Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,201 - 1,210 (kaikkiaan 32,724)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Kerropa lisää miten pitkänmatkan lento on saatu laskettua vähäpäästöiseksi ?

    Gla Gla

    Päästö / km.

    Teetkö lomamatkan lentäen Thaimaaseen vai viikko Suomea pyörällä kierrellessä, on luultavasti jonkinlainen ero päästöissä. Eikä tosiaankaan lentoliikenteen eduksi.

    Moniko muuten on lomamatkaa miettiessään edes harkinnut tuollaista vaihtoehtoa lentomatkalle? Jatketaan sitten keskustelua tekopyhyydestä vai mikä se termi edellisellä sivulla olikaan.

    jees h-valta

    Eipä käynnistele itekseen ei. Sitä paitsi auto kyllä pysyisi paikallaan kun automaattilootalla se jalka varmasti lepää jarrupolkimella.

    Gla Gla

    Pösöönkin pitäisi olla ohjelmoitu tiettyjä muuttujia, jotka moottorin itsetään käynnistää. Kannattaa lukea käsikirja.

    Tolopainen Tolopainen

    Moottorin kulumisen kannalta pysäytykset ja käynnistykset ovat kuluttavia kun öljynpaine käy alhaalla. Lisäksi öljyn lämpötila pitäisi saada mahdollisimman nopeasti yli 50 asteen. Jolloin voitelu paranee huomattavasti. Monissa autoissa nykyisin lämmitetään voiteluöljyä sähköisellä pohjalämmittimemllä, eikä jäähdytysnestettä. Moottorin kuluminen vähenee öljyn lämmityksellä.

    Puuki

    Yksi lento /hlö Thaimaahan  ja takaisin kuluttaa polttoainetta ~ saman verran kuin n. 15 000 km h- autolla ajaminen . Tuommoisen laskelman olen joskus nähnyt. Tolopainen voi varmaan kertoa miten lentokoneen päästöt on saatu miltei nollaan. Aurinkokennoilla lentäviä koneita on mutta ei niillä lomamatkoja lennetä ainakaan vielä.

    Tolopainen Tolopainen

    GLA:n kannattaa perehtyä kokonaispäöstölaskelmiin niin ei tarvitse luulla että pyöräily olisi lentämistä vähäpäästöisempää. Lentämisen kokonaispäästöt kaukolennoilla ovat vain viidennes pyöräilyn kokonaispäästöistä kilometriä kohden per sierainpari. Olisi aika kallis projekti rakentaa pyörätie Suomesta kauko – Itään.

    Tolopainen Tolopainen

    Se nyt kuitenkin on varmaa että suomalainen elämäntapa kuluttaa aivan liikaa luonnonvaroja. Pitäisi kuluttaa vain viidennes nykyisestä. Ilmastopolitiikka pitää tuoda eduskuntaan ja tupopöytään. Palkkoja pitää pienentää ja ostovoimaa vähentää. Keskustellaan jostain irtisanomissuojasta pienissä yrityksissä. Nykymenolla kaikki tulevat menettämään työpaikkansa. Ahneudella on likainen loppu.

    Jätkä

    Tollon logiikalla siis moottori kuluu myös siinä, kun se sammutetaan? Ennenkuulumaton väite.

    Nykyiset – hyvät voiteluöljyt ovat myös pakkaskeleillä hyvin juoksevia ja kiertoon valmiina ensimmäisestä pyörähdyksestä lähtien. Toisaalta ne pysyvät voideltavissa pinnoissa todella hyvin, eikä siellä lyhyiden – muutaman päivän mittaisten pysähdysten jälkeenkään metalli metallia hankaa käynnistettäessä.

    Kun öljyn viskositeetti alkaa nollasta, se on jo sangen juoksevaa kylmänäkin.

    Henkilöauton moottorin pitäisi pystyä lämpiämään nopeasti riittävän lämpöiseksi – jopa kuumaksi, että polttoaine/ilmaseos palaisi mahdollisimman hyvin ja pakokaasujen puhdistuminen käynnistyisi moottorissa.

     

    Visakallo Visakallo

    Työnteko ja työssäkäynti kuluttavat ylivoimaisesti enien luonnonvaroja. Miten tämä ongelma tulisi Suomessa ratkaista?

Esillä 10 vastausta, 1,201 - 1,210 (kaikkiaan 32,724)