Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 13,201 - 13,210 (kaikkiaan 33,764)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Kannattaa alkaa valmistautua huonompiin aikoihin. Kun tämä nykyinen setelielvytys päättyy ja miinus korkojen aika vaihtuu oikeaan rahapolitikkaan. Huomaamme että menot ei enää tunnu tuloilta. Kaikki taantumat ovat tulleet kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kun tähän ylivarojen elämisen loppumiseen yhdistetään geopoliittinen kriisi olemme menossa niin syvään talouskuoppaan, että moista ei ole sodan jälkeen ennemmin nähty. Pute ei tule Eurooppaa säälimään, hän lyö kapuloita rattaisiin joka päivä. Hänen on pakko, kun on ollut mukana ryöstämässä Venäjän valtion omaisuutta, vallassa on pakko pysyä, tai joutuu kaltereiden taakse, jos valta vaihtuu ja johtamansa rosvojoukon toimet tutkitaan.

    On turha puhua inflaation tilapäisestä kiihtymisestä nykyisessä tilanteessa. Moista vitsiä ei käytetty 70-luvulla ensimmäisen energiakriisin aikoina. Nyt sähkön hinta on on noussut huomattavasti enemmän kuin silloin. Silloin rakennettiin 70000 asuntoa vuodessa, nykyisin hiukan yli 50000.  Rakennustarvikkeet loppuivat kaupoista, kustannukset nousivat 50% vuodessa. Vanhat inflatooriset ajat tekevät paluun. Ei veloista muuten eroon päästä. Valtion velka ylittää 130mrd€ tänä vuonna ja luottoluokitus laskee.

    Kaikenlainen huuhaa tulee loppumaan, kun huomataan, että rahamme eivät riitä edes välttämättömien menojen hoitoon. Ehkä se soiden ennallistaminen joutaa odottaa. Pitää tuo sodanuhka käsitellä ensin. Tai voi maassa isäntä vaihtua.

    jees h-valta

    Kun tuo Tolopan turha vuodatus ei jaksa kiinnostaa edes kommentoinnin vertaa palaan vielä autoihin. Ranskalaisautojen laatu on tosiaan aivan toista kuin täällä muistelu (history)-osasto kertoilee. Minulla on nytkin tuo pösö juuri 90000 ajettu viisi vuotta vanha eikä sen huolettomampaa kiitäjää ole. Ei lämmityksiä, ei piuhojen vetelyä, aina lähtee, nytkin mittari näytti 16 -astetta ja auto lähtee kuin kesäkelistä käyntiin. Akku alkuperäinen ja edelleen virkeä startti. Mitään huoltoja kummempaa ei ole tehty, sekin vain kerran vuodessa, sen kyllä kestää. En malta vaihtaakkaan kun ei ne juuri näöltäänkään ole muuttuneet. Keväällä taas pitkänmatkan ajoon kohti Kymenlaaksoa. Katsomaan vieläkö ne kuuset kasvaa.

    Visakallo Visakallo

    Jesse: ”En malta vaihtaakkaan kun ei ne juuri näöltäänkään ole muuttuneet.”

    Alle 15 000 euroon painunut  hyvityshintakaan ei oikein kannusta uuteen vaihtamaan. Lähes 2/3 -osaa on viidessä vuodessa Jessen auton hinnasta haihtunut, vaikka huollot on tehty ajallaan ja  ajokilometrejä on vain kohtuullisesti.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei minuakaan Jessen typerä auton käyttötapa kiinnosta yhtään. Jos ei ole moottorilämmitintä, pakko on käynnistää ilman. Eihän siinä tuhoudu kuin nokka-akseli, joka saa heikosti voitelua kylmänä.

    Puuki

    Siihen se viimestään loppuu meno, kun ei käytä moottorin lämmitystä jos ei ole lämmintä tallia.  +4 kelistä lähtien kannattaisi lämmittää moottoria ennen käynnnistystä.  Kierrätyskamaa varsinkin pösö onkin mutta kierto paalauksen kautta nopeutuu  tuolla tyylillä.  Se hyvä puoli siinä että pääsee siten nopeammin kiinni (toivon mukaan) uuteen pohjoisen oloihin sopivampaan autoon.

    Myös akkuautojen ongelma on talvella niiden akkujen lämmitys ja kopin lämmitys myös. Ne syö toimintasäteestä n. 15-20 ast. pakkasilla suunnilleen 50 % pois.   Kun kerrotaan että käytettyjä akkuautoja saa hyvin ,  eihän se ole mikään ratkaisu autojen korkeaan hintaan. Akut pitää niihin uusia heti kohta eikä ole halpaa .   Tuskin on akkujen hinnat ainakaan toistaiseksi kovin paljon halpuneet, kun niiden raaka-aineista on pula.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jeesi muistaa sitten teettää 100 tuhannen jälkeen jakohihnan vaihdon mutta hyvä huolto muistuttaa siitä kyllä.

    Gla Gla

    Kiinnostavaa seurata ennusteita Jessen autosta. Jos viitsisi selata keskusteluja viiden vuoden takaa, eiköhän niiden mukaan auton pitäisi olla jo matkalla romuttamolle. Mutta jos vaan käy ja kukkuu huolettomasti, eihän edes jälleenmyyntiarvon lasku mihinkään vaikuta. Tuoreen uutisen mukaan romutusikä on nyt keskimäärin 22 vuotta ja silloin kaikkien arvo on 0 €. Jessekin alkaa ymmärtää, miten fiilis vaan paranee, kun autoon tulee ikää lisää.

    Huoli koneen kestosta Etelä-Suomen talven kylmäkäynnistyksissä antaa viitteitä siitä, että kokemukset on kerätty jostain vähemmän laadukkaasta moottorista. Ehkä Skodasta vm. -86. Toki kulutuksen kannalta lämmittäminen olisi viisasta, mutta se on jo eri asia.

    Ola_Pallonivel

    Jos ajaa Raahe-Oulu-Tornio väliä, joutuu jakohihnan plus oheisromut vaihtamaan 20-40tkm välein.

    Puuki

    ”VTT:n mukaan auton moottorin kylmäkäynnistys -20 c-ast. pakkasella vastaa 500-600km ajoa kesäkelillä”.    Joo mitäpä sitä lämmittämään moottoria, kun voi vaikka vaihtaa siihen osia ja koko moottorinkin sen mukaan mikä kohta milloinkin alkaa pettämään ennen romutusta.  Kun aikaa kuluu niin alkaa ehkä kiinnostamaan auton huolto-ja korjauskulutkin enemmän, jos osaa yhteen ja vähennyslaskua riittävästi.    Ja bensahan maksaa sekin aina saman esim. 20/tankkauskerta. Kulutuksen lisääntyminen n. 2 x:ksi kylmässä ei ole siksi sekään ollenkaan tärkiää.      Ei ole henk.koht. kokemusta sokolootasta eikä mistään  22 v. vanhasta autostakaan jossa fiilis paranee jatkuvasti.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Miten hybridillä tai sähköautolla ajo onnistuu sellaisilta ihmisiltä jotka eivät vaivaudu edes lohkolämmitintä käyttämään.

Esillä 10 vastausta, 13,201 - 13,210 (kaikkiaan 33,764)