Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 16,031 - 16,040 (kaikkiaan 32,275)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Jätkä

Vai Kolestroli on nyt otettu hampaisiin. Katsoin listaa, kun on otettu täydellinen verenkuva lähiaikoina : KOL.HDL = 1.15    KOL-LDL = 2.2

-ja ilman alentajaa! Kun minulla on flimmeri, niin Hb täytyy pitää verenohennuslääkkeellä oikealla tasolla, eli röörin lukema – jota tasoa se on ollut takavuosina, ei sovellu minulle, veri ei saa olla liian ohutta, eikä liian paksua.

Olin aikaisemmin aktiivinen verenluovuttaja, mutta en voi enää sitä tehdä. Joskus jopa soitettiin, kun oli tulossa leikkaus jollekin, että nyt tarvittaisiin minun vertani.

Tolopainen Tolopainen

Eipä tuosta Alentajan käytöstä mitään vaivaa ole, hyötyä kuitenkin yleensä.

Nostokoukku

Tästä on jo vuosia aikaa, kun amerikkalainen professori nimitti telkkarissa kolestrolihössötyksen vuosisadan huijaukseksi. Lähes tyhjästä on luotu miljardien lääkebisnes, jonka sivuvaikutukset ovat käyttäjälle usein vaikeammat kuin itse tauti. Hänen mukaansa kolesteroli on erittäin yksilöllinen arvo, josta on vaikea vetää yleispäteviä ohjeita esim lääkityksen tarpeesta. Usein ihmiselle tieto kolesteroliarvosta on vaarallisempi kuin itse asia. Alkaa joutava hössötys, pelko, itsensä turha kontrollointi ja stressi.

Tolopainen Tolopainen

Niin taitaa ylipainoisuus jenkeissä jo olla niin suurta, että ei siinä kolestrolitasolla ole mitään merkitystä. Tulee paljon vakavia sairauksia jo 50v iässä. Konetta kannattaa virittää, jos se on muutenkin kunnossa, ei siinä vaiheessa kun käy vain kolmella pytyllä. Kyllä aivoinfarktin saaneilla on usein ollut korkea kolesterolitaso. Se on riskitekijä kuten kesärenkaat talvella.

Ei siihen tarvitse olla proffan kun ymmärtää, jos valtimon seinämään saostuu kolesterolia, se saattaa lähteä liikkeelle ja tukkia ohuita hiussuonia. Myös sappikivet ovat kolesterolista muodostuneita.

Timppa

Olin sitä mieltä, että kolesterolilääkkeiden syönti on turhaa.  Homma hoituu liikunnalla ja ruokavaliolla.  Kolesterolitaso oli n 6.  Sitten kävely alkoi 5 vuotta sitten tökkiä. 200-300 metrin  välein piti pysähtyä vetämään henkeä.  Kumma juttu, kun aiemmin jaksoin polttaa raivattaessa tankillisen huilaamatta.

Lääkäriin ja sitten varjoainekuvaukseen.  Löytyi yksi sepelvaltimon täysin tukkeutunut haara ja yhdessä toisessakin oli ahtauma.  Lääkäri rassasi sen röörin auki ja asensi siihen stentin, jonka pitäisi pitää suomi auki.  Teki siis pallolaajennuksen.  Toivuin niin hyvin, että pystyin pari vuotta tekemään raivaushommia.  Lopetin ne 83-vuotiaana, kun motoriikan heikentyminen teki kivikoissa liikkumisen hankalaksi ja vaaralliseksi.

Aloin syödä silloin 5 vuotta sitten kolesterolia alentavaa lääkettä, minkä seurauksena kokonaiskolesteroli laski alle 4:n.  Sivuoireita ei ole ollut.   Syön lisäksi verenpainelääkkeitä, joilla verenpaine pysyy kurissa.  Ihmisissä on perinnöllisiä eroja, jotka vaikuttavat siis kolesterolin määrään ja siihen mitä siitä seuraa.  Jotkut eivät tarvitse, mutta joillekin lääkitys on elintärkeä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Ilmeisesti kolesterolin tarttuminen verisuoniin on yksilöllinen prosessi. Riskiä kasvattaa jos kolesterolin lisäksi myös verensokeri on koholla. En tiiä saako mainostaa mutta jos en mainitse tuotteen nimeä: se sisältää berberiiniä ja punariisiä.

Tolopainen Tolopainen

Jos sydän ja verisuonitauteihin kuolee 10000 suomalaista vuodessa, kyllä ruokavaliossa on parantamisen varaa, eikä keski-ikä ole lähelläkään niin korkea kuin Välimerellistä ravintoa syövillä.

Timppa

Ei ainakaan meikäläisen ruokavaliossa ollut vikaa.  Rasvat benecolia ja öljyjä.  Paljon vihanneksia ja marjoja.  Hirvenlihaa ja kalaa viikoittain.  Ei makkaraa.  Ei rasvaisia juustoja.

Luonnollista, että sydäntautiinkin kuollaan, mutta typerää kuolla vielä silloin, kun muut osat pelaavat.  Onhan se lähtö yleensä ainakin nopeampi ja helpompi kuin syövässä.

Perko

”berberiiniä ja punariisiä” yksi  tuon valmistajahan kirjoittelee täällä.   Miulle lekuri sanoi, tavalliset eväät ilman kovia rasvoja kohtuudella ovat sopivat,   on  se kolesterolilääkityskin.  Ihan kohtalaiseen kulkee rinteetkin kunhan ei päästä laukalle.   Tupakointi paussi muutti hengitysäänen 30 vuotta sitten eikä enää vingu.

Tolopainen Tolopainen

Jos on karjalaisia geenejä kolesterolitaso on luontaisesti korkea. Vielä 70-luvulla sieltä muuttaneet siirtolaismiehet kupsahti 50v paikkeilla. Labrakokeissa olevat raja-arvot eivät ole tuulesta temmattuja.

Esillä 10 vastausta, 16,031 - 16,040 (kaikkiaan 32,275)