Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,401 - 1,410 (kaikkiaan 32,674)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Gla Gla

Jees: ”Pitää Gla nääs olla ympäristötietoinen ja ajaa vain ympäristöystävällisellä autolla.”

Miten letukka tähän näkemykseen istuu? Entä se, että teetät tehtaalla itsellesi auton, jonka valmistus aiheuttaa enemmän ympäristökuormaa kuin nykyisestä autosta luopumalla pystyt vähentämään?

Lataushybridikö Pösöltä on tulossa, jos ei enää pöllähtele? Jos näin, se on kieltämättä erinomainen valinta 1,5 kilsan työmatkalle, jos matka autolla pitää ajaa. Kateellisuuteen taipuvainen voisi kyllä nyt vaihtaa väriä, koska sen lisäksi, ettei  minulla ole varaa maksaa parin vuoden välein tuollaisia välirahoja, ei minulla olisi varaa kulkea 1,5 km:n työmatkaakaan autolla. Mutta toisten elämä ei ole yhtä ylellistä kuin toisten. Jotkut kuluttaa työmatkaan 10-kertaisen ajan sinuun verrattuna. Pyöräillessä ero venähtää 25-kertaiseksi.

Nimetön

Jeesen kannattaa vielä harkita hybriidin hankintaa kun Tanska aikoo kieltää polttomoottorit ja hybriidit samalla aikataululla.

Aika uskomattomia nuo lentoliikenteen ja rahtilaivoin päästöt mitä tämän aamun uutisissa, 15 mailman suurinta rahtilaivaa tuottaa enempi typpi ja rikki päästöjä kuin kaikki mailman autot. Vielä kun aattelee kuinka turhaa eninosa lento ja rahti liikenteestä on. Ilmanaikosta ”kulutustavaraa” rahtataan ristiinrastiin ympärimailmaa ja kaikista järettömintä on elintarvikkeitten ristiin rahtaaminen. Eikö noista kannattas päästösäästöjä hakea.

Jätkä

Suuret rahtilaivat käyttävät polttoaineenaan varsinaista ongelmajätettä. Tavaraa, jota ei voi käyttää missään muualla, edes asfalttibitumissa ei ole niin paljoa myrkkyjä kuin laivojen käyttämässä polttoaineessa. Se ei ole lähelläkään ”raskasta polttoöljyä”, vaan se on niin kankeaa tavaraa, että pitää kuumentaa ennenkuin sen saa juoksevaan muotoon.

Jos laivat alkaisivat käyttää lämmitysöljyn tasoista dieseliä, päästöt romahtaisivat murto-osaan nykyisestä.

jees h-valta

Glalle tuonne edelle että toiset saattaa tykätä viettää aikaansa tien päällä kuten pyöräillä ittensä pyörryksiin pakokaasujen täyttämässä tieilmastossa. Minulla taas kunnon kohotus suuntautuu raikkaaseen metsäilmastoon ja siellä metsän hoitoon joka tulee hyödyksi samalla tuleviin hakkuisiin. Hakkaisit joskus metsiäsi niin saisit elintasoa myös työmatkaan. Kuntoa voi hoitaa muussakin kuin vaarantamalla itsensä maanteillä autojen joukossa koheltamassa polkupyörällä. On kaksi lähes itsemurharyhmää liikenteessä ja ne ovat nämä himopolkijat ja moottoripyöräilijät. Mitä olen katsellut H-vallassa pyörätieverkoston ”aatelipitäjässä” niin autojen joukkoon pitää tupata polkupyörineen vaikka edessä on tyhjää pyörätietä silmänkantamattomiin. H-vallassa kun tasaista peltoaukeaa piisaa ja pyörätiet ovat erittäin laadukkaan kuntoisia, ihmetyttää moinen. Ei voi olla muu tarkoitus kuin näyttää autoilijoille kuinka kova kunnon polkija tässä menee. Että koittakaapa nahjukset väistellä kotteroinenne kun minä poka poljen.

Gla Gla

Jees: ”Glalle tuonne edelle että toiset saattaa tykätä viettää aikaansa tien päällä kuten pyöräillä ittensä pyörryksiin pakokaasujen täyttämässä tieilmastossa. ”

Sinäkö pidätät hengitystä tupruttaessasi lisää pakokaasuja tieilmastoon?

”Hakkaisit joskus metsiäsi niin saisit elintasoa myös työmatkaan.”

Elintasoa? Hintalappu pitäisi viimeistään uusimman IPCC-raportin myötä alkaa selvitä hitaimmillekin. Velaksi tässä eletään ja sen yhteydessä ei kannata puhua elintasosta. Eihän Suomessa saada edes nousukaudella ostettua bensaa ilman velanottoa.

”Kuntoa voi hoitaa muussakin kuin vaarantamalla itsensä maanteillä autojen joukossa koheltamassa polkupyörällä. ”

Miksi siellä pitäisi koheltaa? Vai tarkoititko niitä, jotka ohittaa siellä toisten silmille ja muutenkin jättää nopeusrajoitukset ohjeellisiksi miniminopeuksiksi? Siihen kyllä vastaus olisi kiinnostava saada.

”On kaksi lähes itsemurharyhmää liikenteessä ja ne ovat nämä himopolkijat ja moottoripyöräilijät.”

Mihin ryhmään minä kuulun, kun ajan autolla vuodessa 20-kertaisen määrän polkupyöräilyyn verrattuna? Moottoripyörällä en aja.

”Mitä olen katsellut H-vallassa pyörätieverkoston ”aatelipitäjässä” niin autojen joukkoon pitää tupata polkupyörineen vaikka edessä on tyhjää pyörätietä silmänkantamattomiin. H-vallassa kun tasaista peltoaukeaa piisaa ja pyörätiet ovat erittäin laadukkaan kuntoisia, ihmetyttää moinen. ”

Minä käytän pyörätietä lähes aina, kun sellainen on tarjolla. Tiedän, ettei moni käytä ja siihen on ihan hyvät perusteet, vaikka yleensä laitonta onkin. Sivutieltä tulevat autoilijat usein laiminlyövät väistämisvelvollisuutensa, koska nämä katsovat vain ajoradan liikennettä ja pyörätietä tuleva pyöräilijä jää havaitsematta. Sitten itketään tyhjästä ilmaantuvia lujaa ajavia pyöräilijöitä, vaikka nopeus on 20-30 km/h ja ajoradalla ajetaan 40-80 km/h.

Mutta mistä tasaisella peltoaukealla muodostuu riski, jos ajaa pyörällä ajoradalla? Onko sinulla vaikeuksia olla osumatta pyöräilijöihin ja muuttuuko tilanne, kun pyörätie loppuu ja vaihtoehtoja ajoradan käytölle ei ole? Pyöräilijäthän harvemmin tuolla autoihin törmää, joten esitätkö ratkaisuksi ajaa pakokaasuja päästävällä autolla, jolla aiheutetaan vaaraa pyöräilijöille? Minulla keskustan ulkopuolella suurin osa kilometreistä tulee ajoradalla,kun pyörätietä ei ole.

Ja kun itsekin rikot liikennesääntöjä, mikä pyöräilijöiden tavassa rikkoa sääntöjä sinua erityisesti ärsyttää? Ota mielipidettä muodostaessasi huomioon, että tapasi ajaa ylinopeutta on eniten riskiin vaikuttava asia. Mikään muu tunnettu riski ei yhtä tehokkaasti kasvata riskiä. Vai onko käsityksesi tästä erilainen?

Nimetön

Tuo Jeesen kommenti pyöräiljöistä sitä laatua että pelätä saa onko Jeeselläkin rattiraivoa, ja mullako oli niin myönteinen kuva huomaavaisista ja kohteliaista autoilijoista. Ohitus tilanteeseen kummiskin pieni toivomus että vähän enemmän välimatkaa ohitettavaan pyräilijään. Jostakin syystä mulla jo aikasemminkin käynyt saman aikasesti Jeese mielessä kun auto on ohi suhatanut lähes hihaa puhkästen vaikka ei ketään ole vastaantulijaan kaistalla näkynyt.

Jätkä

Joillakin autoilijoilla on tosiaan tapana ajaa vakaasti omalla kaistallaan, vaikka pyöräilijäkin on menossa samaan suuntaan, eikä tiellä ole muita liikkujia. Samat autouilijat ilmeisesti kiroavat mopoautoilijoita muun liikenteen joukossa, vaikka minusta hiljaa kulkeva mopoauto on paljon helpompi ohittaa kuin että se pyyhkisi menemään satasta.

Autoilijoiden asenteessa olisi aika usein korjailemisen varaa, vain huomioimalla muut tienkäyttäjät samanarvoisina kuin itse on, voimme vaatia samanlaista kohtelua itsellemme.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Espoossa kypärätön pyöräilijä loukkaantui törmättyään jalankulkijan ’hihaan’.

Nimetön

No kyseessä naispyöräilijä ilman kypärää ettei mene kampaus sevon.

Nimetön

Jalankulkijan onni ettei kyseinen nainen ollut pösön ratissa ja nopeutta 120km.

Esillä 10 vastausta, 1,401 - 1,410 (kaikkiaan 32,674)