Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,161 - 1,170 (kaikkiaan 32,673)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    A.Jalkanen:

    Tuo on kyllä ihan oikeaa mittaustekniikkaa Sinulla. Auton mittareissa on vähän poikkeavia virityksiä lainsäädännöstä johtuen. Nopeuden kannattaa katsoa navikaattorista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Vanhassa ”letukassa” mittari näyttää kymmenkunta ylimääräistä eikä haittaa käyttöä kyllä uhtikäs hiukkaakaan. Aika nopeaan sen auton mittarin kait sentään pitäisi oppia tietämään miten näyttää. Ei ongelma mielestäni.

    Jätkä

    Kun navigaattorilla tarkistaa auton mittarivirheen, niin sen jälkeen – kun ajelee samalla autolla, voi kyllä mielessään tehdä mittarivirheen korjausta.

    Tosin kaikilta se ei onnistu, vaan joku uskottelee ajavansa satasen tiellä 119 km/h ja peltipoliisia lähestyessään pudottaa nopeuden mittarin mukaan rajoituksen mukaiseksi.

    Noit jarruttelijoita on tiellä ihan riesaksi asti. Kun ajelee esim letkassa rajoituksen mukaan, niin jotkut ”sankarit” jarruttavat aina Tolopan kohdalla, vaikka heillä ei ylinopeutta ole ollut lainkaan.

    Tuollaiset tomppelit synnytävät liikenteessä vaarallista haitariliikettä ja heiltä pitäisi ottaa kortti pois.

    Minulla on lähes aina Navigaattori kojelaudalla, taikka sitten kännykkä muistuttelee esim nopeusrajoituksista tutuillakin teillä.

    jees h-valta

    Nykyautot kuten Peugeot muistuttelee niistä nopeusrajoituksista ihan mittaritaulussa ettei tartte erillishärpäkkeitä pitkin kojetauluja kieriskelemään.

    Gla Gla

    Hidastelijoihin on helppo varautua pitämällä riittävää etäisyyttä. Esim. suosituksen mukainen minimi 3-4 sekuntia riittää tehokkaasti syömään haitaria.

    Ylinopeudesta jarruttelevat ei muiden ajamista haittaa ollenkaan.

    Nopeusrajoitusmuistuttaja on kieltämättä hyvä juttu. Sinä kovakalloisimmankin rattimiehen on pakko myöntää, miten paljon informaatiota kuljettajalta menee ohi. Jopa tuollainen puolimetrinen punakeltainen heijastava taulu tienposkessa. Telkkarissa loistava nopeusrajoitus antaa sentään yhden asian anteeksi. Tätä taustaa vasten on hyvä miettiä, onko nykyiset nopeusrajoitukset liian alhaisia, sopivia vai liian kovia.

    Jätkä

    Ylinopeuden takia – (Jeessin malli)- tolpalle jarruttelevat eivät haittaa muuta liikennettä, elleivät he hidasta alle rajoituksen. Monesti kuitenki joutuu ajaessaan huomaamaan, että edellämenijä nyssyttelee alle rajoituksen, mutta jarruvalot syttyvät joka tolpalle. Samantyyppiset kuljettajat taitavat olla kyseessä autoissa, joissa jarruvalot syttyvät jokaiselle vastaantulijallakin.

    Tuollaisista tumpeloista kannattaa pyrkiä ohituksella eroon, ettei itse joudu jonontekijän rooliin.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jätkältä on jäänyt huomaamatta että rajoitukset tarkoittaa nimenomaan suurinta sallittua nopeutta, ei pienintä sallittua. Rajoitusta hitaammin on lupa ajaa.

    Minä en mielestäni vilauttele jarruvaloja tolppien kohdalla, mutta jokainen vastaantulijan kohdalla kyllä hidastan. Nämä Suomen tiet, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, ovat sen verran kapeita, että se vastaantulijan kohtaaminen on tosiaankin yksi suurimmista niistä riskitilanteista, jotka toistuvat säännöllisesti.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Tanelilta taas on jäänyt huomaamatta, että en ole ollut pakottamassa ketään ajamaan lujempaa.

    Sinullako on se vanha Taunus, joka tuossa valtatie 18:lla vilkkaimmassa liikenteessä polttelee jarruvaloja, kun vastaantulevaa liikennettä on niin, että kolmen kilometrin suoralla autoja tulee keskimäärin kolmenkymmenen metrin välein ja JOKAISELLE  vastaantulijalle jarruvalot vilahtaa, vaikka kaistat kumpaankin suuntaan ovat yli kuusi metriä leveät?

    Pitää kyllä suositella sinulle samaa kuin Jeessillekin, eli autokoulu uusiksi ja mieluusti 9 luokkaiseksi.

    Koska sinne Kauhajoelle tulikaan ensimmäiset peltipoliisit?

    mettämiäs

    Otetaanpas uudelleen:

    Pojille kun tulee ikää riittävästi, he muuttuvat lapsiksi jälleen…

    Gla Gla

    Jees: ”Mitään liikennevahinkoa ei ole sattunut vuoskausiin eikä vuosikymmeniin eli lähinnä nuoruusvuosien juttuja viimeiset.”

    Voi olla, että muistini pettää, mutta mielestäni olet kertonut useampaan otteeseen hiljattain ajamastasi hirvi- tai peurakolarista. Sekoitanko sinut johonkin toiseen vai onko tuosta  jo aikaa useampi vuosikymmen?

    Jätkä: ”Kuitenkin arvostelin lähinnä niitä, jotka ajelevat esinm 70 .75 nopeudella ja jokaisen kameratolpan huomattuaan seisovat jarrun päällä.”

    Onneksi noita sattuu eteen oikeasti vain harvoin, eikä niistä siksi isompaa harmia ole. Ylinopeuskuskitkin saa pudottaa alle suurimman sallitun, eikä niitä silti hidastuksen aikana saa kiinni. Ellei sitten itsekin ajele ylinopeutta, mutta keksii jonkun syyn, jonka takia sitä ei omaksi virheeksi lasketa.

    Tanelin tapa hidastaa on ainoa edes suunnilleen lainmukainen tapa ajaa. Käytännössä noin vain harva silti onneksi tekee. Pitää voida velvoittaa muut tienkäyttäjät näkymään niin hyvin, että ne on havaittavissa kohtaamistilanteessakin, samoin tienpitäjä pitämään tiet riittävän hyvässä kunnossa ja hirvieläinkanta turvallisuuden edellyttämällä tasolla. Valitettavasti uuteenkaan lakiin ei ole tulossa esim. jalankulkijoille heijastinpakkoa. Kohtaamistilanteessahan lain kirjain täyttyy n. nopeudella 30 km/h ja se ei voi olla kohtuullista 80-100 km/h rajoitusalueella kohtuullista.

     

Esillä 10 vastausta, 1,161 - 1,170 (kaikkiaan 32,673)