi joku ostaa muun kuin diesel auton. Auto on paloturvallinen kolarissa. Kun tankin täyttää sillä voi ajaa 1000km, koskaan ei tarvitse huolehtia riittääkö polttoaine tai jääkö autolla välille, vaikka pakkasta olisi 30 C. Tankatessa ei tarvitse hengittää bensiinihöyryjä.

Esillä 10 vastausta, 11,531 - 11,540 (kaikkiaan 24,700)