Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,651 - 1,660 (kaikkiaan 32,571)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    No jos jotain vaivaa mitä tarkoitin nk. perhepiiriin jäännillä se tarkoittaa että lainattuamme Peugeotia pojan vaimolle hän ihastui vallan kovasti. ja kyseli pojaltamme miksi meillä ei ole tämmöistä. Poika tietysti totesi ettei heillä satu olemaan varaa noin uuteen. Ajavat kyllä laadukkaalla diesel-BMW:llä mutta tietysti jo hiukan iälläänkin. Nuoren naisen käteen vain Peugeot tuntui sopivan erittäin mukavasti ja siitä virisi ajatus että ehkä he kuitenkin tuon dieselinsä jossain kohtaa hävittävät koska ei nyt juurikaan mitään mieltä heidänkään ajoillaan ole. Poika kyllä jo olikin kallellaan bensa-auton ostoonkin. Mutta näin tulevina mummuina ja pappoina voitaisiin tuossa hiukan avittaakkin. Tuo jätkän marina alkaa jo huvittaa kun välillä olen NIIN samaa kaavaa taaplaava ja nyt kuitenkin NIIN usein mielipidettä vaihtava. Koita ny päättää jo kumpaa tässä mennään. Ite olen ainakin jo pudonnut kelkasta mistä minua milloinkin syyttelet. Ja Visakallo, ei se merkki ainakaan kauas Peugeotista muutu mutta sieltä on todella tulossa uutuusmerkki sähköisenäkin suomeen, ranskanmaalta.

    trimmeri

    Tosta pikkuturbo vs 2.0 vapari, niin kyllä se kunnon 2 litranen vapari on selvästi parempi ajella. näät turbot on siittä ikäviä, että kierrosalue on lyhyt, melkein kuin riisseleissä. Toki jos on kunnollinen invalaatikko, niin tuo kierrosalue ei niin haittaa. Mulla on tommonen wanha vapari ja se vetää mukisematta 1500-7000rpm, joten 5 vaihetta riittää+ aina vastaa kaasuun kun tarvitaan. vitosella voi satasessa ohittaa kuin myös kolmosella, ei ole niin nuukaa, että mikä vaihe silmässä, eikä invalaatikon tarvetta siis ole. Vääntöä ei toki ole kuin reilu 200Nm (3250 rpm), mutta koska huipputeho on kierroksella 6400rpm, niin vetoaluetta löytyy.

    eero heikki eero heikki

    Mulla vaan 1.4 ltr kone,kummissii siinä on 150hv,kyllä näkkyy kerkiivän .

    jees h-valta

    Heh, jotta tietopohjaa tuntuu pukkaavan. En taaskaan tiedä mistä autosta yllä höpistään mutta invaa on ehkä joo. Varsinkin kohta ainakin jos ohitellaan miten sattuu ja millä vaihteella sattuu. Kun tosiaan se automaatti hoitaa kyllä asiat ihan kaasun pohjaan painamalla. Kone kyllä meuhkaa ihan tarpeen ja kaasun painamisen keston mukaan. Ja tosiaan vaihteita kyllä piisaa ainakin suomen rajoitusalueille. En nyt ihan koskaan vielä koko nopeusaluetta ole päähän asti ottanut mutta ainakin lähtö sadasta tuonne sataanviiteenkymmeneen sujuu tosi juohevasti. Korttia ei viitsi edes moottoritiellä sentään koittaa menettää.

    eero heikki eero heikki

    Tieto eijjoo luulon väärti !

    eero heikki eero heikki

    Eekä toesinpäenkään !

    Gla Gla

    Puuki: ”Ahaa. Mutta kun sen kirjoittamasi kappaleen 1. lause tavallaan kumoaa 2. lauseen , niin en oikein ymmärrä.”

    Ne ovat vaihtoehtoja. Joko ei suostuta tunnustamaan pikkukonetta päteväksi tai sitten ajotaito on niin puutteellinen, että tuollaisen suorituskyky ei riitä.

    ”Eikä kyllä muutenkaan 1,2 l :n moottorilla varustettu auto ole yhtä suorituskykyinen kuin 2 l :n vastaavalla moottorilla varustettu.”

    Ei vastaava, vaan tämän päivän pikkuturbo vs muutaman vuoden takainen 2-litrainen ja siis vapaastihengittävä. Turbollahan on iskutilavuutta kompensoitu. Iskutilavuudet ei hirveästi ole pudonneet, jos verrataan hengitykseltään vastaavia koneita toisiinsa.

    Gla Gla

    ”näät turbot on siittä ikäviä, että kierrosalue on lyhyt, melkein kuin riisseleissä”

    En tiedä, mitä koneita olet ajellut vai perustuuko näkemys 80-luvun Saabiin, joka oli täysin kuollut tyhjäkäynnillä, mutta tehoa tuli aivan liikaa jossain 2500-3000 paikkeilla. Vaikuttavan tuntuinen ajella, muttei ehkä sittenkään kiva pitemmän päälle.

    Nykyiset koneet jaksaa maantielläkin mennä kierroksilla, jossa tulee sääli vaihteistoa. Tuntuu epäuskottavalta ajella 1,2-litraisella maantiellä alle 2000 kierroksen, mutta niin vain se menee. Vanha vapaastihengittävä kone tarvitsee 1000 kierrosta enemmän ollakseen jouheva.

    Punainen alue turbossa on yhtä ylhäällä kuin vanhoissakin koneissa eli jossain 6000 yläpuolella. Pitäisi siis aluetta riittää laiskemmallekin vaihtajalle. Ainoa mikä tuntuu turhalta on 6 vaihdetta. Vähempikin riittäisi.

    Puuki

    Mikä korrelaatio se on pienimoottorisen auton ja paremman ajotaidon välillä ?

    Automaattilaatikko muuten vaihtaa nopeissa kiihdytyksissä pienemmälle vaihteelle. Ei se jurraa siellä yläpään vaihteissa, niin kuin joku taisi aiemmin väittää. Riippuu automerkistä ja mallistakin mutta ainakin Volvon laatikot toimii niin. Jopa 20 vuotta vanhassa 2,4 T Volvossa on sport-economy -asetukset joita napista vaihtamalla saa auton kiihtymään nopeammin tai vähän hitaammin,  ja jos  tallan painaa pohjaan, niin vaihtaa pienemmän pykälän päälle heti.

    Gla Gla

    Jos pikkuturbon suorituskykyä tulee mieleen verrata mopoon, mielestäni vikaa on ajotaidossa, koska vanhat parilitraiset vaparit ovar samalla tasolla noiden kanssa. Sellaista liikennetilannetta ei itselläni ole tullut vastaan, että suorituskyky olisi tuntunut jotenkin vajaalta, mutta ehkä toisten selviytyminen edellyttää ennakoinnin kompensoimista suorituskyvyllä. Silloin ymmärrän vertaukset mopoon.

Esillä 10 vastausta, 1,651 - 1,660 (kaikkiaan 32,571)