Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,311 - 1,320 (kaikkiaan 34,832)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Kyllä ne kilpa-autoilussa kehitetyt sovellukset vähitellen tulevat tavallisiinkin autoihin, ollaan itse autourheilusta mitä mieltä tahansa. Lähes jokainen myös haluaa ajaa kehittyneellä ja nykyaikaisella autolla, vaikka muutta saattaisi joskus täällä väittääkin.

    Gla Gla

    Tietysti haluaa, kyse on vain halusta maksaa. 15 vuotiaan auton tekniikka on aivan toimivaa, joten sen takia en minä ainakaan autoani uuteen vaihda. Siksi voin vaihtaa, että tuon ikäinen alkaa olla ajettu loppuun. Mutta esim. 5-10 vuotias harvemmin on lopussa, joten sitä ei ole tarvetta vaihtaa.

    Ja tuo kilpa-autoilun vaikutus siviilipuoleen on kyllä aika pieni verrattuna siihen, mitä autotehtaiden tuotekehityksessä tehdään. Vai onko Mazdan korkeapuristeisen vapaastihengittävän moottorin tai g-vector alustanohjausjärjestelmän juuret autourheilussa?

     

    Visakallo Visakallo

    Kyllä ne ovat.

    Gla Gla

    Täsmennätkö hiukan?

    Visakallo Visakallo

    Korkeapuristeisuus oli aivan ensimmäisiä asiota, minkä autourheilu toi moottoreihin. Myös alustanohjausjärjestelmiä alettiin myöhemmin kehittää rata- ja ralliautoissa. Mazdallakin on pitkä autourheilutausta erityisesti moottorivalmistajana.

    Gla Gla

    Mitä korkeapuristeisuutta ja aikakautta mahdat tarkoittaa? Puhutaanko nyt 2000-luvusta, jolloin Mazda otti käyttöön bensamoottoreissa n. 14:1 vai puhutaanko nyt jostain lähemmäs sadan vuoden takaisista asioista ja jonka jälkeen tehtaiden tuotekehitys on tehnyt töitä siviilimoottorien taloudellisuuden parantamiseksi?

     

    Jätkä Jätkä

    Puristussuhdetta on lähes kautta aikojen yritetty nostaa niin paljon, kuin vain polttoaine on antanut varaa. Siinä touhussa autokilpailut, ovat olleet lähes ainoa koekenttä, jossa luotettavasti testataan uudet keksinnöt. Jo pitkään on sanottu, että jos vakioautoissa käytettäisiin samanlaisia osia kuin kilpa-autojen moottoreissa, ne kestäisivät käyttöä loputtomiin normaaliajoa.

    Nykyaikainen suorasuihkutustekniikka mahdollistaa kuinka korket puristukset tahansa.

    Visakallo Visakallo

    Historiaa sen tarkemmin kaivamatta, korkeapuristeisuus taisi tulla mukaan kuvioihin joskus 1950-60 -luvulla. Palstalla on varmasti niitä, jotka tuntevat asian paremmin. Ainakin sen muistan 60-luvulla, kun korkeampaa puristusta kestävä 100-oktaaninen bensa tuli Suomessakin myyntiin.

    jees h-valta

    Onhan se varmasti tarpeen testata mutta yhtään kilpa-ajoa se homma ei tarvitse. Joka moottori saadaan testipenkissä sekä kestävyys-että kulutuskokeiden äärirajoille ajettua aivan riittävästi. Eri asia on ettei enää sellaista edes tulla tarvitsemaan kun siirrytään pois polttomoottoreista kovaa kyytiä. Kyllä kilpailut saadaan lopettaa vaikka heti eikä meillä ole yhtään sen huonompaa autokalustoa liikenteessä tulevaisuudessa. Parempaan mennään, onneksi!

    Puuki

    Eipä taida polttomoottorit poistua tuotannostakaan aivan helposti. Nykydieselitkin on vähäpäästöisiä ja hyvin toimivia pitkään.  Pohjoisessa varsinkin parempia monin tavoin kuin latauspaikkoja vaativat sähköautot raskaine vaihtoakkuineen ja lisälämmittimineen.

Esillä 10 vastausta, 1,311 - 1,320 (kaikkiaan 34,832)