Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 33,057 vastausta, 175 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten A.JalkanenA.Jalkanen toimesta.
Esillä 10 vastausta, 16,291 - 16,300 (kaikkiaan 33,059)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Minulla on ohjaukset olleet jo pitkään langattomia. Letkujen liitäntäkin yhdellä pikaliittimellä. Vetää 4 pyörästä telat päällä. Samoin toimii hakkuukonekin.

    Jätkä

    Ja kaikki on kauko-ohjattavia, onko ladattavia vai paristoilla?

    Tolopainen Tolopainen

    Semmoisella kärryillä ei tee talvella mitään, jossa on oma pumppu ja öljysäiliö. Traktorissa peräöljyt lämpenee, kun laittaa öljyn kiertämään venttiilipöydän kautta ja suurtehipumpun päälle.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Moottoripyörän akulla, kestää 10-12h. Vaihtoakku latautuu sillä välin koneessa.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Näyttää jätkällä tulevan tuo ”DA” niin luontevasti, että liekkö moskovan kätyri.

    Puu Hastelija

    Jaahas,  Tolopainen näyttää taas mielensä pahoittaneen. Onneksi aktiiviset moderaattotit ovat katsoneet aiheelliseksi poistaa metsäaiheiset jutut tästä BS ketjusta. Minkä minä sille voin, jos toisilla palstalaisilla ei enää synapsit kohtaa toisiaan.

    Toistan edelleen kehoituksen käydä geriatrin juttusilla. Se voi auttaa ymmärtämään monia asioita.

    Mutta josko palataan tuohon kuormaimen hakemiseen metsästä. Jonkun näsäviisastelijan mukaan ei ole tapana vastata ivallisiin kysymyksiin,  mutta katson aiheelliseksi selventää miten yksinkertaista tuo kuormaimen hakeminen metsästä voi olla. Koska palstalta löytyy aktiiveja, jotka eivät ole koskaan jättäneet kuormainta metsään, niin tämä on suunnattu etenkin heille.

    Kuormaimen haku metsäst voidaan jakaa selvyyden vuoksi 2 osaan. Kuormaimen hakeminen ja kuormaimen tuominen.

    Koska nyr oli kyseessä suhteellisen pitkä matka (n. 15km), niin kuormainta lähdettiin hakemaan 2 ihmisen toimesta autolla.  Itse ajoin auton kyseisen metsäpalstan lähellä olevalle metsätielle, jossa jäin autosta pois. Vaimoni lähti tässä vaiheessa autolla ajamaan takaisin kotiin. Itse kävelin metsään ajouraa pitkin kuormaimen luo.

    Tässä vaiheessa voidaan katsoa 1 vaiheen ”kuormaimen hakeminen” suoritetun loppuun.

    Siirrytään vaiheeseen 2, kuormaimen tuominen.

    Ensimmäiseksi tarkistin traktorinsta moottoriöljyn tason (mittatikusta). Tämän jälkeen käynnistin traktorin, lytkin valot päälle, kävin kiinnittämässä langattomat magneettitakavalot kärryn petään ja hitaan ajoneuvon kolmion (kaikissa näissä naru varmistus). Tämän jälkeen toin petäkärryn aisalle kiinnitetyn  kuormaimen (ja kärryn ja traktorin) kotiin huolto toimenpiteitä varten . Ihan vaan traktoria ajamalla.  Kuormain ja kärry seurasivat ongelmitta perässä,  koska ne olivat kytketty traktorin vetokoukkuun. Koska joillekin palstalla ei välttämättä ole selvillä huollon merkitys, niin korostan, että katsoin tarpeelliseksi tässä vaiheessa kautta suorittaa jo perusteellisemman huollon (koskien esim rengaspaineita ja traktorin tankkausta). Tämä siitä huolimatta,  että vastaavat toimenpiteet tuli suoritettua myös ennen kuormaimen metsään viemistä. Kaudelle vaan on tullut sangen paljon pituutta ja sääolot ovat olleet vaihtelevia. Hyvä siis huoltaa välillä. Vaikka totuuden nimessä aivan joka päivä ei ole ihan täyttä 8h päivää metsässä vietettyäkään näitä hankintapuita sahaillessa ja ajellessa.

    Vaihe 2 ”kuormaimen tuominen ” katsotaan tässä vaiheessa loppuun suoritetulssi.

    Paitsi että se huolto on osittain tekemättä. Letku tuli kyllä käytyä tekemässä. Samoin jokunen muukin letku, ihan varoiksi vaan. 1 nippa oli katkennut. Sen uusin rasvaillessa. Ja kouraa purin, että sai kunnolla seevattua pari näkyvää poretta. Alkossa kävin. Ja ruokakaupassa. Ei  taida 10e riittää edes päivässä/ nuppi ruokaan. Ilman juomia.  Sääliksi käy sellaisia, jotka nuukuuksissaan koittavat sinnitellä 10e viikkobidjetilla syömisen kanssa, kun ei edes eläkkeitä voi käyttää, vaan kaikki täytyy koittaa säästää. Jää helposti pähkinät, vihannekset, hedelmät, kylmsavulohi, vuohenjuusto ym. herkut ostamatta. Eikä edes ymmärretä, että saman aikaisesti ”ilmainen” rahasto syö esim 1milj € säästöistä n. 10000€/a

     

    Tolopainen Tolopainen

    Minusta tuossa ei haettu kuormainta metsästä vaan traktori ja metsäperäkärry. Eipä ole moista ennen nähty että jättäisin traktorin metsään turhan takia. Kyllä sillä yleensä on sieltä pois tultu. Kun vebastoa ei ole, helpompi lämmittää kotona lohkolämmittimellä. Tuollainen 4l diesel on aika jäykkä käynnistymään. Talvella meillä päin on usein pakkasta.

     

    jees h-valta

    Kuulinpa tässä ainakin sellaisen ongelman joka voisi tehdä myös kuormaimen jättämisen metsään. Jos tukitolpat ei nousekkaan hyrdauliikan venttiilijumin takia ylös on aika paha lähteä ajamaan kärryä kotiin.

    jees h-valta

    Ei ollut omakohtainen kokemus mutta saattaa olla Jätkän ajatuksessa perää että kyse varmaan juuri veden jäätymisestä. Vanhasta yhdistelmästä oli kyse ja nyt vielä ollut pitkään vähällä käytöllä. Noissa niitä ylläreitä helpoiten sattuu.

    Tolopainen Tolopainen

    Traktorissa on aina olleet 10w 30 öljyt eikä niitä talveksi vaihdeta ohuempiin. Pakkasella käytetään lohkolämmitintä, ei käynnisty muuten. Eikä kannata käynnistää. Kun ei ole koskaan traktoria omistanutkaan vaikea tuota on tietää.

    Tukijaloissa on takaiskuventtiili jäänyt jumiin jos ne jää alas. Tai ne ei jää molemmat yhtä aikaa. Kun ottaa letkut irti jalan saa nousemaan nivelpuomia liikuttamalla.

Esillä 10 vastausta, 16,291 - 16,300 (kaikkiaan 33,059)