Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 12,611 - 12,620 (kaikkiaan 31,346)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Metsuri motokuski

Onhan meillä kuitenkin työaikalaki, työsuojelulaki sekä vuosilomalaki joka ohjaa aika paljon työnantajan toimintaa. Nehän ovat eduskunnan säätämiä lakeja joita ei voi noin vain ohittaa. Kaikki muu onkin pääasiassa sovittavia asioita. En ymmärrä sellaista väitettä että työnantaja välttämättä haluaa kuristaa työntekijän palkkaa. Hyvälle , tuottavalle työntekijälle maksetaan hyvin sillä onhan se työnantajankin etu pitää tuottavat työntekijät töissä. Pahin vaihtoehto oli valtion ja kunnan työntekijöillä aikoinaan kun palvelusvuodet olivat palkankorotuksen perusta. Vanhat työntekijät joidenka tuottavuus oli huonoin maksettiin parasta palkkaa.

Itse olen jo monta vuotta hinnoitellut oman työni. Vielä ei ole työnpuutetta ollut. Se että kaikille maksetaan samaa palkkaa välittämättä työyksikön tuloksesta on jotain käsittämätöntä nykyaikana. Postikin haluaisi ottaa 200 henkilöä heti töihin pääkaupunkiseudulle mutta ei löydä kun palkkaus on ilmeisesti huono. Ei niitä työntekijöitä ammattiliitto löydä yleissitovalla sopimuksella vaan maksamalla kunnon palkka niin työntekijätkin löytää. Jos varaa ei ole maksaa niin sitten työntekijöitä ei löydy. Se että asia ratkeaisi jollain yleissitovuudella on vanhan aikaista ajattelua.

Teufelin Zumi

”Itse olen jo monta vuotta hinnoitellut oman työni.”

Hinnoittelusi seuraa liiton hintoja, eli käytännössä liitto on nekin neuvotellut. Nämä liiton hinnat sitten voi ylittää, käsittääkseni. Paikallinen sopiminen taas johtaa maaseudun autioitumisen ja lisätukiin sinne.

Metsänmies

Metsuri motokuski:”Ei niitä työntekijöitä ammattiliitto löydä yleissitovalla sopimuksella vaan maksamalla kunnon palkka niin työntekijätkin löytää.

Kunnon palkkaa voi maksaa ilman ammattiliittojen sopimuksia. Liittojen neuvotteluissa sovitaan vain alojen vähimmäispalkoista. Yli vähimmäispalkkojen voi mennä, alle ei. Jos tarjottu palkka on alle työehtosopimuksen, se ei ole ”kunnon palkkaa”.

Työehtosopimuksissa sovitaan muustakin, kuin palkoista.

Metsuri motokuski

TZ: en kyllä edes tiedä metsäalan tessiä. Hinnoittelu perustuu ihan tuntikorvaukseen joka minun pitää työstä saada. Uskon että en ainakaan mini tessillä tee.

Metsänmies: juuri näin. En ymmärrä miksi yleissitovuudesta pidetään kiinni kun minimipalkalla ei kukaan tule töihin ja tule toimeen. Sehän on nähty juuri postin casessa.

Minäkin toimin vuosia luottamusmiehenä ja näin kyllä mistä oli kyse. Samoin toimin työnantajan edustajana palkkaneuvotteluissa joten niistäkin on rajapintaa. Ilman muuta työehtosopimuksessa on paljon hyvääkin. Mutta kyllä palkoista pitää saada päättää yrityskohtaisesti. Liitot voivat tehdä runkosopimuksen edustajilleen josta he sopivat sitten tarkemmin yrityksen kanssa. Eihän Helsingissä voida tietää kuinka jossain muualla yrityksellä menee ja mikä on sen maksukyky. Saatika sitouttaa kaikki samaan sopimukseen.

jees h-valta

Ja silti Posti ei maksa kuin sitä minimipalkkaa. Juuri siksi yleissitovuutta tarvitaan kun aina on paskoja työnantajia jotka pitäisivät vaikka orjana jos se olisi sallittua.

Metsuri motokuski

Meinaatko jesse että sellaiset firmat saavat työntekijöitä jotka eivät ole valmiita kunnon palkkaa maksamaan? Kunhan nyt perustat sen putkiliikkeen ja palkkaat sinne ensimmäisen työntekijän niin voi asia selvitä hyvin.

Teufelin Zumi

Minäkin olen ollut työpaikalla. Tes:sin uskollisimmat lukijat olivat ns. Loimaan kanssalaiset, he myös olivat pahimmat vastuun välttelijät ja pilkun viilaajat.

Rane

”Minäkin olen ollut työpaikalla”

Melkein kaiken uskon minkä Teukka täällä todistaa mutta tuo ei ole totta.

Metsänmies

Kysyn vielä Metsuri motokuskilta, että mitä haittaa yleissitovuudesta on? Sehän koskee vain nimenomaan työehtosopimuksien vähimmäisehtoja. Se takaa myös ammattiliittoihin kuulumattomille työntekijöille samat edut, kuin liittoihin kuuluville. Estää myös alipalkkauksen. Suuret yritykset ovat enimmäkseen hyväksyneet yleissitovuuden, Pienissä se on nimenomaan estämässä työolojen polkemista.

Tolopainen Tolopainen

Eikö se ole huono järjestelmä, jos saa samat edut vaikka ei maksa jäsenmaksuja. Melko turha maksaa.

Ei yleisitovuutta hyväksytä tai hylätä, sitä pitää eduskunnan säätämään lain mukaan noudattaa.

Esillä 10 vastausta, 12,611 - 12,620 (kaikkiaan 31,346)