Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,531 - 1,540 (kaikkiaan 32,482)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Vuoden auto – joskus kahdenkin….

    Nuo tuollaiset vertailut hoidetaan järjestelyillä mm niin, että automalli pitää olla ensi-esitelty sen vuoden sisään.

    Koneasioissa on voitelulla tärkeä osa koneen hyvään käyttäytymiseen ja se, jonka voitelu on toiminut parhaiten, saa helposti ylimääräistä hohtoa imacoonsa.

    Tekniikan maailman vertailussa vanha Volkkari pesi Focuksen, mutta tuohon Vuoden-auto kisaan se ei kelvannut, vaikka olisi hyvä siellä olla aina myös vanha mestari verrokkina.

     

    jees h-valta

    Onnea Fordistit! Kyllä asialla on oltu. Ei Focuksessa mitään vikaa ole vaan on tittelinsä ansainnut. Itse olen aloittanut autoilun kolmella peräkkäisellä Fordilla eli Escort, Eccort ja Escort. Vuosimalliväillä 68-75. Olen kauan perään harmitellut viimeisen tosi nätin ja muuten samanvärisen kuin nykyinen vaihdossa antoa. Metallihohtoruskea Escort oli silloin kadehdittavan hieno kuosiltaan. Olisi pitänyt jättää itelle ja entistää koska se olisi ollut huomattavasti helpompi urakka kuin äidin Escort jota poika on aina silloin tällöin muiden ohessa potkinut eteenpäin entisöinnissä. Oli vain paljon pahemmin kori ruostunut.

    jees h-valta

    EDIT

    wanhajätkä

    Minä se pölijä olen vissiinki. Ostin ruottista volkkari tuppelkapiinin. Lava on 2.35 pitkä, päällä jokasuuntaan aukeava suht korkea lasikuitukoppa. Parisataa t. ajettu. No ostin ku huoltamon Viljo ku halavala sain! Vinssit on molempiin suuntiin. Saan sinne nykästyä mönkijän, mahtuu lisäksi taimilaatikot ja raivaussahat. Kaikki vermeet mitä nyt mettässä tuun tartteen on siellä valmiina. Ei tartte kokkoilla jokakerta ku on jollekki palstalle menossa. Kaikki on varmasti mukana paitti se saha tai jokin joka kaipaa huoltoa….sehän on helppo muistaa.

    Takapenkki  lähtee ja tilalle pakkilaatikot. Kapiiniin ilmaversio ryssänvebastosta. Mulla on semmonen ajokoneessa ja hyvät kokemukset. Ei syö virtaa akusta niin että voi olla päivätolkulla ihan huoletta. On aina lämmin taukotupa mukana. Voi kuivatella vehkeitä ja yöpyä pikkukeikkoja tehessä. Hytti on niin leveä että saa normimittasen peskan laatikkoja kääntelemällä. Sisustan sen ihan uusiksi. Olen muutamasta pakusta tehny retkeilyauton ennenkin. Pak Työkaluja tarpeeksi että saha on pura ja kokoa kampe tarvittaessa ja samallapa sitä pääsee suoraan hakeen varaosia ja kysellä neuvoa viisaammalta. Maavaraa samanverran ku maastureissa.

    Se on niin ruma että on suorastaan kaunis… Budjetti pysyy jossain neljän tonnin paikkeilla veroineen ja muokkauksineen.

    Ainoo vika että onhan se helppo parkkeerata taukotuvaksi kuppilan pihallekki reissussa ja vähän saunoakki….ja nojata retonkiin. Eihän se synti oo ko lusikat on jaettu…

    Luppoaikoina otan sen pois liikenteestä….maksaa 6 ekeä…

    Sanosin että metsämiehen auto parhaasta päästä…

     

    Gla Gla

    Diesel oli muutama kuukausi sitten 20 senttiä bensaa halvempaa. Auton elinkaari on n. 15 vuotta. Siinä ajassa ehtii hinnat moneen kertaan heilua suuntaan jos toiseenkin. Samoin verotus. Tällä hetkellä liikenteessä on käyttöikänsä puolivälissä kalustoa, jotka ovat peräisin päästöveron muutoksella tapahtuneen kilpailukyvyn noususta seuranneesta dieselbuumista. Tuolloin haluttiin nopeuttaa päästöjen laskua ja dieselin osuuden lisäys oli siihen yksi keino. Mutta Jees ajeli silloin suurimoottorisella Bemarilla ja vaihtoi sitten vielä suurempaan Volkkariin. Keskikulutus n. 12 l/100 km.

    Jos ajaa vuodessa 35 tkm dieselillä, jonka keskikulutus on 5,5 l ja polttoaineen hinta 1,6 €/l, on kulut 3080 €. Saman hintaisella bensalla litran isommalla kulutuksella tuo tekee 3640 €. Eikös tuolla vielä dieselveron maksa. Auton hintaero ratkaisee kannattavuuden. Mutta jos vaikka ottaa lisävarusteena 2″ isommat vanteet (vaikuttaa koko elinkaaren ajan rengaskulujen takia) tai metallivärin, hukkuu dieselin lisähinta samaan kohinaan, jolla nuo itselleen perustelee. Tapauskohtaisesti siis täytyy arvioida, mikä malli on juuri itselle sopiva.

    Vuoden auto-titteleistä haluan pysyä mahdollisimman kaukana. Kyse on osa autojen markkinointia, johon toimittajat on valjastettu ja joilla on erilaiset arviointikriteerit kuin omalla rahalla autoa ostavalla kuluttajalla. Kun kyse on uusista automalleista ja varsinkin eurooppalaisilla on usein ongelmia lastentautien kanssa, Focus ei ole minulle lähivuosina vaihtoehto uudeksi autoksi. Olkoon sitten miten hieno tahansa. Joku korotettu outdoor-malli sieltä on kyllä tulossa, se voisi periaatteessa olla kiinnostava. Hyvä kompromissi perheen arkeen ja metsäautoteille.

    Golfin testimenestys taas kertoo siitä, että ominaisuuksiltaan onnistunut malli kestää aikaa. Ei autojen kehitys nyt niin nopeaa ole, että 5 vuotias olisi jäänyt muista jälkeen. Ja vanhankin mallin tekniikkaan tehdään päivityksiä, jolla esim. kulutusta saadaan alas, jos tehtaalla jotain uutta keksitään.

    Tolopainen Tolopainen

    Kyllä se tuo yksityisautoilun tulevaisuus on niin synkkä, että sitä ei haluta vielä kansalle kirkastaa. Polttomoottoriautoilun lopppu on jo niin lähellä, että uutta autoa ei edes kannata ostaa, polttonesteiden hinnat nostetaan sellaiselle tasolle että autoilla ei yksinkertaisesti kannata ajaa. Kun näitä jatkuvia lunnonkatastrofeja on ja ilmastomuutoksen rajuus tulee yhä konkreettisemmaksi, ei häikäilemättöminkään poliitikko pitkään voi syyttä metsäpaloja huonosta metsänhoidosta. Märkä metsä ei pala, olkoon millaista tahansa, mutta kun voimakas auringonpaiste kuivattaa vuoristometsät rrutikuiviksi ne ovat kuin ruutia. Autoteollisuuden pitäisi tunnustaa tosiasiat ja lopettaa isojen polttomoottori autojen valmistus, vaikka niitä olis varaa ostaa niitä ei enää ole varaa käyttää. Joutavia formulakisoja järjestetään ja shampanja pulloja heilutetaan, nuo on vain rappionmerkkejä. Miksi järjettömästä toiminnasta maksetaan kuskeille satoja miljoonia vuodessa. Maapallon tuhoamisesta maksetaan suurimpia korvauksia mitä mistään. Linnun pesien suojelustakin pitäisi maksaa enemmän ja marjojen poimimisesta, kuin hyödyttömästä ympyrän kiertämisestä autolla, miten tuo voi jotain kiinnostaa viikosta toiseen, järjetöntä.

    Jätkä

    Tollo maalaa niin synkkää tulevaisuutta- ilmeisesti itselleen, että tuostakaan ei älykkäämpien kannata välittää.

    Aina revitään näytille VANHOJA dieseleiden savupöllähdys ja päästöt. Bensa-autoissa nostetaan esiin viimeisimpien mallien päästöt, kuin kaikki ajaisivat sellaisilla.

    Käytin juuri vast-ikää omaa Dieseliäni katsastuksessa. Katsuri ihmetteli ensimmäisen polkaisun jälkeen, onko hänen letkunsa pudonnut pois putkesta. Tarkistuksen jälkeen uusi polkaisu, – Ei voi mittari olla kunnossa!  Aluksi hän sanoi, että poljetaan vain 4000 kierrosta, mutta 5500 varvilla sai pienen lukeman mittariin.

    Ihmetteli kovin pieniä päästöjä ja ajoi koeajonkin kokeillen onko syöttö liian pienellä – ei ollut.

    Kyseessä on siis vanha auto, mutta ajelemalla automaattilaatikon toiminnan mukaan reippaahkosti, pysyy pakoputkisto puhtaana.

    Uudet Dieselit ovat jo ohittaneet bensakoneet pakokaasujen puhtaudessa. Ei mitään ongelmia uusien dieselien kanssa ja vanhat vähenevät pikkuhiljaa.

    Tolopainen Tolopainen

    EDIT

    jees h-valta

    Jätkän katsastusta ennen ajosta ei sitten sen enempää. Tiedän tapauksia kun ajetaan lusikka pohjassa kakkosella muutaman kymmenen kilometriä ennen katsastusasemaa. Siivotaan putkistoa juu. Huonosta paskasta tappuristakin saadaan arvot kun motti punoittaa kuumana kuin hiilihanko. Ei se katsastus vielä ole ongelma mutta kyllä se oikeasti lähivuosina autoilu polttomoottorilla vaikeaksi menee, siinä Toloppa oikeassa kyllä. Dieselit hautaan ensin on periaate. Ite ajelin normaalisti bensaletukan katsastukselle eikä mitään ongelmia pakokaasutestin kanssa. Ajomatkaa konttorille pari kilsaa. Katti toimii ja muuhan ei heitä kiinnostakkaan.

    Puuki

    Eiköhän ne kohta siirry formuloissakin sähkökäyttöisiin. Maku on mennyt muutenkin koko formulakisoista kun enimmäkseen tallimääräyksillä päätetään voittaja.

    Sähköautot ei ole sen puhtosempia kuin uudet polttomoottoriautotkaan -päin vastoin. Siihen kun lisää akkujen uusinnan tuomat lisäpäästöt ja -hinnan, ei ole hyvä vaihtoehto sekään. Uusi korkeajänniteakku erääseenkin saksalaiseen sähköautoon maksaa 21 000 € :a . Sillä hinnalla saisi jo melko hyvän uuden autonkin.

    Nythän Suomeen tuodaan paljon mm. Ruotsista vanhoja dieselautoja, koska uudet on täällä liian kalliita.  Saattaa päästöjen laskeminen h-autopuolella viivästyä vähän. Toisaalta oikeasti päästöt vähenee, kun uusia autoja ei tarvitse valmistaa niin paljon ja varsinkaan haja-asutusalueilla ei  vähän suuremmmat diselpäästötkään kauheasti haittaa.

Esillä 10 vastausta, 1,531 - 1,540 (kaikkiaan 32,482)