Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 17,321 - 17,330 (kaikkiaan 33,253)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Reima Muristo

    Kepukollo tekee tänään turhien postauksen ennätyksen tänään kevyesti.

    Visakallo Visakallo

    Ei vedä kuitenkaan alkuunkaan vertoja kevythybridinimimerkkien iltakuorolle!

    Rukopiikki

    Eikait Suomen teillä pian ilman traktoria pääsekään. Rahat menee etelän maiden kotiremontteihin, Neuvostoliiton sisällissotaan ja Afrikan sotapäälliköiden mersuihin.

    Gla Gla

    Traktorit on erikseen. Ei ole sellaista tietä vastaan tullut, missä ei henkilöautolla olisi pärjännyt. 100 kg nelivedon massoja+vierintävastusta näillä bensan hinnoilla, ei kiitos. Ilmastotavoitteet pitää huolen siitä, ettei hinnatkaan putoa. Johan ilmastopaneeli ehdotti 34…88 sentin hintalisää polttoaineille. Näin pian nykyinen hintataso muuttui normaaliksi, jonka päälle voi alkaa suunnitella korotuksia.

    Visakallo Visakallo

    Polttoaineet ovat silloin vielä halpoja kun niitä saa rahalla. Sellaisiakin aikoja on ollut, ettei ole saanut.

    Puuki

    Joka nurkasta raapiva auto ei kuluta liian paljon. Ajotavasta on enempi kiinni kulutus.  4-pyttynen nykyaikanen 2 l:n polttomoottori kuluttaa vain n. 6-7,5  l/100 km vaikka on neliveto.  Ennen saman verran tehoa oli 6-koneissa joilla kulutus oli yleensä monta l yli sen 7 l/100 km.        Jos esim. ajaa 80 km/h keskinopeudella 100 km/h sijaan, säästyy bensaa 1 l/100 km.     Jos ajaakin vain vaikka 20 km 100 km sijaan, niin vielä parempi.     Kun matalamaavaraisen auton pohja alkoi raapiutua usein vähänkin epätasasilla teillä, vaihdoin sen  korkeampaan ja 4-vetoseen.

    Gla Gla

    Liian paljon on tietysti henkilökohtainen asia. Jos kaksivedolla ajot hoituu ongelmitta, nelivedon kulutuslisä on liikaa ainakin minulle. Se, paljonko auto kuluttaa, kun puhutaan kulutuslisästä, ei ole kiinnostava asia. Nelivedossa lisäys korostuu lyhyemmillä matkoilla ja talvella, kun voimansiirto lämpiää hitaasti. Helposti 50 kilsan matkalla alkumatkan korkeammat lukemat vielä näkyy, vasta sen jälkeen vaikutus alkaa hävitä.

    Toisaalta 6-7,5 litran kulutuslukemat tavanomaisessa maantievoittoisessa on karmea lukema. Bensakoneella pitäisi olla vitosella alkava luku ja dieselillä nelosella, kun matkaa on vähintään 30…50 km. Moottoritienopeuksissa ja lyhyemmillä matkoilla luvut on 6 ja 5.

    Ajotapaan on turha vedota. Ei se riipu vetotavasta. Epätaloudellinen kuski ajaa epätaloudellisesti molemmilla vetotavoilla.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    On se minustakin liikaa: neliveto-Atecan kulutus noin 7 litraa sadalla kesällä parhaissa oloissa 1,5 litran nuhapumppukoneella ilmastointi päällä. Mutta mutta. Kun joskus tarvitsee päästä lähtemään talvella pihasta ennen kuin lumityöt on tehty. Joskus voi tarvita mennä maalla paikkoihin joihin ei matalalla autolla viitsi mennä tai voi tulla jyrkässä mäessä joku vastaan. Neliveto auttaa hankalissa tilanteissa. Se tuo varmuutta että pääsen metsään ja pääsen vielä metsästä kotiinkin.

    Gla Gla

    Korkeita maavaroja saa kaksivetoisinakin.

    Jos pihasta ei pääse kaksivedolla pois, eikä elämää voi suunnitella niin, että ehtii kolata lumet ennen lähtöä, sitten täytyy tunnustaa tilanne ja maksaa siitä nelivedon hinta. Eri asia on sitten se, että vähättelee hintaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Duoda duoda… nelivetoisia korkealla maavaralla saa käytettyinäkin. Esimerkiksi Skoda Yeti maksaa 10-15 tuhatta kohtuullisen vähän ajettuna. On hyvä auto mönkimään lumessa kuten nimikin kertoo.

Esillä 10 vastausta, 17,321 - 17,330 (kaikkiaan 33,253)