Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 17,291 - 17,300 (kaikkiaan 33,256)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Jätkä

Jos järjestalmä on niin vanha, että joka paikka vuotaa ja on isot lämminvesivaraajat lämmitysveden kierrossa mukana, niin kannattaa tehdä lämmitysverkkoon perusteellinen remontti, eli kivijalkaa myöten uutta.

10% glykolia estää järjestelmän rikkoutumisen, ihan varmasti, jos talossa asutaan.

Visakallo Visakallo

No, ei se sellainen remontti kyllä läheskään aina etenkään isojen taajamien ulkopuolella enää kannata. Käytetään vanhat systeemit loppuun ja puretaan, tai annetaan ”salaman sytyttää” talo.

Nimetön

Mihinkään yleiseen putkien jäätymiseen asuinkäytössä olevissa taloissa minä en ainakaan usko. Minulla vanha tyhjillään oleva kivinavetta ilman lämmitystä ja kylmimmillään lämpötila käy noin -1-2c ja osaan tulee juokseva vesi ja vain talven kovimman pakkasjakson aikana olen veen sulkenut navettaan ja kertaankaan en ole huomannut että huoneessa mihin vesi tullee että esim. lattiakaivo ois jäätynyt. Arvelen että minulla ainakin asuintalossa jopa parempi tilanne. Ainakin puulämmityksen aikana taloni kesti aika pitkiäkin lämmityskatkoksia ettei huomannut juuri huonelämpötilassa mitään muutosta. Jos uhkaukset kahden tunnin sähkökatkoksista toteutuu niin minä en ainakaan sen takia yöunia menetä.

Puuki

Vanhan moottorin jäähdytysjärjestelmää saattoi paikata ainakin ”ennen muinoin” paikka-aineella joka meni ns. itekseen paikoilleen jäähdyttimessä.  Ehkä vastaavia tököttejä on vieläkin olemassa joilla voisi paikata vuotavat kohdat myös lämmitysjärjestelmässä ja lisätä jäänestolitkut vasta sen jälkeen.

Lämminvesivaraajassa pitäisi olla min. 60 C-ast. lämmintä jotta bakteerien yms. kasvu estyy.    Varaajan vettä voi lämmittää vain yösähkön aikaan , jos veden käyttö on vähäistä päivällä.

Visakallo Visakallo

Eniten tulee käyttövesiputkien jäätymisiä, kun sisälämpötiloja lasketaan. Aivan tavallisenakin talvena lvi-liikkeitä työllistää käyttövesiputkien sulatukset. Tulevana talvena ainekset on paljon pahempaan, jos sisälämpöjä on jo valmiiksi laskettu, ja sen päälle tulisi vielä parin tunnin sähkökatko.

Gla Gla

Mitä ruotsalaiset edellä, sitä suomalaiset perässä (toivottavasti):

Ruotsin uusi hallitus lakkauttaa ympäristöministeriön

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fbd79b54-eaca-4bdd-9206-4da376c8fa3d

Tolopainen Tolopainen

Suomen on myös pakko lakkauttaa ympäristöministeriö, tulee liian kalliiksi pitää siellä vihreitä tuhoamassa maan elinkeinotoimintaa. Sehän oli aikoinaan suuri virhe, että moinen perustettiin. Kun täällä ei paljon muuta olekaan kuin suojelualueita ja hyvin vähän ihmisiä kehä kolmosen ulkopuolella.

Puuki

Suojelu ei riitä (Ohisalo) ellei sitä uloteta myös talousmetsiin. Mutta kun on jo sekin ehditty tehdä !  Kun rantojen suojeluun on ehdotettu  n. 60 m suojavyöhykkeitä ja siihen lisäksi säästöpuuryhmät, niin sinä onkin”huomaamatta” suojeltu esim. 30-40 % leimikon pinta-alasta.

Pienpuuta ei hyväksytä kestävänkehityksen uudistuvaksi polttoaineeksi vaikka sitä se juuri on.

Tolopainen Tolopainen

Suomessa on noita rantoja kymmeniä tuhansia kilometrejä suojavyöhykkeitä ei kannata nykyisestä leventää. Vesistötkin on niin tumnuneita, että lisäsuojelusta ei ole mitään hyötyä. Kalastus kiinnostaa hyvin pientä joukkoa, yleensä paikallinen väestö ei kalasta

Gla Gla

Kalastus ei ole kriteeri suojelusta päättämiselle. Ei hömötiaisiakaan pyydystetä, mutta niiden elinvoimaisuudesta täytyy pitää huolta.

Esillä 10 vastausta, 17,291 - 17,300 (kaikkiaan 33,256)