Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 11,691 - 11,700 (kaikkiaan 32,438)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Pyöräilijät osallistuu jo tälläkin hetkellä tienrakennuskustannuksiin. Vakuutusrahoista ei tosin mene latiakaan infraan. Ne rahat menee vakuutusyhtiöille. Rekisteröintikulut kattaa hallinnon kulut, joten siitäkään ei saada rahaa tienrakennukseen.

    suorittava porras suorittava porras

    Suurin osa pyöräilijöistä on myös autoilijoita. Ei siis mikään erillinen rotu. Samat säännöt koskevat molempia . Kummallakaan ryhmällä ei ole etuoikeuksia. Jos pyöräilyä ei jossakin ole erikseen kielletty ,liikutaan liikenteessä tasavertaisin oikeuksin. Tosin terve itsesuojeluvaisto säilyttäen. Pilven reunalta on huono huudella olleensa oikeassa. Virheen tehnyt autoilija kärsii samasta tilanteesta maanpäällisen helvetin ,kun toteaa olleensa tilanteessa väärässä. Yliajon aiheuttama ahdistus seuraa mukana koko loppuelämän.

    Tolopainen Tolopainen

    Olipa huvittava ruiskutesti metsälehden YouTubessa. Kaverit ei osaa kasata vipuvarrella  toimivaa ruiskua ilman ohjetta. Ei siinä ole paljon vaihtoehtoja miten vivut kiinnitetään.

    Ola_Pallonivel

    ”Suurin osa pyöräilijöistä on myös autoilijoita.”

    Suurissa kaupungeissa ja nuorissa tuo ei välttämättä enää pidä paikkaansa.

    Puuki

    Ohjeet kannattaa aina lukea etukäteen eikä vasta kasauksen jälkeen, jos on epäselvyyttä.  Jos esim. posetiivari pyörittää ohjeen vastaisesti kampia väärään suuntaan, jää kampi käteen ja soitto loppuu.

    Gla Gla

    ”Autoilijan ei tarvitse pyöräilijän takia kaistaa vaihtaa.”

    Olipahan harvinaisen tollo kommentti!

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Yksi pyyntö pyöräilijöille koiran ulkoiluttajalta: olettakaa aina että koiranomistaja ei ole teitä huomannut ja tehkää lähestymisenne tiettäväksi kelloa soittamalla tai ainakin hidastamalla vauhtia. Koira saattaa pinkaista yllättäen ulkoilureitin vastakkaiselle reunalle.

    Visakallo Visakallo

    Gla: ”Pyöräilijät osallistuu jo tälläkin hetkellä tienrakennuskustannuksiin.”

    Ei pyöräilijät osallistu enempää tienrakennuskustannuksiin kuin muutkaan veronmaksajat, mutta autoilijoilta kerätään kahdeksan miljardia joka vuosi, joista tiekustannuksiin käytetetään vain 1,5 miljardia euroa.

    Gla Gla

    Eli pyöräilijät osallistuu kustannuksiin siinä missä autoilijatkin. Lisäksi kuntien rakentamat pyörätiet ei saa yhtään rahaa autoilijoiden veroista, ne rahat menee valtiolle.

    Kellon soittaminen on kaksijakoinen juttu. Aiheesta saisi hyvän sketsin, kun laittaisi kameran pyörään ja kuvaisi jalankulkijoiden reaktioita kellon soittamiseen. Osa säikähtää ja singahtaa kuka mihinkin, osa kiukuttelee pyöräilijälle (koetaan tilan vaatimiseksi), osa kiittää jne. Itse en tämän takia yleensä soita kelloa kenellekään, ellei ole erityistä tarvetta eli jalankulkija tai pyöräilijä tukkii tien ja ohi ei pääse riittävän etäältä tai muuten vain ohitettavan liikkuminen näyttää liian epävarmalta.

    Tieliikennelaki määrää äänimerkin käytön vain vaaratilanteen välttämiseksi. Mikä onkaan jalankulkijan rooli tässä vaaratilanteen aiheuttamisessa ja miksi se ulkoistetaan yleensä pyöräilijälle?

    Koiran omistajille vastaavasti pyyntö: Käyttäkää kirkkaan väristä hihnaa. Fiilis on mahtava, kun on ohut musta hihna pyörätien poikki pimeään vuorokauden aikaan. Maitokaupan lemmikkiosastolla näin hiljattain keltaisen fleksin, jossa oli heijastava raita. Yksinkertainen, mutta hieno keksintö.

    Ymmärrän myös koiran arvaamattomuuden ja pyrin ottamaan sen ohitustilanteessa huomioon. Joskus suht tiukkoja jarrutuksia onkin tullut tehtyä, mutta tilannenopeuden ansiosta vahinkoa ei ole sattunut. Taluttajan ei pitäisikään tuudittautua siihen, että koira nyt vaan saattaa tehdä omia liikkeitään. Liikenteessä taluttajan velvollisuus on pitää koira hallinnassa. Toiset onnistuu tässä paremmin kuin toiset. Aivan kuten esim. toiset ajaa autolla paremmin sääntöjen mukaan kuin toiset.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kyllä taluttaja pyrkiikin pitämään koiran hallinnassa ohitustilanteessa, mutta koiran lenkillä käynnistä katoaa osa sen huvista, ellei se saa vapaasti haistella vaan joutuu olemaan joko ajan lyhyessä hihnassa. Kävely on siis koko ajan vilkuilua olan taakse kun ei tiedä milloin seuraaava äänetön pyöräilijä tulee. Jos takaa tuleva pyöräilijä soittaa aina kelloa, koiranomistajat tottuvat käytäntöön. Ja on se hyvä myös pienten lasten varoittamiseksi.

    Muistutus heijastinten käytöstä jälleen aiheellinen. Monesti koirien valjaat ovatkin nykyään heijastavat ja lisäksi monella on ledit mukana.

Esillä 10 vastausta, 11,691 - 11,700 (kaikkiaan 32,438)