Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 32,252 vastausta, 174 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 päivää sitten KurkiKurki toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,701 - 1,710 (kaikkiaan 32,254)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Vannoutuneille automiehille on katkeraa kalkkia se etteivät auton huippunopeus ja kiihtyvyys enää olekkaan niitä asioita joita suunnittelussa kumarretaan. Pelkästään se että tämä myönnetään, muutenkin kuin juhlapuheissa, pienentää polttomoottorin kulutusta merkittävästi.

    Kulutus pienenee mutta koska autoilun kustannukset ei juuri verotuksellisista syistä laske, autokannan uusiutuminen on hidasta.  Ja sen jälkeen kun ainakin nimellisesti vähemmän co2:a tupruttavat autot on joskus paalissa tai tod.näköisemmin kun niillä ajellaan edelleen jossain Afrikassa, niin verotus kohdennetaan uusin perustein vähäpäästöisiin autoihin.  Nykyään Suomikin  on Ruotsin ja Saksan autojen ”pieni Afrikka”  autojen tuonnin osalta. Ennen romutusta sopivimmat vielä liikkuvat kulkupelit kiertää sitten vielä täältä eteenpäin. Kasvihuonepäästöt pienenee vähitellen täällä ; kokonaisvaikutus päästöihin on kokonaan eri asia.

    Vanhoja suht. hyväkuntoisia museorekisterissä olevia autojakin on vielä aika paljon markkinoilla. 60-ja 70-luvun muskeliautojakin saa hyvin hankittua jos tarvetta on. Osalla niistä arvo nousee iän myötä eikä toisin päin.

    jees h-valta

    Niin, mitä huippunopeuteen ja kiihtyvyyteen ei enää liene kellekkään epäselvää että täyssähköautolle harvemmin näissä kisoissa polttomoottorilla pärjätään. Lisäetuutena monessa maassa omat erityisbaanat jolla saa päästellä menemään lähes kahtasataa. Meille tätä ei saada ainakaan meidän aikanamme järjestymään mutta suunta on kyllä oikea. Tehokasta ja puhdasta liikennettä vastaan minulla ei ainakaan ole mitään. Ja jätkälle terveisiä sinne korpeen että jos muutaman vuoden elelet siellä omassa ”korttitalossasi” voit kyllä vielä nähdä dieselin usvan loppuvan maanteillä. Pakottavaa lainsäädäntöä tulee, se on varmaa. Mutta kuinka pitkään sitä jahkataan on vain poliittisesta tilasta kiinni. Alkaa olla aika monessa maassa vastuunkantajista puutetta.

    Nimetön

    Varmaankin ensimmäinen merkki todellisesta tarpeesta laskia auton polttoaineen kulutusta ja päästöjä on autojen painon pudotus. Tänäkin aamuna moni ajaa yksin töihin muhkumaasturilla joka painaa yli 2000kg tai ainakin henkilöautolla ja paino 1700kg. Morris mini paino aikoinaan jotain 600kg ja samassa ajassa silläkin kerkiäis töihin. Paljonko voitas kulutusta pienentää jos Mini valmistettas hiilikuidusta ja alumiinista ja vähän aerodynaamisempi ja huippunopeus säädettäs vaikka 90:n, vai mikä se ois noin kevvyelle autolle turvallinen nopeus.  Kuinka pienellä moottorilla mini saatas kulkeen 90 ja kiihtyvyydellä ei ois mitään merkitystä jos ois todellinen tarve kulutusta pienentää.

    Puuki

    Kyllä ne 1000 kg kahtapuolen painavat autotkin kulutti ennen vähintään saman verran kuin nykyiset vähän painavammat kuluttaa.  Kevyet mopoautot on kaikkein turvattomimpia kulkineita siellä muun liikenteen seassa.

    Hiilikuitu on kyllä kestävää ja sitä voidaaan tehdä ligniinistäkin mutta kallis semmoinen alumiini-hiilikuituauto varmasti olisi.

    Gla Gla

    Suomen kuvalehti haastatteli jutussa Berneriä ja juttu otsikoitiin näin: ”Ministeri Berner: ”Dieselautojen myynti tullaan jollain aikavälillä kieltämään””

    Kun sitten luetaan muutakin kuin otsikko, huomataan Bernerin sanoneen, että myös bensamoottoriset kielletään. Mutta kuten toisaalta huomattiin, SK:n uutisoinnilla on taipumusta värittyä. Lisäksi kyse oli tarpeesta päästä eroon fossiilisesta polttoaineesta. Markkinoilla on jo uusiutuvaa dieseliä, mutta ei bensaa.

    Poliittisia linjauksia ja Mersun tai Land Roverin mahdollistavaa puukauppatiliä odotellessa voi hankkia Mersulta tai Land Roverilta näyttävän Suzukin. Ainakaan maasto-ominaisuuksisa ei häviä yhtään, tuskin oikein missään muussakaan:

    https://tekniikanmaailma.fi/kylla-suzuki-jimnyn-saa-myos-land-rover-defenderin-tai-mercedes-benzin-g-sarjan-nakoisena/

    Gla Gla

    Visakallo: ”Tämän vuosimallin Pököttejä taitaa olla myymättä vielä aika paljon, kun on ihan valtakunnallinen kampanja kyseessä.”

    Näytti olevan päivän lehdessä Kodiaq -4400 € ja Tiguan -5900 €. Että ihan linjassa on Pösön tarjous noiden myyntitilastojen kärkipään merkkien kanssa.

     

    Visakallo Visakallo

    Nykyajan autot ovat pääosin laadukkaita, mutta surkeitakin autoja tehdään edelleen.
    Tätä mieltä on ainakin yhdysvaltalainen kuluttajalehti Consumer Reports (CR).
    Se listasi vuoden 2018 huonoimmat autot.
    Listaus on tehty lehden testien ja mittausten perusteella, ja autot on jaettu eri kategorioihin:

    Kokonaisuutena huonoin vuoden 2018 auto on Fiat 500L.

    Koeajotestissä surkein auto on Mitsubishi  Space Star.

    Mercedes-Benz GLA  on liian kallis ja epämukava.

    Epämukavin ajettava on Ford Fiesta ST.

    Ram 3500 on epäluotettavin.

    Nissan Armada on huonoin polttoainetaloudessa.

    Chevrolet Silverado 2500 on onnettomuusalttein.

    Lenkopetäjä

    Suzuki jimny on kyllä hieno peli.maasto-ominaisuudet loistaa poissaolollaan ja parikertaa viikossa kun vaihtaa kytkimen ja ne paskat automaatti napalukot nii pääsee sillä joskus ajamaanki.ei sentään yhtä paska ku vitara

    jees h-valta

    Mitenhän tuo Ram on epäluotettavaksi jo kerinnyt vaikka oikeasti tuotemerkkinä Ram on vasta nyt tullut markkinoille. Miksi ei puhuta oikeilla nimikkeillä edes. Dodge Ram on oikea auton nimi, ollut. Ja Chevrolet Silveradossa taitaa kieliä siitä että sillä tosiaan työstetään ja sitä kuormitetaan kovissa hommissa. Jolloin onnettomuusriski kasvaa. Jos vedät esim. järeää vaunuyhdistelmää johon sitä tavanomaisesti käytetään voi tosiaan omille reiteille lähtöjä tapahtua.

    Jätkä

    Boch on kehittänyt menetelmän, jolla saadaan NOX- päästöt pudotettua ilman kustannuksia paljon alle vuoden 2020 raja-arvoa, joka raja-arvo on 120 mg/ km.

    Potsin uuden menetelmän ansiosta päästään maantiellä 13 mg/km lukemaan ja kaupungissakin 40 mg/ km päästöön.

    Hiilijalanjälki tulee olemaan murto-osa sähköautoräpellysten jäljestä, joten nyt kannattaa lykätä uuden auton hankkimista pari vuotta, kunnes niitä uusia dieselautoja alkaa saamaan.

Esillä 10 vastausta, 1,701 - 1,710 (kaikkiaan 32,254)