Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 17,371 - 17,380 (kaikkiaan 33,241)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Sähköautoa en ole ajanut, mutta niissä on painoa vähintään 50% takana ja toimiva ajonhallintajärjestelmä.

    Joskus ajoin ajonhallinnalla varustettua 300-sarjan Bemaria. Hallittavuudeltaan ihan ok, mutta tuntui etenemiskyvyltään tavallista etuvetoa heikommalta.  Ei herättänyt kiinnostusta sen enempää varsinkaan, kun kustannukset noissa karkaa helposti turhan korkeiksi.

    Itse olen tosin aikoinaan pärjännyt perinteisellä takavetojapsillakin. Jäykkä akseli, lehtijouset jne. Sillä ajo vaati kyllä tiettyä ennakointia esim. mäkisessä maastossa liikennevalojen osalta, joten en kaipaa enää tuollaista. Ennen saattoi oma riskien tunnistaminen ja ehkä hallintakin olla jotain muuta kuin nykyään. Harrasteena tuollainen olisi ihan kiva, jos autoja harrastaisin. Puolivakavissaan miettinyt joskus kesäautoksi, jolla voisi lähteä fiilistelemään lomamatkalle. Ei saanut kannatusta perheen parissa.

    TM:n talvitestissä takavetoiset pärjää nykyään kohtuullisesti etenemiskyvyssäkin, Ford Taunuksen ajat on ohi. Sähköautossa neliveto tosin ei taida ihan yhtä epätaloudellinen olla kuin polttomoottorilla. Jokin ID4 voisi olla jonain päivänä ihan kiinnostava vaihtoehto.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Uutisten mukaan polttomoottoriautoja ei EU:ssa enää 2035 jälkeen myydä. Sittenpä nuo vaihtoehdot vähenevät jos tuo poistaa hybriditkin vaikka ne voisi säilyttää huoltovarmuuden vuoksi. Sitten lienee jo uusiakin tekniikoita käytössä kuten vety.

    Gla Gla

    Uusimmassa TM:ssä farkkuvertailu. Corolla ylivoimaisesti taloudellisin. Koeajossa oli Citroen C5:n katumaasturiversio. Isoon autoon tehty kelvoton tavaratila, muuten tuollainen voisi olla kiva urapaikatuilla maanteillä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hovi kauniissa maisemassa mutta ostajia vähän.

    https://www.etuovi.com/kohde/1332989

    Visakallo Visakallo

    Paljon riittää tuossakin talossa ja maissa sekä rannoissa ennallistettavaa! Tuon kokoisen huushollin maalämmön ym. sähkönkulutus on 40 000 kWh luokkaa vuodessa. – Köyhät älkööt vaivautuko!

    Rukopiikki

    Itse nukun paremmin turvekammissa kuin tuollaisessa isossa huushollissa mutta kyllähän nuista monet tykkääkin. Kun ihminen elää ja on joka päivä ulkona tunturissa ja metsässä niin ei seiniä kaipaa.

    Puu Hastelija

    ”Verotuksesi päättyy 31.10.”

    Voisivat samaan hengenvetoon todeta, mihin mennessä Omaveroon täytyy käydä muutokset tekemässä. No, ehtii keräillä oikaisuvaatimukseen vielä pari pikkukulua lisää, mitä tuossa yhden kaupan hankintahintoja etsiessä tuli mieleen.

    Puuki

    Tavan kelisssä ajaminen ja pääseminen taka-tai etuveto-/nelivetoautolla on suunnilleen samanlaista.   Liukkailla ja lumisilla keleillä eroja alkaa tulla esiin.   Akkuauton edulliset käyttökulut ja päästöttömyys on lähinnä satua.   Akun valmistus lisää päästöt samalle tasolle muiden ”perinteisten” autojen tasolle.   Lisäpaino lisää kulutusta ja sähkön keskimääränen hinta on nostanut latauskulut kaikkineen korkealle.

    Hyvä riittävän tehokas 4-vetopolttomoottoriauto ei lisää kulutusta kohuuttomasti puolivetoisiin verrattuna. Ne vanhat 6-10 sylinteriset bensarosvot on jo menneisyyttä.   Monenlaista eri autoa olen ehtinyt kokeilla  10:en vuosien aikana joina olen autoilla töissä ja vapaa-aikana ajanut .   Uudet autot on yleensä parempia myös ajettavuudeltaan kuin vanhat.

    Gla Gla

    Kulutuslisän kohtuullisuus on makuasia. Jos pärjää ilmankin nelivedon etenemiskykyä, minusta kulutuslisä on täysin turha. Auton elinkaaren aikana sen merkitys ei tule ainakaan vähenemään.

    Akkuauton ympäristöystävällisyyttä arvioitaessa pitää muistaa arvioida öljyntuotannon ympäristökuormitus, ei ainoastaan bensan polttamisen vaikutus. Näin siis, jos halutaan tarkastella kokonaisuuksia.

    Jätkä

    Jos puhutaan moottoriöljyn valmistuksen ympäristökuormituksesta, niin kannattaa ottaa huomioon myös se, että voiteluöljy syntyy jalostuksen yhteydessä, jos sitä ei tarvita, lasketaanko se viemäriin?

    Pienessä polttomoottorissa on moottoriöljyn määrä n. 4 litraa. samalla öljyllä voidaan ajaa 30 000 km – jos uskotaan valmistajia – ja jäteöljy voidaan polttaa lämpöenergiaksi.

    Jos voiteluainetta ei tahdä lainkaan, niin loppuu sähköautojenkin liikkuminen.

    Jos siis halutaan tarkastella kokonaisuutta.

Esillä 10 vastausta, 17,371 - 17,380 (kaikkiaan 33,241)