Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 17,361 - 17,370 (kaikkiaan 35,421)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos Jätkä koeajaa vaikka Seat Atecan niin huomaa että aika lähellä matalan henkilöauton ajo-ominaisuuksia mennään. Bensakoneella kyllä ärsyttävän lyhyt toimintasäde joten tiisseli olisi paljon ajavalle parempi.

    Takatuuppareilla ei enää nykyajan kaupunkilaisskidit osaa ajaa joten jokin muu lienee turvallisempi.

    Visakallo Visakallo

    Uudet autot ovat vain niin mukavia, ettei vanhat kärryt kiinnosta. Vuotuiset 30 000 km on pysynyt samana eläkkeelle jäännin jälkeenkin.

    Visakallo Visakallo

    Onneksi löytyy paljon tallenteita kultaiselta 50-luvulta. Mikäs meidän on nyt ennallistaessa!

    https://areena.yle.fi/1-3436448

     

    Gla Gla

    Atecaakin matalampi on Octavia Scout tai ylimääräisen rahan kanssa tuskaileville Passat Alltrack.

    Takatuuppareilla on syytä oppia ajamaan, moni sähköauto on sellainen.

     

    Jätkä Jätkä

    A.Jalkanen;”Takatuuppareilla ei enää nykyajan kaupunkilaisskidit osaa ajaa joten jokin muu lienee turvallisempi.”

    Puhuitko – Anneli Takatuupparista, joka on perinnetiedostossa takamoottorinen auto, joka vetää takapyörillään? Mallia mm. Renault r8, Kuplavolkkari, Porsse,  Fiat 600 ym…

    ”Takavetoinen” on taas sellainen auto, jossa on etumoottori, kevyt perä ja vetävä taka-akseli. = Nuorison erittäin himoitsema malli = BMW, jonka ylisuuren kysynnän takia myös esim Mersun takavetoiset ovat ”kaupunkilaisskidien” suosiossa. Niillähän sitten talvella huiskitaan aurausviitat tienreunoista, varsinkin, jos kukaan sivillinen ei näe.

    Kuitenkin – jos esim Diesel-Mersun takakonttiin pannaan kolmesataa kiloa lisäpainoa ja kuljettajalla on jalka, jolla saa painettua ”lapun lattiaan,” niin pehmoista lunta saa tiellä olla reippaasti, eikä se estä menoa, kunhan alla on hyvät talvirenkaat. Siinä jää kaupunkimaasturit raaputtamaan tyhjää jo alle kolmenkymmenen sentin lumessa. Myös tavalliset kevyet etuvetoiset autot ovat lumessa toivottoman huonoja.

    Rane

    Nyt Jätkä taas unohtaa (tarkoituksellisesti ?) todellisen takavetoisen joka kelin menoihmeen eli Ford Transitin.Semmoisilla on tekijämiehet todistetusti(?) päästelleet 0,3 metrin syvyisessä umpihangessa kuin tyhjää vaan.

    kim1

    Nyt kun vanhoja muistellaan..,niin täytyy ottaa huomioon että niissä 80 luvun nastarenkaissa puhumattakaan 60-70 lukujen renkaissa nastojen ulkonema oli huomattavasti pitempi…,niillä kun aikansa suditteli paikoillaan..,niin sorahan sieltä tienpinnasta tuli esiin….nykyisillä renkailla se luminen alusta vaan jäätyy,ja muuttuu entistä liukkaammaksi..

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tarkoitin tietenkin Jätkä takavetoisia, joissa on moottori edessä ja kevyt perä. Anteeksi termihärö. Tällainen auto (Ford T-bird SC vm. 1990) minullakin oli melkein 10 vuoden ajan, ja talvella oli tosiaan hiekkasäkkejä takakontissa. Nyt sitten kun on neliveto, takakontissa voikin kuljettaa tavaraa eikä hiekkasäkkejä.

    Nyt jos sitten olisi todella huono keli, auttaisiko pitoa jos laittaisi nelikonkin perään hiekkasäkkejä?

    Yksi suuri ero vanhoihin autoihin on vielä luistonesto joka yleensä toimii hyvin ja estää ulosajoja. Mutta sitten joskus voi jopa haitata lumessa etenemistä kun se ei ymmärrä että pyöriä voi tarvita sudittaa.

    Puu Hastelija taisi juuri vetää ennätyksen: hänellä oli äsken 7 ketjussa viimeisin viesti.

    Jätkä Jätkä

    Rane. Kyllä Transu kulkee lumessakin, kun siinä on täysi kuorma. Se ei siinä mielessä ole ainakaan yhtään huonompi pääsemään kuin vaikka kolmossarjan Bemari.

    Vedettiin Transuilla talvella huonohkoa metsäaiyotien tapaista, jossa pohja oli osittain jäässä. Oli osittain lingottu auki ja meillä oli uudenkarheat Diesel-Transut. 2 kpl. peräkärryt perässä ja kuormaa parisataa kiloa. Auto täynnä, eli 9 henkeä. jyrkkä ja pitkä ylämäki, kakkosella lappu lattiassa niin yös päästiin – molemmat kuormat. Perässä tuli Saappi uusilla hakkapeliitoilla, eikä päässyt mäkeä ylös. Kuljettaja yksin autossa.

    Bensa-Transu ei pystynyt nousemaan, vaikka siinä oli paljon tehokkaampi moottori, Se raapaisi heti tyhjää, kun oli jäätikköä alla. Diesel ei ehtinyt kiihtymään,vaan vain junnasi eteenpäin.

    Lumessakahlaamisen jälkitautia voi olla – ja onkin, etuakseli pöllyttää lunta konepellin alle niin, että hieman pidempi ajo töyttää koko tilan. Kerran laturi täyttyi lumesta ja jäätyi kiinni. Huoltomies vaihtoi ja kirosi – kirosi ja vaihtoi.

    Gla Gla

    Sähköautoa en ole ajanut, mutta niissä on painoa vähintään 50% takana ja toimiva ajonhallintajärjestelmä.

    Joskus ajoin ajonhallinnalla varustettua 300-sarjan Bemaria. Hallittavuudeltaan ihan ok, mutta tuntui etenemiskyvyltään tavallista etuvetoa heikommalta.  Ei herättänyt kiinnostusta sen enempää varsinkaan, kun kustannukset noissa karkaa helposti turhan korkeiksi.

    Itse olen tosin aikoinaan pärjännyt perinteisellä takavetojapsillakin. Jäykkä akseli, lehtijouset jne. Sillä ajo vaati kyllä tiettyä ennakointia esim. mäkisessä maastossa liikennevalojen osalta, joten en kaipaa enää tuollaista. Ennen saattoi oma riskien tunnistaminen ja ehkä hallintakin olla jotain muuta kuin nykyään. Harrasteena tuollainen olisi ihan kiva, jos autoja harrastaisin. Puolivakavissaan miettinyt joskus kesäautoksi, jolla voisi lähteä fiilistelemään lomamatkalle. Ei saanut kannatusta perheen parissa.

    TM:n talvitestissä takavetoiset pärjää nykyään kohtuullisesti etenemiskyvyssäkin, Ford Taunuksen ajat on ohi. Sähköautossa neliveto tosin ei taida ihan yhtä epätaloudellinen olla kuin polttomoottorilla. Jokin ID4 voisi olla jonain päivänä ihan kiinnostava vaihtoehto.

Esillä 10 vastausta, 17,361 - 17,370 (kaikkiaan 35,421)