Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 11,661 - 11,670 (kaikkiaan 32,429)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Minusta ei saa millään keinolla leivottua pyöräilyn vastustajaa, pyöräilen aika paljon itsekin, ja puoliso vielä paljon enemmän. Kysymys on sähköpyörien mukanaan tuomasta liikennekulttuurin muutoksesta. Uusi tilanne vaatii vastuullisuutta autoilijoiden lisäksi myös näiltä sähköpyöräilijöiltä.

    Rane

    Jos haluaa omin voimin polkea kovempaa kuin 25km/h niin silloin tavallinen pyörä on järkevämpi.Jos haluaa polkea sähköllä kovempaa niin sitten”Pahapeppu”-myymälään ostoksille.

    Sähköpyörän viritys | Rajoittimen ohitus | SpeedBox yms. (ebikeparts.fi)

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Sähköpotkulaudat ovat riski paitsi muille liikkujille, myös ja etenkin lautailijoille itselleen.

    Gla Gla

    ”Kysymys on sähköpyörien mukanaan tuomasta liikennekulttuurin muutoksesta. Uusi tilanne vaatii vastuullisuutta autoilijoiden lisäksi myös näiltä sähköpyöräilijöiltä.”

    Kyllä. Vaikka Rane totesi luomupyörän olevan nopeampi kuin sähköpyörä, ihan niin yksinkertainen asia ei ole. Hyväkuntoinen polkee kevyellä pyörällä helposti yli 25 tasaisella tiellä, mutta käytännössä sähköpyörällä on helpompi ajaa 25 km/h ja siten suurempi osa matkasta tulee myös tuota nopeutta käytettyä etenkin taajamassa. Maantiellä ero tasoittuu, siellähän maantiepyöräilijät ajavat tyypillisesti kymmenien kilometrien lenkkejä keskinopeudella 30 km/h. Itse tosin pääsen vain 25 keskinopeuteen.

    Silti haluan protestoida sitä, että 25 km/h ajamista pidettäisiin kovana nopeutena. Toki tilannenopeudet jne. Mutta: Autoilijat on tottuneet siihen, että pyöräilijä tulee risteykseen hiljaa, jolloin pyöräilijän on helppo väistää väistämisvelvollista autoilijaa tai kääntyvän autoilijan ei tarvitse tehdä havaintoja kuin muutaman metrin etäisyydeltä eli siitä, mistä jalankulkijat on tapana havaita. Mutta koska rajoitus yleensä taajamassa on 40 km/h ja suoraan ajaville autoilijoille tuo nopeus on ihan ok, jostain syystä kääntyvän autoilijan mielestä suoraan ajavan pyöräilijän 40 km/h on vaarallista kaahaamista. Tämä on asia, jossa autoilijat saisivat kiristää korviensa välissä olevat ruuvit. Polkupyörä on ajoneuvo, jota koskee samat säännöt kuin autoakin. Se, että autosta näkee kääntymistilanteessa huonosti ulos ei ole syy ulkoistaa vastuuta pyöräilijälle. Se on autoilijan ongelma ja jos vastuullinen autoilu on työlästä, se sitten on.

    Rane

    ”Se on autoilijan ongelma.”

    Fiksumpi pyöräilijä todennäköisesti tajuaa viimeistään sairaalassa (tullessaan tajuihinsa) että törmäystilanteessa ongelma on enemmän pyöräilijän?

    Ola_Pallonivel

    No onhan se täysin eri asia, ajatko autolla 30km/h vai pyörällä pyörätiellä 25km/h. Siellä pyörätiellä on paljon muitakin liikkujia ja siksi mm. mopot siirtyi tielle ajamaan. Onnettomuudet väheni paljon ja tästä on ihan tilastojakin olemassa.

    Kannattaa vuokrata ensin se sähköpyörä, ennen kuin ostaa. Saattaa mieli muuttua.

    Gla Gla

    Tietysti pyöräilijän pitää olla hereillä ja väistää, jos autoilija sitä tajua tehdä. Mutta jos hyväksytään ajatuksena se, että pyöräilijä väistää, koska autoilijalle väistämisvelvollisuuden noudattaminen on niin työlästä, että autoilusta tulee epämukavaa, silloin ollaan pahasti harhapolulla. Tällaista vapaamatkustajuutta ei pidä tippaakaan hyväksyä.

    Ongelma on suuri, kun kuuntelee autokuumeisten hourailija uusien autojen mukavuudesta yms. hienouksista. Vähemmälle jää huomio siinä, miten autosta näkee ulos ja miten kannattaa ajaa, että risteysajossa varmasti voi nähdä tien olevan vapaa.

    Visakallo Visakallo

    Nopeuksien kasvaessa sähköpyöräilijöiden tulee vastaavasti myös huolehtia omasta näkyvyydestään. Lähestyvä tummanharmaa-asusteinen ja valoton pyöräilijä kun ei kovin hyvin päivälläkään erotu metsäisten pikkuteiden risteyksissä.

    oksapuu

    Jaa…

    Tuossa paikallistiessä on sellainen näpäkkä ylämäki ja sulkuviivaa koko mäen matka. Siinä niitä kilpavermeisiä pyöräilijoita vemputtaa välillä kahta rinnan ylämäkeen ja keskellä kaistaa…

    Huomaavaiset tupakoitsijat vai miten se meni…

    Gla Gla

    Mahtuisiko ohittaa yhdessä jonossa ajavat pyöräilijät turvallisella sivuttaisetäisyydellä? Vai onko sittenkin parempi, että letkan pituus puolitetaan ajamalla kaksi rinnan?

Esillä 10 vastausta, 11,661 - 11,670 (kaikkiaan 32,429)